شروع پروژه ساخت بزرگترین پایگاه برق خورشیدی در صحرا توسط چین

هی لیفنگ، مدیر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین و برنامه ریز ارشد اقتصادی این کشور، در حاشیه کنگره ملی خلق گفت: چین قصد دارد تا انتهای زمستان ۴۵۰ گیگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی در گوبی و سایر مناطق بیابانی ایجاد کند.

بیابان نینگشیا منطقه‌ای مرتفع است که نور خورشید برای ساعات طولانی به آن می‌تابد. نینگشیا یکی از پنج استان چین است که برای توسعه انرژی‌های نو بسیار مناسب است.

بر اساس داده‌های اداره ملی انرژی چین، این کشور تا پایان سال ۲۰۲۱، برابر با ۳۰۶ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۳۲۸ گیگاوات انرژی بادی به ظرفیت انرژی خود اضافه کرده بود.



منبع

بزرگترین پایگاه انرژی خورشیدی چین با مجموع ظرفیت نصب شده حدود سه گیگاوات در صحرای تنگر در شهر ژونگوی در نینگشیا، که چهارمین بیابان بزرگ چین است و با مساحتی در حدود ۴۳۰۰۰ کیلومتر مربع ساخته می‌شود.

شهر ژونگ وی، واقع در جنوب شرقی صحرای تنگر، یکی از مناطقی است که دارای فراوان‌ترین منابع انرژی خورشیدی در چین است. در سال‌های اخیر، ۱۱۱ پروژه انرژی نو در این شهر اجرا شده و مجموع ظرفیت نصب شده انرژی نو در آنجا به ۸.۲۷ گیگاوات رسیده که نزدیک به یک سوم ظرفیت نینگ شیا را تشکیل می‌دهد.

سرمایه گذاری انجام شده بر روی این طرح ۱۵.۲۵ میلیارد یوان (۲.۲ میلیارد دلار) است و درآمد سالانه آن پس از تکمیل، به حدود ۱.۵ میلیارد یوان رسیده و از این طریق برای ۱۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود.

این نیروگاه سالانه با مجموع ظرفیت نصب شده حدود سه گیگاوات در صحرای تنگر در شهر ژونگوی در نینگشیا، که چهارمین بیابان بزرگ چین است و با مساحتی در حدود ۴۳۰۰۰ کیلومتر مربع حدود ۵.۷۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌کند که باعث صرفه جویی ۱.۹۲ میلیون تنی زغال سنگ و کاهش انتشار دی اکسید کربن تا حدود ۴.۶۶ میلیون تن در سال می‌شود.

بخوان  دستکشی که به نابینایان خط بریل می‌آموزد