شرکت «بلو اوریجین» فرودگر قمری مأموریت «آرتمیس ۵» را می‌سازد.

ماموریت آرتمیس ۵ شامل پرتاب «بلو مون» بر فراز موشکی است که هنوز نام آن اعلام نشده و قرار است به یک پایگاه آینده تحت رهبری ناسا در مدار ماه موسوم به «دروازه ماه»(Lunar Gateway) متصل شود. فضانوردان به طور خاص با موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) ناسا در کپسول «اوریون»(Orion) پرتاب خواهند شد. پس از اتصال به پایگاه دروازه ماه، دو فضانورد به بلو مون می‌روند تا حدود یک هفته به قطب جنوب ماه سفر کنند.

مقامات ناسا روز ۱۹ مه اعلام کردند که یک فرودگر قمری محصول «بلو اوریجین»، دومین سیستمی خواهد بود که فضانوردان این آژانس فضایی را به سطح ماه می‌برد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا طی پخش مستقیم یک اطلاعیه از واشنگتن دی‌سی گفت که هیئتی به سرپرستی شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin)، برنده دومین قرارداد «سیستم فرود» ارائه شده توسط ناسا برای برنامه «آرتمیس»(Artemis) ارائه شده است.

انتهای پیام



منبع

بلو اوریجین با این قرارداد ۳.۴ میلیارد دلاری، دومین سیستم فرود فضانورد روی ماه را برای ناسا می‌دهد. اولین سیستم فرود، موشک بزرگ «استارشیپ» (Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) است که در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد.

مقامات ناسا با بیان اینکه چه چیزی پیشنهاد بلو اوریجین را به گزینه برنده تبدیل کرده است، خودداری کردند و گفتند که اسناد به زودی منتشر خواهد شد. مناقصه قرارداد جدید سیستم فرود انسانی، در ماه دسامبر بسته شد. یک رقیب دیگر نیز در این مناقصه وجود داشت که هیئتی به سرپرستی شرکت «نورثروپ گرومن» (Northrop Grumman) بود.

«جان کولوریس» (John Couluris)، معاون حمل و نقل ماه بلو مون، در همان کنفرانس خبری گفت: ما سیستم‌های کامل فرودگر و ساختار کامل آن را پیش از ورود هر فضانوردی به وسیله نقلیه آزمایشی انجام می‌دهد که تقریباً یک سال پیش است. ماموریت خواهد بود.

بخوان  دوچرخه‌های الکتریکی برای سواری روی آب!

نمایندگان بلو اوریجین گفتند که این فرودگر موسوم به «بلو مون» (ماه آبی) پس از پرتاب‌ها و فرودهای آزمایشی، برای فروش برنامه‌ریزی شده ماموریت «آرتمیس ۵» در سال ۲۰۲۹ آماده خواهد شد.

«بیل نلسون» (بیل نلسون)، مدیر ناسا طی سخنی گفت: یک فرودگر دیگر و متفاوت کمک خواهد کرد تا مطمئن شویم که ما سخت‌افزار لازم را برای یک مجموعه از فرودها و توسعه علم و فناوری در سطح ماه در اختیار داریم.

«گروه ملی اس‌ال‌دی» (SLD National Team) بلو اوریجین، شرکت‌های «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin)، «دریپر» (Draper)، «بوئینگ» (بوئینگ)، «آستروبوتیک» (Astrobotic) و «هانی‌بی روباتیکس» (Honeybee) Robotics) را نیز در بر دارد. لاکهید مارتین قرار است یک سیستم حمل‌ونقل سیسلونار را برای سوخت‌گیری مجدد بلو مون فراهم می‌کند که به منظور کاهش هزینه، بین ماموریت‌های فرود در یک مدار موسوم به «مدار پارکینگ» باقی می‌ماند.