شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا!

توانایی انتشار متان، یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است. «بیل نلسون» (بیل نلسون)، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: این پیشرفت جدید هیجان‌انگیز تنها به پژوهشگران کمک می‌کند تا نشتی‌های متان را بهتر شناسایی کنند، بلکه اطلاعاتی را نیز در مورد سرعت انجام سریع به آن ارائه می‌دهند.

این کار، هدف اصلی عاملیت EMIT است. مقامات ناسا روز سه‌شنبه ۲۵ اکتبر اعلام کردند که این دستگاه، نقش دیگری نیز دارد که کمتر مورد انتظار است. EMIT در حال شناسایی توده‌های عظیم گاز متان محبوس‌کننده گرما در سرتاسر جهان است. در واقع، این دستگاه در حال حاضر بیش از ۵۰ مورد از آنها را می‌کند.

“رابرت گرین”(رابرت گرین)، پژوهشگر اصلی پروژه EMIT و پژوهشگر “آزمایشگاه پیشرانش جت”(JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی، در کنفرانس مطبوعاتی بعدازظهر سه شنبه گفت: مشخص شد که متان دارای امضای مشارکتی در همان محدوده طول موج است و این به ما امکان می‌دهد تا نسبت به متان حساس باشیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک چشم قدرتمند در آسمان به کمک می‌کند تا روی ابر ساطع‌کننده‌های متان نظارت‌کننده باشد. متان، یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند.

این میزان با اوج میزان نشت «آلیسو کانیون» (Aliso Canyon) که یکی از بالاترین میزان انتشار گاز متان در تاریخ آمریکا به شماره می‌رود، قابل مقایسه است. رویداد آلیسو کانیون که در تاسیسات ذخیره شده متان در کالیفرنیای جنوبی رخ داد، اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت و تا پیش از فوریه ۲۰۱۶ به طور کامل قطع نشد.

بخوان  نگاهی به «گندخونی»، پرهزینه‌ترین بیماری جهان

یکی از دستگاه‌های نظارتی ناسا این دستگاه را دارد که به شناسایی منابع انتشار متان در زمین بپردازد.

“اندرو تورپ”(Andrew Thorpe)، یک متخصص فناوری در آزمایشگاه پیش‌رانش جت گفت: ما فقط سطح پتانسیل EMIT را برای نقشه برداری از گازهای گلخانه‌ای بررسی می‌کنیم. ما واقعاً در مورد پتانسیل EMIT برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی و تعیین دقیق این انتشار منابع هیجان‌زده هستند.

EMIT همه این ابرساطع‌کننده‌ها را خیلی زود و در مرحله پردازش شناسایی کرد. اعضای گروه EMIT گفتند: این دستگاه با راه‌اندازی کامل و آشنایی بیشتر با قابلیت‌های آن می‌تواند کمک‌های بزرگتری داشته باشد.

این ناظر، «دستگاه بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین» (EMIT) ناسا است. EMIT زمان در قسمت بیرونی “ایستگاه فضایی بین‌المللی”(ISS) در ماه ژوئیه، ترکیب شیمیایی گرد و غبار را در سراسر مناطق بیابانی زمین ترسیم کرده است و به کمک می‌کند تا بفهمد که غبار در هوا چگونه بر آب و هوا وجود دارد. تاثیر می‌گذارد.

گرین و سایر اعضای گروه EMIT، نمونه‌هایی از این دستگاه را طی کنفرانس ارائه کردند. به عنوان، این دستگاه یک ستون متان به طول حداقل 4.8 کیلومتر را در بالای یک محل دفن در ایران شناسایی کرد. به گفته پژوهشگران، این ابرساطع‌کننده جدید در هر ساعت حدود 8500 متر موتور را به هوا می‌فرستد.

شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا!

تصویری از منبع انتشار متان در جنوب تهران

انتهای پیام



منبع

این مقدار زیاد است اما در مقایسه با یک خوشه از ۱۲ ابرساطع‌کننده که EMIT در ترکمنستان مشاهده می‌کند و همه آنها با زیرساخت‌های نفت و گاز مرتبط هستند، کم هستند. از این توده‌ها تا ۳۲ کیلومتر طول دارند و با هم، حدود ۵۰۴۰۰ متران را در هر ساعت به زمین اضافه می‌کنند.

شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا!

تصویری از منبع انتشار متان در شهر خزر ترکمنستان

نلسون افزود: ایستگاه فضایی بین‌المللی و دارای تعداد زیادی از ماهواره‌ها و دستگاه‌های ناسا در مدت زمان‌هاست که در شناسایی تغییرات آب و هوای زمین بسیار ارزشمند بوده است. EMIT ثابت می‌کند که دستگاه حیاتی برای اندازه‌گیری میزان این گاز گلخانه‌ای قوی و آن را در منبع قرار می‌دهد.

EMIT یک دستگاه تصویربرداری است که برای شناسایی اثر شیمیایی مواد معدنی در سطح زمین طراحی شده است. شناسایی متان نیز یک رویداد خوشحال کننده است.