شنوایی‌سنجی کم‌هزینه نوزادان با کمک تلفن همراه

شنوایی‌سنجی کم‌هزینه نوزادان با کمک تلفن همراه

شنوایی‌سنجی کم‌هزینه نوزادان با کمک تلفن همراه

پژوهشگران آمریکایی، یک سیستم کم‌هزینه را برای شنوایی‌سنجی ابداع کرده‌اند که از تلفن همراه و هدف استفاده می‌کنند.

چان افزود: ما فرصت داریم تا واقعا بر سلامت جهانی، به ویژه شنوایی نوزادان تأثیر بگذاریم. من باور دارم که بسیار خوشحال‌کننده است که می‌دانم تحقیقاتی که ما انجام می‌دهیم، می‌توان مستقیماً به حل مشکلات کمک کنند.

با وجود این، چنین سیستم‌هایی برای استفاده در حال توسعه، بسیار مفید هستند. در نتیجه، اگر نوزادی ناشنوا باشد، والدین ممکن است تا زمانی که تعداد زیادی را به طور ناموفق در جستجو برای رشد مهارت‌های زبانی کودک اسپری نکنند، متوجه ناشنوی او نشوند. اینجاست که سیستم جدید وارد می شود.

«جاستین چان» (Justin Chan)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: صداهایی که از گوش خارج می‌شوند، بسیار خفیف هستند و گاهی اوقات به خاطر وجود سر و صدا در محیط یا تکان خوردن سر بیمار، سخت است. ما الگوریتم‌هایی را روی تلفن طراحی کرده‌ایم که به ما کمک کند تا بتواند حتی با آن همه صدای پس‌زمینه را تشخیص دهد. این الگوریتم‌ها می‌توانند بی‌درنگ روی هر تلفن همراه هوشمند اجرا شوند و نیازی به جدیدترین مدل‌های تلفن همراه هوشمند ندارند.

این که توسط “دانشگاه سیستم واشنگتن”(UW) ساخته شده است، با دو هدف استفاده می‌شود که دو صدای را به طور مستقیم پخش می‌کنند. این دو هدف به یک کاوشگر متصل می‌شوند که حاوی یک میکروفون کوچک است. کاوشگر مانند یک هدف در هر گوش قرار می‌گیرد و به طور همزمان دو صدای اولیه را می‌کند و به صدای سوم گوش می‌دهد. این کاوشگر به یک تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود که یک برنامه سفارشی را اجرا می‌کند.

بخوان  مه درخشان در فضا - ایسنا

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بررسی شنوایی نوزادان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شود زیرا نوزادان نمی‌توانند به شما بگویند که کدام صداها را می‌شنوند یا نمی‌شنوند. یک سیستم جدید با استفاده از تلفن همراه هوشمند، هدفون و میکروفون ساده، راه حلی کم‌هزینه را برای این مشکل ارائه می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

در بیشتر جهان اول، نوزادان تازه متولد شده معمولاً با استفاده از دستگاهی که به طور هم‌زمان دو صدا را از طریق یک اسپیکر در هر گوش پخش می‌کند، از نظر کم‌شنوی غربالگری می‌شوند. اگر گوش شنوایی طبیعی داشته باشید، سلول‌های مویی در واکنش به صداهای ترکیبی مرتعش می‌شوند و صدای سومی را ایجاد می‌کنند. دستگاه، صدای سوم را تشخیص می دهد و به پزشکان امکان می دهد تا بدانند که همه چیز در گوش خوب پیش می رود.

این فناوری برای آزمایش شنوایی ۱۱۴ بیمار که ۵۲ نفر از نوزادان تا شش ماهه بودند، در سه کلینیک شنوایی در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند. مشخص شد که این دستگاه به اندازه دستگاه‌های سنتی دقیق است و همه بیمارانی که به کم‌شنوایی مبتلا هستند، می‌کند. اکنون برای استفاده از این سیستم در پروژه غربالگری شنوایی نوزادان در کنیا برنامه ریزی می شود.

این پژوهش، در “مهندسی زیست پزشکی طبیعت” به چاپ رسید.