شواهدی از وجود دریاچه های بزرگ زیر سطح قمر “اروپا”

آنها می‌توانند از ابزار راداری این فضاپیما به نام «رادار ارزیابی و صدای اروپا: اقیانوس تا سطح نزدیک» (REASON)، برای جستجوی این دریاچه‌ها استفاده کنند.

فضاپیمای اروپا کلیپر پس از رسیدن به سیاره مشتری در سال ۲۰۳۰ همراه با چرخیدن به دور این غول گازی، حدود ۵۰ بار از قمر اروپا نیز پرواز خواهد کرد و بینش‌های جدید از این گذرهای نزدیک می‌توان به هدایت کار ناسا در کنترل این ماموریت کمک کند. کند.

دانشمندان بر این باورند که این مخازن مایع نمکی ممکن است درون پوسته یخی قمر اروپا قرار داشته باشد و برخی از آنها نزدیک به سطح و برخی دیگر بسیار پایین تر باشند.

مدل‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که مخازن آب در قمر اروپا در 2.5 تا 5 مایلی (4 تا 8 کیلومتری) بالاتر از سطح پوسته اروپا قرار دارند، جایی که لایه یخ در آن در بهترین‌ترین و پایین‌ترین حالت قرار دارد. از آنجایی که یخِ شکننده‌های زیرسطحی اروپا اجازه می‌دهد انبساط را نمی‌دهد، یخ زدن آب می‌کند، یخ اطراف را بشکند و به فوران‌های عظیم شود.

دلیل این امر این است که قوی نشان می دهد که اقیانوسی عظیم در زیر پوسته یخی و ضخیم قمر اروپا وجود دارد که به طور بالقوه می تواند قابل سکونت باشد.

مشاهده‌های مدارگرد گالیله از این ایده ایده‌آل حمایت می‌کند که آب می‌تواند به شکل ستون‌های بخار یا به عنوان فعالیت‌های آتشفشانی سرد از سطح اروپا فوران کند. دومی شبیه به یک فوران آتشفشانی است، اما به جای گدازه، یخ فوران می‌کند.

وی افزود: نتایج ما، بینش‌های را در عمق آبی که فعالیت‌های سطحی از جمله این ستون‌ها را هدایت می‌کند، ارائه می‌دهد و می‌دهد که باید به اندازه‌های کم‌معم باشد که بتواند آن را با ابزار کلی اروپا شناسایی کند.

بخوان  شاید انسان‌ها روزی درون سیارک‌های توخالی زندگی کنند!

الودی لاساژ، دانشمند اروپاشناس در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا و نویسنده اصلی این پژوهش توضیح داد: نشان دادیم که توده‌ها یا جریان‌های فوران سرد می‌توانند به این معنی باشند که مخازن مایع کم‌عمقی در زیر سطح اروپا وجود دارد که ماموریت اروپا را دارد. کلیپر می‌توان آنها را شناسایی کرد.

این کشف به لطف مشاهده‌های انجام‌شده توسط مدارگرد «گالیله» ناسا انجام شد که می‌توان به هدایت مأموریت «اروپا کلیپر» که قرار است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود، کمک کند.

ناسا می‌گوید که تحقیق این نظریه را مطرح می‌کند که دریاچه‌های بزرگی از آب نیز در این پوسته یخی پنهان شده است. در واقع پوسته یخی قمر اروپا ممکن است مخازن بزرگی از آب را زیر خود پنهان کرده باشد.

دانشمندان ناسا بر این باورند که دریاچه‌های بزرگ می‌توانند زیر پوسته یخی «اروپا» پنهان باشند و یکی دیگر از نقاط مورد علاقه «کلیپر» ناسا برای بررسی این قمر «مشتری» در سال ۲۰۳۰ باشند.

فضاپیمای “جونو” متعلق به ناسا به تازگی پروازی از کنار این قمر انجام می شود و فضاپیمای “آروپا کلیپر” ناسا نیز به زودی در مأموریتی که به طور خاص برای بررسی این همسایه طراحی شده است، پرتاب خواهد شد.

ماموریت «اروپا کلیپر»، نور بر قمر یخی مشتری خواهد انداخت

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، قمر یخی مشتری موسوم به “اروپا” یکی از جذاب‌ترین اهداف در جستجوی مناطق بالقوه قابل سکونت منظومه شمسی است.

دان بلانکنشیپ از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس در آستین توضیح می‌دهد: این پژوهش جدید نشان می‌دهد که توده‌های آبی در زیرسطح کم‌عمق اروپا وجود دارد، اگر قدرت بیشتری داشته باشد، می‌تواند نادار باشد و می‌تواند با توده‌هایی که از سطح بالا می‌آیند، همراه باشند. این معناست که ابزار REASON می‌تواند در همان مکان‌های آبی را ببیند که شما فوران‌ها را می‌بینید.

بخوان  اطلاعات در مورد آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا پیش از سال ۲۰۲۵

انتهای پیام



منبع

نتایج این کشف جدید در مجله The Planetary Science منتشر شده و به تفصیل شرح داده شده است.

دانشمندان ناسا از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند تا نشان دهند که این فوران‌ها احتمالاً از این مخزن مایع یا دریاچه‌های زیرسطحی می‌آیند، نه از اقیانوسی که در اعماق سطح یخی اروپا وجود دارد.