شواهد در مورد تاثیر بینی بر پیشروی آلزایمر

گران در مقاله خود نوشتند: به طور کلی، مشخصاتی که ما در این پژوهش مشاهده کرده‌ایم، ممکن است یک سیستم بویایی معمولی عوامل بیماری‌زا و پیام‌های پژوهش پاتولوژیک ناشی از آن‌ها مانند رسوبیلوئید و فعال شدن میکروگلیا باشد. پژوهش ما این احتمال را افزایش می دهد که ویروس پیاز بویایی یا دستگاه بویایی ممکن است باعث تسریع بیماری آلزایمر شود.

بررسی جدید محققان آمریکایی، شواهد را در اثر آسیب دید بر پیشروی آلزایمر نشان می‌دهد.

این پژوهش در مجله «Neurobiology of Aging» به چاپ رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک پژوهش جدید، شواهد بیشتری را در مورد این فرضیه ارائه کرده است که باعث ایجاد ویروس‌های موجود در سیستم بویایی می‌شود که بیماری آلزایمر را پیشروی می‌کند. این پژوهش به جای بررسی ویروس‌های خاص، به بررسی رابطه بین نشانگرهای زیستی روی‌های ویروسی و آسیب‌رسان عصبی در ناحیه هیپوکامپ مغز پرداخته است.

«اندرو بوباک» (اندرو بوباک)، پژوهشگر ارشد این پروژه معتقد است که از دست دادن حس بویایی به خاطر ویروس، در نهایت سرعت آنحطاط هیپوکامپ را می‌دهد. بنابراین، به جای این که حس بویایی ما توسط آلزایمر آسیب ببیند، در واقع این روند از دست دادن حس بویایی است که باعث آسیب مغزی مرتبط با زوال عقل می‌شود.

بابک گفت: ما می‌دانیم که یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر، از دست دادن حس بویایی است. کل مسیر بویایی به سمت هیپوکامپ می‌رود. بنابراین، اگر به‌نظر‌دهی را در مسیر کاهش، کاهش دهید، به هیپوکامپ خواهد رسید. اگر از این مسیر استفاده نکنید، آن را از دست داد.

بخوان  داروی درمان دارویی یکی از تهاجمی‌ترین انواع سرطان پستان غلبه کردند

انتهای پیام



منبع

این پژوهش جدید که در «دانشگاه کلرادو آنشوتز»(CU Anschutz) انجام شده است، به طور ویژه بر روی سیستم بویایی اختصاص یافته است. از دست دادن حس بویایی، یکی از نشانگرهای اولیه و احتمالی آسیب در آلزایمر است. بنابراین، پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا ویروس‌های بینی نقشی در تسریع روند آلزایمر دارند یا خیر.

این پژوهش روی پاتوژن‌های خاصی که می‌تواند عامل آسیب‌های پایدار باشد، نشان نداد. با وجود این، پژوهشگران می‌زنند که ویروس‌های «هرپس سیمپلکس نوع ۱» (HSV-1) و «ویروس واریسلا زوستر» (VZV) محتمل‌ترین عوامل هستند. نقش این ویروس‌ها در پیش‌روی آلزایمر مشخص شده است و هر دوی آن‌ها می‌توانند بروز کنند.

گران در دهه‌های اخیر، بین بیماری‌های مغزی و پژوهش‌های حاد ویروسی را گزارش داده‌اند. آنها به مدت‌هاست که ویروس‌های «هرپس سیمپلکس» (Herpes simplex) را بررسی می‌کنند که با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است. با وجود این، چگونگی تأثیر ویروسی بر عصبی دقیقاً مشخص نیست.

پژوهشگران برای بررسی این موضوع، بافت مغز چند نفر را که بر اثر بیماری آلزایمر از دنیا رفته بود، پس از تجزیه و تحلیل مرگ انجام شد. این افراد در مقایسه با نمونه‌های بافت به دست آمده از افراد دارای سلامت شناختی مشابه، نشانگرهای قابل توجهی از ویروس‌ها و سن را در سیستم بویایی دارند.