صدای پای بهار در مریخ شنیده می شود

صدای پای بهار در مریخ شنیده می شود

با کاهش حجم یخ‌ها، نواحی مرتفع عری از یخ‌زدگی بیشتر نمایان می‌شود. تپه‌ها به صورت پشته‌های تیز ظاهر می‌شوند که به موازات رایج‌ترین جریان‌های باد قرار می‌گیرند.

تصویر بهار در نیمکره جنوبی مریخ تنها مملو از ویژگی‌های سطحی نیست. ابرهای مه‌آلود روی سطح مریخ نیز قابل مشاهده هستند که به طور خاص در مرکز تصویر می‌توان آن‌ها را دید. این ابرها حاوی یخ هستند و مسیر حرکت آنها تا حدی تحت تأثیر توپوگرافی سطح زیرین آنها است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تصویری که به تازگی از مریخ منتشر شده است، منطقه‌ای یخی را نشان می‌دهد که با نوارهایی به رنگ قرمز و سفید پوشیده شده و در نزدیکی قطب جنوبی سیاره قرار دارد.

در طول زمستان مریخ، دی اکسید کربن در هر دو قطب مریخ به شکل یخ رسوب می‌کند که سپس در بهار ذوب می‌شود و می‌شود. بازگشتن گاز به جو مریخ باعث افزایش فشار اتمسفر و ایجاد بادهای شدید می‌شود.

صدای پای بهار در مریخ شنیده می شود

مریخ در تصویر قدیمی که توسط کاوشگر مارس‌اکسپرس(Mars Express) ثبت شده شبیه به یک سرزمین‌عجایب زمستانی به نظر می‌رسد.

تنها شش روز پیش از این که تعداد زیادی از زمین وارد سال جدید شوند، در روز ۲۶ دسامبر، سیاره سرخ سال جدید خود را آغاز خواهد کرد که ۶۸۷ روز زمینی به طول انجام خواهد شد. این سیاره دارای چهار فصل زمستان، بهار، تابستان و پاییز است و درست مانند زمین، زمستان سیاره سرخ سرد و تابستان آن گرم است، بسیار سردتر از فصل ما است و سرد مریخ به منفی ۷۶ درجه فارنهایت(منفی ۶۰ درجه سانتیگراد) می‌رسد.

بخوان  جستجو برای تبدیل گروه خوک به انسان برای رفع اعضای بدن
شاید بتوان گفت که قابل توجه‌ترین مشخصه‌های تصویر جدید، دو دهانه برخوردی عظیم است که با لایه‌های متناوب یخ و رسوباتی به نام «رسوبات لایه‌ای قطبی» پوشیده شده است. این رسوبات را می‌توان در خط الراس بین دو دهان نیز مشاهده کرد.

انتهای پیام



منبع

دانشمندان فکر می‌کنند که غباری که این تپه‌ها را بر می‌کند از آن جهت است که از مواد مدفون آتشفشان‌هایی که در تاریخ باستانی مریخ فوران کرده‌اند و دریافت کرده‌اند. موادی که در معرض بادهای قوی مریخی قرار گرفته و به راحتی در سطح سیاره سرخ پخش می شود.

سایر نقاط تاریک در تصویر ارائه‌دهنده این گرد و غبار و فعالیت‌های جریان‌هایی هستند که زمانی به نام تصعید مستقیماً به گاز تبدیل می‌شوند از سطح میانی یخی مریخ فوران می‌شوند. این فوران‌ها باعث می‌شوند که آب‌فشان‌های غبار به جو مریخ پرتاب شوند و سپس به صورت لکه‌های تیره روی سطح سیاره بنشینند.

با این حال، اینها تنها عناصر موجود را در تصویر می‌کنند. منطقه قطبی با مشخصه بزرگ و نامنظم که توسط تصعید یخ ایجاد می‌شود، نشانه‌گذاری می‌شود. این ویژگی‌های سطح مریخ شبیه به دریاچه‌های خالی به نظر می‌رسند و نمونه‌هایی واضح از آن در گوشه سمت چپ بالای این تصویر جدید قابل مشاهده است.

نظارت بر این ویژگی‌ها به این معناست که می‌توان فرآیندهایی را انجام داد که سطح مریخ را شکل می‌دهند و مناطق قطبی را تغییر می‌دهند، مشاهده می‌کنند.

این بادها باعث می‌شود که مواد عظیمی بین سطح و جو مریخ در طول یک سال مریخی می‌شوند.

اگر این منظره برفی ممکن است احساس وجود سرزمین عجایب زمستانی را در سیاره سرخ تداعی کند، اما در واقع تصویری است که توسط مدارگرد مارس‌اکسپرس آژانس فضایی اروپا در روز ۱۹ مه ثبت شده است. این معنی است که این تصویر یخی در حقیقت نمایانگر بهار در نیمکره جنوبی مریخ است و یخ مریخ شروع به محو شده است.

بخوان  صاف کردن مکر مو با افزایش احتمال به سرطان رحم همراه است