طلا در کهکشان ما ۱۰ میلیون سال قدمت دارد!

این عوامل دقیقاً چگونه، چرا و چه زمانی تولید می‌شوند، توجه به تحقیقات پیشرفته است. اتحادیه اروپا هفته گذشته، یک جایزه ۱۱.۳ میلیون یورویی را به پروژه تحقیقاتی “HEAVYMETAL” اهدا کرد که هدف آن بررسی تولید عناصر شیمیایی در اثر ادغام ستاره‌های نوترونی است.

این شبیه‌سازی، شکل‌گیری یک کهکشان شبیه‌سازی به راه شیری را از زمان‌بندی “انفجار بزرگ” یا “بیگ بنگ”(بیگ بنگ) تا به امروز دنبال می‌کند تا دانش‌آموزان قدیمی را ببینند که مطالب جدید منتشر شده توسط ستارگان چگونه توسط ستاره‌های جدید جذب می‌شوند. .

این شبیه‌سازی‌ها صرفاً پیش‌بینی است که احتمالاً رخ می‌دهد، اما فراوانی پیش‌بینی‌شده استارگان غنی‌شده با طلا در راه شیری امروزی، با آنچه که اختراع‌شناسان اکنون می‌توانند مشاهده کنند، مطابقت دارند.

این شبیه‌سازی چند ماه به طول انجام شد، برای اولین بار امکان تماشای شکل‌گیری ستاره‌های غنی از طلا در کشان راه شیری را که می‌دانستند.

انتهای پیام



منبع

این شبیه سازی نشان داد که بیشتر ستگان غنی از طلا، بیش از ۱۰ میلیون سال پیش در کشان های کوچک شکل گرفته و پس از ادغام شدن، راه شیری را تشکیل دادند. عناصر سنگین‌تر از آن‌ها مانند طلا و پلاتین، از نوعی ادغام ستاره‌های نوترونی به دست می‌آیند که می‌توان در آن‌های کوچک معمولی ایجاد کرد.

“یوتاکا هیرای”(Yutaka Hirai)، پژوهشگر دانشگاه توهوکو گفت: ستارگان غنی از طلا امروز تاریخچه راه شیری را به ما می‌گویند. این کهکشان‌های باستانی، عناصر سازنده راه شیری هستند. یافته‌های ما نشان می‌دهند بسیاری از ستارگان غنی از طلا که امروز می‌بینیم، فسیل‌هایی از شکل‌گیری کهکشان راه شیری در بیش از ۱۰ میلیون سال پیش هستند.

بخوان  Spotify به زودی به شما امکان می دهد توصیه های شخصی را غیرفعال کنید

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، دانش “دانشگاه توهوکو”(دانشگاه توهوکو) و “دانشگاه نوتردام”(University of Notre Dame) با استفاده از ابرایانه موسوم به “ATERUI II” در مرکز اختر فیزیک محاسباتی “رصدخانه ملی نجوم ژاپن”(NAOJ)، شبیه‌سازی‌های بزرگ‌تر در شکل‌گیری کهکشان‌ها با بالاترین وضوحی که ارائه شده است، انجام شد.

در طول پنج سال گذشته، صدها ستاره غنی از طلا کشف شده اند. دانش‌آموز در ماه مه سال ۲۰۲۲، از تلسکوپ فضایی هابل برای کشف ۶۵ عنصر از جمله طلا در ستاره‌های به نام «HD 222925» استفاده کردند.

این پژوهش، در مجله “MNRAS” به چاپ رسید.

شبیه ابرسازی‌های بزرگی که توسط یک‌رایانه انجام شده است، صدها ستاره غنی از طلا را نشان می‌دهند که در راه شیری کشف‌شده است، می‌توان از آن‌ها کوچک‌تری پیدا کرد که ۱۰ میلیارد سال پیش از آن گرفته شود.

زمانی که ستارگانی با حدود هشت برابر خورشید، سوخت خود را می‌سازد، در انفجارهای ابرنواختری فرو می‌ریزد و در نهایت، ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله می‌شود.

عناصر اطراف ما روی زمین، از کربن و گاز گرفته شده تا سیلیکون، در اثر واکنش گرمهسته‌های در ستارگان باستانی تولید می‌شوند. این عوامل با انفجار ستاره‌ها در سراسر جهان پخش می‌شوند.