عبور هم خطرناک ۲ فضایی از کنار در مدار پایین زمین

به گفته لئولبز، دو قطعه‌ای که به سختی نیروهای مسلح را از دست دادند، بقایای یک موشک از کار افتادن «SL-8» و یک ماهواره جاسوسی روسیه به نام «Cosmos 2361» بودند. این ماهواره که در حال طراحی از بین رفته است، چنان شده است که تصمیم‌های الکترونیکی مانند ارتباطات رادیویی یا انتقال راداری را رهگیری کند. به گفته ناسا، Cosmos ۲۳۶۱ در سال ۱۹۹۸ پرتاب شد. در حالی که SL-۸ اولین بار در سال ۱۹۶۴ به کار گرفته شده و تا سال ۲۰۰۹ به پرواز ادامه داد.

شرکت نظارت و تشخیص برخورد ماهواره‌های «لئولبز» (LeoLabs)، بقایای یک موشک و ماهواره جاسوسی مرده را مشاهده کرد که با اختلاف بسیار کم ترکیبی را از دست دادند. شرح بیانیه لئولبز که در توییتر منتشر شد، این دو فضای فضایی با فاصله شش متری و با حاشیه خطای تنها چند ده متر از کنار یکدیگر رد شدند.

این دو قطعه با هم برخورد نکردند اما لئولبز گفت که این اتفاق بسیار نزدیک به بدترین سناریویی بود می‌توانست هزاران قطعه فضای دیگر را ایجاد کند. از آنجا که مدار پایین زمین در حال شلوغ شدن است، چنین تماس‌های نزدیکی رایج‌تر خواهند بود و تهدیدات بسیار واقعی را برای محیطی که «ایستگاه فضای بین‌المللی»(ISS) و هزاران حیات ماهواره‌ای در آن کار می‌کنند، به همراه خواهند داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مدار پایین زمین در روز ۲۷ ژانویه به محلی تبدیل شد که پتانسیل ایجاد هزاران پارک فضایی خطرناک را داشت.

انتهای پیام



منبع

دو قطعه فضایی بزرگ در مدار پایین زمین از کنار همدیگر در خطری عبور کرده اند.

بخوان  فضانوردان ماموریت «آرتمیس ۲» سوم آوریل معرفی می‌شوند

تهدیدات ناشی از مدارهای مداری معمولاً خود را نشان می‌دهند. ایستگاه فضایی بین‌المللی که در فاصله حدود 408 کیلومتری می‌چرخد، در ماه‌های بعدی مجبور می‌شود مانورهای متعددی را برای فرار از فضای آزاد انجام دهند. گمان می‌رود یک جسم کوچک که شاید تکه‌ای از محیط‌های مداری باشد، مسئول نشت در فضای «سایوز» (Soyuz) باشد که در حال حاضر به ایستگاه‌های بین‌المللی مرتبط است.

حوادثی از این دست، برای نیاز به راهبردهایی برای کاهش یا حذف‌های مداری در مدار پایین زمین مرز می‌کنند. به گفته ناسا، در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار قطعه مدار مداری توسط وزارت دفاع آمریکا در حال ردیابی هستند اما تعداد کمتری از آنها قدر هستند که نمی‌توان آنها را شناسایی کرد.

این نزدیکی در هر اتفاقی افتاد که لئولبز آن را محله بد در مدار پایین زمین می‌نامد و ارتفاع ۹ تا ۱۰۵۰ کیلومتری را در می‌گیرد. لئولبز در یک توییت دیگر: این منطقه به دلیل ترکیبی از رویدادهای فروپاشی و اشیای متروکه، پتانسیل قابل توجهی را برای تولید محصول در مدار پایین زمین دارد. به ویژه، این منطقه میزبان حدود ۱۶۰ موشک SL-8 به همراه ۱۶۰ محموله آنها است که بیش از ۲۰ سال پیش مستقر شده بودند. لئولبز اضافه کرد که تنها بین ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۲، ۱۴۰۰ مورد مشابه در این منطقه وجود دارد.

با افزایش انباشته شدن قطعات آنها در مدار زمین، بین می‌توان قطعات بیشتری را طی یک اثر موجی نظری به نام «سندروم کسلر» (Kessler Syndrome) ایجاد کند. این نظریه می‌گوید که در صورت عدم کاهش، برخوردهای فضایی آبشاری می‌تواند روزی با غیرقابل عبور از اطراف زمین، مانع جاه‌طلبی‌های فضایی بشر شود. به منظور اصلاح این وضعیت، تعداد زیادی از موارد برای کاهش هزینه‌های فضایی در حال حاضر در سرتاسر جهان و آزمایش می‌شوند.

بخوان  برنامه جدید «دارو» برای ابداع داروهای بیهوشی مخصوص میدان جنگ