عکس «تلسکوپ فضای جیمز وب» از آخرین روزهای زندگی یک ستاره غول‌پیکر

جیمز وب در مسیر نقطه لاگرانژ 2 که در ژانویه 22 به آن رسید، اسپر بزرگ و آینه خورشیدی چند بخش خود را باز کرد و یک توالی استار پیچیده را انجام داد که اعضای شگفت انگیز گروهی از محققان، و هواداران همراه با فضا را در سراسر جهان انجام دادند. داشت.

این مأموریت از یک مجموعه بررسی‌های طولانی، کارزار علمی خود را در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز کرد و ناسا یک ماه بعد از اولین تصاویر جیمز وب را برای عموم منتشر کرد. این تلسکوپ گسترده‌ای از مشاهدات بالقوه را می‌توان با مشاهده برخی از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های کیهان تا بررسی ترکیب جو سیارات فراخورشیدی مجاور انجام داد.

جیمز وب در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ بر فراز یک موشک اروپایی «آریان۵»(Ariane ۵) از گویان فرانسه پرتاب. این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری سپس به سمت «نقطه لاگرانژ ۲»(Lagrange Point ۲) سفر کرد که یک نقطه پایدار گرانشی در فضا و در فاصله حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما است.

انتهای پیام



منبع

مقامات ناسا در توضیح این تصاویر که جیمز وب آنها را در ژوئن 2022 درست پس از عملیاتی شدن ثبت کرده است، نوشتند: ستارگان بزرگ در چرخه زندگی خود با هم رقابت می‌کنند و فقط برخی از آنها پیش از تبدیل شدن به ابرنواختر، مرحله مختصری ولف–رایه را پشت سر می‌گذارند که مشاهدات دقیق جیمز وب از این مرحله نادر را برای ستاره‌شناسان ارزشمند می‌سازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا روز ۱۴ مارس، تصاویر «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST) را از یک ستاره نادر «ولف–رایه»(Wolf-Rayet) موسوم به «WR ۱۲۴» منتشر کرد که در فاصله ۱۵ هزار سال نوری از زمین، در صورت امکان فلکی «کمان»(Sagittarius) قرار دارد.

بخوان  رونمایی شیائومی از اولین ربات انسان نمای خود با نام CyberOne

مقامات ناسا گفتند که WR ۱۲۴ حدود ۳۰ برابر جرم خورشید ما را دارد و تا امروز گازها و غبارهایی را به بیش از ۱۰ توده خورشیدی به فضای پرتاب کرده است. هر چند این همه غبار، پیش پا افتاده به نظر می‌رسند اما برای ستاره‌شناسان بسیار جالب هستند.

شاید مشاهدات این مازاد مرمز را گردوغبار جیم کند، زیرا غبار کیهانی به بهترین وجه در طول مسیرهای فروسرخ مطالعه می‌شود که برای مشاهده آنها تنظیم شده است.

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» به جدیدترین تصاویر زیبایی را از آخرین روزهای زندگی یک ستاره غول‌پیکر ارائه کرده است.

در ادامه توضیح تصاویر آمده است: گردوغبار، مولفه جدایی‌ناپذیر عملکرد کیهان است که در حال حاضر شکل‌گیری را پناه می‌دهد تا گردهم بیایند، به شکل‌گیری سیارات کمک‌کننده و به عنوان سکویی برای تشکیل و جمع‌آوری مولکول‌ها و عناصر سازنده حیات روی زمین هستند. به هر حال نقش‌های مهمی که گردوغبار بر آن است، نظریه‌های فعلی اخترشناسان در تشکیل غبار هنوز نمی‌توانند نقش آنها را به درستی توضیح دهند.

مقامات ناسا نوشتند: اخترشناسان دوست‌دار غبار پیش از جیمز وب، اطلاعات دقیق را برای بررسی پرسش‌های مربوط به تولید غبار در محیط‌هایی مانند WR ۱۲۴ در اختیار نداشتند و نمی‌دانستند که آیا دانه‌های غبار به اندازه کافی بزرگ و غنی هستند تا از ابرنواختر جان سالم پیدا کنند. به در ببرند و سهم قابل توجهی را در میزان کلی گردوغبار داشته باشند. اکنون این پرسش‌ها را می‌توانم با داده‌های واقعی بررسی کنم.

مقامات این آژانس فضایی در ادامه نوشتند: ستارگان ولف–رایه در حال بیرون ریختن لایه‌های بیرونی خود هستند که به شکل‌گیری هاله‌های گاز و غبار مخصوص آنها می‌انجامد.

بخوان  فرازمینی‌ها می‌توانند با کمک دکل‌های تلفن همراه ما را پیدا کنند