غلاف‌های بادی برای پرورش محصولات کشاورزی در مریخ

به گزارش ایسنا و به نقل از وایرد، «باربارا بلویسی» (باربارا بلویسی) به عنوان یک شخص طبیعت‌دوست که در فرانسه بزرگ شده است، همیشه رویای زندگی در سیارات دیگر را در سر می‌پروراند. او به گنبدهای غولپیکر از گیاهان سبز و گل‌های عجیب مانند گل‌هایی است که روی دیوارهای اتاق خواب خود نقاشی کرده بود، فکر می‌کرد. بلویسی در امور مالی بزرگسالی، در زمینه امور و تجارت تحصیل کرد و با سرمایه‌گذاری در “فناوری عمیق”(Deep tech) کاری به دست آورد. او به کار کردن برای شرکت‌هایی پرداخت که پیشرفت آنها به نوآوری در علم یا مهندسی متکی است.

غلاف‌های بادی برای پرورش محصولات کشاورزی در مریخ

انتهای پیام



منبع

غلاف‌های بادی برای پرورش محصولات کشاورزی در مریخ

بلویسی در سال 2014، شرکت «هاردوییر کلاب» (Hardware Club) را ارزیابی کرد. یک شرکت سرمایه گذاری که به محصولات مرتبط با اینترنت و رباتیک اختصاص دارد. او اکنون به عنوان موسس و شرکت سازنده “اینترستلار لب” (Interstellar Lab)، به فانتزی‌های دوران کودکی خود پی برده و هدف بلندپروازانه ساخت غلاف‌های بادی را برای خود تعیین زندگی می‌کند که می‌توان از سیارات دیگر پشتیبانی کنند.

جاهطلبی های این شرکت فراتر از سیاره خودمان است. بلویسی و همکارانش که با شرکت‌های معروف از «اسپیس ایکس» (SpaceX) همکاری می‌کنند تا «تسلا» و «دیزنی» (دیزنی) را دارند، در حال حاضر نمونه‌ای از یک کپسول مستقل برای مدار پایین زمین می‌سازند. ماه ژوئن در “مرکز فضای کندی”(KSC) ناسا نصب خواهد شد. همراه با آژانس‌های فضایی، در حال کار کردن روی یک ماژول بادی برای ایستگاه‌های فضای بین‌المللی هستند.

سییسی امیدوار است که با انجام این کار، شرکت راه‌هایی را نیز برای ارائه روش‌های کارآمدتر پاکسازی دی‌اکسید کربن از هوا یا تصفیه پاکسازی کند. وی افزود: کل هدف اکتشاف فضایی در واقع، کمک به ما برای داشتن پایدارتر در این سیاره است.

بخوان  تصویر هابل از یک خوشه ستاره‌ای باز در کهکشان همسایه

نسخه زمینی بیوپاد، از یک پایه کمپوزیت مانند بدنه یک قایق تشکیل شده است که با تجهیزات الکترونیکی و هیدرولیک برای کنترل محیطی ساخته شده است. داخل بیوپاد مجهز به تجهیزات هیدروپونیک یا آکواپونیک برای رشد گیاهان بدون خاک است. بیوپاد، آب را بازیافت می‌کند و نور خورشید از میان غشای شفاف به درون آن وارد می‌شود. یک اسپری کود مایع که با گیاهان خاص در حال رشد است، مواد مغذی را می‌کند. یک الگوریتم نیز شرایط را برای بهینه‌سازی رشد گیاه کنترل می‌کند و تغییر می‌دهد.

این شرکت امیدوار است که در مدت طولانی بیوپادها را به بخشی از یک زیستگاه خودکفا در ماه یا مریخ تبدیل کنند. این محفظه‌های پرورش‌دهنده گیاهان هستند، به غلاف‌های مشابهی مرتبط می‌شوند که محل رشد و امکانات را در خود جای می‌دهند و توسط یک رابط مرکزی به هم می‌پیوندند، اما اینترستلار باید بفهمد که چگونه فناوری خود را به اندازه کافی سبک، می‌پذیرد. و قابل اعتماد برای خلا فضا بساز.

این شرکت ادعا می کند که بیوپاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش دهد، نیازهای انرژی را تا ۲۰ درصد کمتر کند و بازدهی را بهبود بخشد. پیش‌سفارش‌های زمینی بیوپاد، از سوی تامین‌کننده‌های مواد غذایی، شرکت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و شرکت‌های داروسازی که تامین‌کننده آن‌ها تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌گیرد، ارسال می‌شود و می‌شود.

اینترستلار لب در حال حاضر روی یک نمونه اولیه در کامل کار می‌کند که در انبار آن در نزدیکی پاریس در حال ساخت است. همچنین، این شرکت آزمایش‌هایی را با گیاهان کمیابی انجام می‌دهد که پرورش آنها را حل می‌کند. از جمله “وانیل ماداگاسکار”(وانیل ماداگاسکار). پرورش ده‌ها می‌توانند با بازآفرینی محیط طبیعی گیاه در یک محفظه مهر و موم شده، گیاه را به محل مورد نیاز کشت کنند. نه این که غلاف‌ها را برداشت و با روش‌های ناپایدار به سراسر جهان بفرستند.

بخوان  حمایت روانی از فضانوردان ساکن مریخ با یک کلاه هوشمند

به گفته بلویسی، هدف شرکتی او در سال 2018، ایجاد شرایط مناسبی و جوی عالی برای زندگی است. چه در زمین، چه در مدار زمین و چه روی سطح جهان‌های دیگر. مقصود از این کار فقط برای حمایت از هدف محبوبرها تبدیل شدن به یک گونه چندسیاره‌ای نیست. بلکه بهبود شرایط روی زمین است. بلویسی گفت که شاید فناوری در حال توسعه شرکت او با مشکلاتی مانند سایر مواد غذایی و از بین رفتن زیستگاه مقابله کند.

اولین محصول اینترستلار لب، “بیوپاد”(BioPod) است؛ یک گنبد بادی که دما، محتویات و ابزارهای دی‌اکسید کربن هوا را می‌توان در آن به دقت بررسی و کنترل کرد. بیوپاد با نمای بیرونی کاملاً سفید و سقف شفاف خود، شبیه به نسخه کوچک‌شده پروژه «Eden» یا چیزی است که مستقیماً از صفحات داستان‌های علمی-تخیلی دهه ۱۹۷۰ باشد. بلویسی گفت: این یک خانه خودکار فوق پیشرفته است.

بلویسی گفت: برای آغاز این کار باید نکات مهمی درباره هوافضا، حمایت از زندگی، کشاورزی و معماری یاد می‌گرفتم.

غلاف‌های بادی که شرایط مناسبی برای پرورش محصولات کشاورزی دارند، می‌توانند روزی به زندگی پایدار در مریخ کمک کنند.