فرصت‌های رصدی سیاره زهره در آسمان سال ۲۰۲۳

تا دیروقت بیدار ماندن با زهره

مقارنه نسبتاً نزدیک میان زهره و سیاره حلقه‌دار زحل در امروز یکشنبه ۲۲ ژانویه(۲ بهمن) اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام



منبع کمتر از یک هفته قبل از آن، یک هلال ماه 2.5 روزه یک مثلث متساوی الساقین باریک و قابل توجه است که در آن مشتری و ماه تنها 1.5 درجه از هم فاصله دارند، در حالی که زهره هفت درجه زیر زیر است. هر دو قرار دارد.

زمانی که زهره به اوج درخشندگی عالی خود با قدر ظاهری منفی ۴.۷ می‌رسد، در میانه راه بین بزرگترین کشیده‌گی و مقارنه با خورشید در ۷ ژوئیه(۱۶ تیر ۱۴۰۲) قرار دارد. زهره با این شکوه تنها ۲ ساعت پس از طلوع خورشید طلوع می‌کند و اندکی قبل از پایان گرگ و میش عصرگاهی در شب، غروب می‌کند و تا پایان ماه ژوئیه تنها حدود ۲۵ دقیقه پس از غروب خورشید غروب می‌کند.

در تاریخ ۲۱ مه(۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) اگر دنبال زهره باشید، می‌بینید که در زیر استارگان دوقلوی صورت فلکی جوزا موسوم به سَرپیشین(Castor) و سَرپَسین(Pollux) می‌درخشد. در چپ و بالای دوقلوهای جوزا نیز مریخ می‌درخشد و در سمت راست پایین زهره، یک هلال ماه لاغر بود و در شب بعد، ماه به زهره نزدیکتر می‌شود.

در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ۱۴۰۱)، زهره حدود ۹۰ دقیقه پس از غروب خورشید برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ درست پس از پایان گرگ و میش عصرگاهی در یک آسمان کاملا تاریک غروب کرد. از آن به بعد، کسانی که شب به شب آن را در طول هفته‌ها و ماه‌های بعدی تماشا می‌کنند، متوجه می‌شوند که در حال و غیرعادی در آسمان نیمه شبانه است و در هفته سوم ماه مه (اوایل خرداد 1402) حدود سه ساعت. و نیم بعد از خورشید غروب می‌کند.

بخوان  فروش Meta Quest 3 Elite Strap with Battery به دلیل نقص شارژ متوقف شد

سیاره‌های زهره و عطارد نسبت به زمین دو سیاره درونی هستند که همیشه در اطراف خورشید (قبل یا بعد از آن) رؤیت می‌شوند و به هیچ وجه نیمه‌شب یا در میانه آسمان رؤیت نمی‌شوند. زمانی که سیاره داخلی از غروب خورشید دیده می‌شود در شرق خورشید (در شرق خورشید) و بعد از آن که از طلوع خورشید دیده می‌شود در غرب (در غرب خورشید) می‌شود.

کشیدگی(زاویهٔ کشیدگی) در اخترشناسی، فاصله ظاهری سیارات درونی نسبت به خورشید از نگاه ناظر زمینی یا به عبارتی برابر با زاویه جدایی یک سیاره درونی که مدارش درون مدار زمین است، با خورشید از ناظر زمینی به عنوان مرجع است. زاویه‌ای از سیاره درونی زمانی رخ می‌دهد که سیاره در مسیری از مدارش به دور خورشید باشد که با خط واصل زمین مماس است. وقتی سیاره‌های به‌دست‌آمده می‌رسند، دورتر فاصله‌های زاویه‌ای و بصری را از خورشید دارد و بنابراین در بهترین موقعیت رصدی قرار دارد.

به نظر می‌رسد سال جدید سالی استثنایی برای تماشای دومین سیاره نزدیک به خورشید یعنی سیاره زهره باشد.

سرانجام در شب کریسمس زهره تقریباً ۳ ساعت قبل از خورشید طلوع می‌کند و مانند ستاره‌های درخشان در شرق می‌درخشد.

ادامه نمایش تا اوایل تابستان

سپس در غروب اول مارس (۱۰ اسفند ۱۴۰۱)، زهره و مربی یک میعادگاه آسمانی دیگر برگزار می‌کنند که طی آن تنها حدود یک و نیم درجه از هم فاصله دارند. آنها در کنار هم ظاهر می‌شوند و زهره در سمت راست مشتری می‌درخشد و زهره با قدر ظاهری نه تقریباً شش برابر روشن‌تر از همسایه زرد رنگ خود خواهد بود.

بخوان  یکی از غلاتی که تاریخ بشر را تغییر داد

سپس در ۱۶ ژوئیه(۲۵ تیر ۱۴۰۲) مجدداً اندازه آن و هلال بزرگ آن دو برابر می‌شود و به راحتی با دوربین‌های دوچشمی قابل تشخیص است.

در نهایت نیز در تاریخ ۹ نوامبر(۱۸ آبان ۱۴۰۲) حتماً ساعت زنگ‌دار خود را تنظیم کنید و به مکانی با منظره‌ای بدون مانع و آسمانی صاف به سمت شرق-شمال شرقی بروید تا تماشایی‌ترین همنشینی زهره و ماه را در سال ۲۰۲۳ ببینید.

در مجموع به نظر می‌رسد امسال واقعا سال زهره است.

از حالا تا ژوئیه، رصد مکر زهره با یک تلسکوپ کوچک، کامل حالت‌ها و اندازه‌های دیسک آن را نشان می‌دهد. این سیاره در حال حاضر یک صفحه غول پیکر کوچک و خیره کننده را نشان می دهد که ۹۳ درصد نوردهی می شود و تا اواسط بهار برجستگی نوری آن به طرز محسوسی کمتر می شود.

زهره در تاریخ چهارم ژوئن(۱۴ خرداد ۱۴۰۲) به بزرگترین کشیدگی طول شرقی خود می‌رسد. سپس در زاویه ۴۵ درجه‌ای از خورشید با قدر ظاهری منفی ۴.۳ چشم نواز خواهد بود و تقریباً دو برابر روشن‌تر از آنچه اکنون به نظر می‌رسد، می‌شود.

انتقال به آسمانهای فجرگاهی

سیاره زهره برای کسانی که هفته به این سیاره را با تلسکوپ رصد می‌کنند، همیشه در حال تغییر و جذاب است و اکنون می‌خواهیم نمایش‌های آن در آسمان شب در طول سال ۲۰۲۳ را مرور کنیم.

دیکوتومی بیانگر ساختاری است که در آن اجزاء به دو بخش تقسیم می‌شوند. این دو بخش در مقابل هم و در عین حال تکمیل کننده هم هستند.

در واقع کسانی که از تلسکوپ استفاده می‌کنند، خواهند شد که در حالی که از زمین فاصله دارند و زهره در حال کاهش است، به اندازه قدر ظاهری قرص زهره رشد خواهد کرد و اندازه آن تا ۲۷ ماه (۶ خرداد ۱۴۰۲) دو برابر می‌شود.

بخوان  گوشی Moto X30 Pro برای رقابت با پرچمدار سامسونگ می آید

در اوایل ماه ژوئن، زهره دو شقه می‌شود و اصطلاحا به دیکوتومی (دوگانگی) یا دوگانگی می‌رسد و مانند یک نیمه‌ی ماه به نظر می‌رسد. سپس برای بقیه فصل بهار تا اوایل تابستان، هلالی بزرگتر را در حالی که نزدیک به زمین می‌چرخد، نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سیاره زهره یا ونوس که هم اکنون حدود دو ساعت پس از غروب خورشید در آسمان جنوب غربی ماست، در حال حاضر هر شب یک اجرای درخشان در آسمان دارد. این سیاره که در هنگام گرگ و میش غروب مشاهده می‌شود، با دوربین دوچشمی و حتی چشم غیرمسلح به صورت درخشان دیده می‌شود.

درست پس از غروب خورشید در ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد ۱۴۰۲) و در آستانه اولین روز تابستان می‌توانم به سمت غرب-شمال غربی به هلال ماه زیبایی که در سمت چپ پایین آن توسط زهره همراهی می‌شود، خیره شد.

اما نمایش زهره در اینجا تمام نمی‌شود، زیرا اجرای آن دوباره در اواسط ماه اوت(مرداد) آغاز می‌شود، این بار در آسمان صبح و با توالی معکوس، دوباره در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) به اوج درخشش خود می‌رسد و مانند یک فانوس می‌شود. در آسمان سپیده دم می‌درخشد.