فضانوردان چینی به زمین بازگشتند

ایستگاه تکمیل شده تیانگونگ که در حال حاضر شنژو۱۵ و تیانژو۵ به آن متصل شده است، حدود ۲۰ درصد از اندازه «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) را دارد.

این بازگشت ایمن، پایان یک ماموریت شش ماهه است که طی آن «چن دونگ» (چن دونگ)، «لیو یانگ» (Liu Yang) و «کای ژوزه» (Cai Xuzhe)، فضانوردان چین بر ورود ماژول‌های دوم و سوم به تیانگونگ. نظارت و سه پیاده‌روی فضایی را برای بررسی و آزمایش امکانات جدید انجام دادند.

خدمه این ماموریت پیش از حرکت، نقش خود را در این ماموریت ایفا کردند. در این ماموریت، ماژول‌های جدید «ونتیان» (ونتیان) و «منگتیان» (منگتیان) به ماژول «تیانه» (تیانه) اضافه شدند و به خدمه شنژو۱۴ و شانژو۱۵ اضافه شدند که به تازگی وارد شدند، ممکن است تا پنج روز را با هم انجام دهند. در آنجا اسپری کنند. این اولین باری بود که چین شش فضانورد را به طور همزمان در فضا داشت.

فضانوردان چینی به زمین بازگشتند

شش فضانورد ماموریت‌های شنژو۱۴ و شنژو۱۵

این ماموریت با ماموریت شنژو۱۳ مطابقت دارد که با سپری کردن ۱۸۲ روز، تشکیل‌ترین ماموریت چین بوده است. چن دونگ، فرمانده ماموریت نیز رکورد از ماندن در فضا را برای چین ثبت کرد و به اولین فضانورد این کشور تبدیل شد که بیش از ۲۰۰ روز را در مدار اسپری کرده است. چن پیش ماموریت شنژو۱۱ در سال ۲۰۱۶، ۳۳ روز را در آزمایشگاه فضای آزمایشی “تیانگونگ۲” گذراند که نمونه اولیه ماژول‌های بزرگ‌تر تیانگونگ بود.

این کشور قصد دارد فضای تیانگونگ را برای حداقل یک دهه به طور دائم فعال نگه دارد و در سال‌های آینده شاهد پرتاب ماموریت‌های تجاری، بین‌المللی و حتی بازدید از این ایستگاه‌ها باشد.

شنژو۱۴ در پنجم ژوئن امسال پرتاب شد و ۶.۵ ساعت بعد به ماژول تیانه رسید. خدمه در حال حاضر، یک ایستگاه فضایی کامل و کامل عملیاتی را به جا گذاشته که دارای سه ماژول و T شکل است.

ماموریت تازه آغاز شده شنژو۱۵ نیز حدود شش ماه زمان خواهد برد که توسط فضایپیمای “تیانژو۵”(TIanzhou ۵) انجام می‌شود. فضاپیمای این ماموریت در حال حاضر در “مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان”(JSLC) است. شنژو۱۶ نیز مونتاژ و آزمایش شده است و در حالت آماده‌باش به سر می‌برد تا در صورت نیاز به پرتاب اضطراری به تیانگونگ، مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام



منبع

چن، لیو و کای، میزبان یک سخنرانی علمی زنده و بسیاری نیز بودند و تصاویر خیره‌کننده‌ای را از زمین و ماه در طول نیم سالی که در مدار بودند، به زمین فرستادند. همچنین، در پنج مانور ملاقات و اتصال، دو جداسازی فضایپیما و دو جابه‌جایی ماژول شرکت کردند که طی آن، ماژول‌های ونتیان و منگتیان را به درگاه‌های دائمی خود انتقال دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانوردان ماموریت “شنژو۱۴”(Shenzhou ۱۴) چین، ایستگاه فضایی “تیانگونگ”(Tiangong) را ترک کردند و به زمین بازگشتند. کپسول بازگشت به روز یکشنبه چهارم دسامبر ساعت هفت صبح به وقت منطقه شرقی، در منطقه فرود دانگ‌فنگ واقع در صحرای گوبی در منطقه خودمختار مغولستان داخلی به زمین نشست. این فرود حدود 9 ساعت پس از جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بود که تکمیل شد.

فضانوردان ماموریت «شنژو۱۴» پس از پایان مأموریت خود برای تکمیل ایستگاه فضایی چین، به زمین بازگشتند.

این سه فضانورد مدت کوتاهی پس از فرود، طی یک مخابره رادیویی اعلام کردند که حال آنها خوب است و این پیام با بیماران “مرکز کنترل پرواز هوافضای پکن” (BACC) استقبال قرار گرفت.

شنژو۱۴، سومین مأموریت خدمه به تیانگونگ به شماره می‌رود و در ابتدا فقط شامل ماژول تیانه بود که در آوریل ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. اولین بازدید خدمه از تیانه، در ماموریت شنژو۱۲ بود که در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد و ۹۲ روز بعد از فرود آمد.

بخوان  ردیابی کاربران توسط وب‌سایت‌ها از طریق URL‌