فضانوردان چینی دانه های برنج فضایی را به زمین آوردند

یکی از این آزمایش‌ها شامل بازتولید کل چرخه زندگی برنج برای اولین بار در فضا بود که با کاشت بذر آغاز می‌شود و با تولید دانه‌های جدید گیاه بالغ خاتمه می‌یابد. این آزمایش در ۲۹ ژوئیه آغاز شد و پس از ۱۲۰ روز در مدارک آنها با موفقیت دانه‌های کیهانی تولید شد.

دو روز قبل، فضانوردان ماموریت شنژو۱۴ (Shenzhou ۱۴) چین، ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) را ترک کردند و به زمین بازگشتند. کپسول بازگشت به روز یکشنبه چهارم دسامبر ساعت هفت صبح به وقت منطقه شرقی، در منطقه فرود دانگ‌فنگ واقع در صحرای گوبی در منطقه خودمختار مغولستان داخلی به زمین نشست. این فرود حدود 9 ساعت پس از جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بود که تکمیل شد.

ژنگ کرد، در حالی که پژوهش‌های بیشتر در حال انجام است، متوجه می‌شویم که تفاوت جالبی بین برنج کاشته شده در زمین و برنج رشد کرده است. به عنوان مثال، دوره گلدهی برای برنج فضای کمی زودتر از برنج کاشته شده در زمین شروع می شود. گلدهی یک مرحله حیاتی برای رشد تولیدمثلی گیاه است. ساقه‌های برنج فضایی شل‌تر است و نوع برنج کوتوله، کوتاه‌تر می‌شود در حالی که برنج ساقه بلند تغییر ارتفاع را تجربه نمی‌کند.

به گفته ژنگ هوی کیونگ، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم گیاهی مولکولی آکادمی علوم چین، دانه‌ها برای رشد محصولات جدید و حمایت از بقای طولانی مدت بشر در فضای بسیار مهم هستند. رشادی گوش‌موشی، کلزا، نخود و گندم تنها گیاهانی بودند که مطالعه کل چرخه زندگی آن‌ها را در فضای بازتولید کردند و کشف کردند که می‌توانند برنج را که غذای اصلی میلیون‌ها نفر روی زمین است، در این فهرست بگنجانند.

بخوان  این رقیب فوتوشاپ مجهز به هوش مصنوعی، پایان عکاسی است که ما می شناسیم

فضانوردان چینی دانه های برنج فضایی را به زمین آوردند

بذرهای جدید به همراه سایر نمونه‌های زیستی به مرکز فناوری و مهندسی برای استفاده از فضا در آکادمی علوم چین در پکن تحویل داده شده است. آنها همچنین برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه‌های شانگهای خواهند شد.

انتهای پیام



منبع روز یکشنبه فضانوردان ماموریت شنژو-14 چین پس از پایان یک ماموریت ۶ ماهه به زمین بازگشتند و همراه خود، گیاهانی را که به فضا رفتند و در آنجا رشد کردند نیز به زمین بازگرداندند.

خدمه این ماموریت پیش از حرکت، نقش خود را در این ماموریت ایفا کردند. در این مأموریت، ماژول‌های جدید ونتیان (Wentian) و منگتیان (Mengtian) به ماژول تیانه (Tianhe) اضافه شدند و به خدمه شنژو14 و شنژو15 اضافه شدند که به تازگی وارد شدند، ممکن است تا پنج روز را با هم در آنجا اسپری کنند. این اولین باری بود که چین شش فضانورد را به طور همزمان در فضا داشت.

به گزارش آژانس فضایی سرنشین‌دار چین، یکشنبه شب، چن دونگ (Chen Dong)، لیو یانگ (Liu Yang) و کای ژوزه (Cai Xuzhe)، فضای نوردان چینی، در محل فرود مشخص‌شده دانگ فنگ در منطقه خودمختار مغولستان داخلی فرودند. آنها به مدت 183 روز در مدار بودند و در طی آن بر ایستگاههای فضایی تیانگونگ چین و آزمایش علوم زیستی نظارت می کنند.

فضانوردان چینی دانه های برنج فضایی را به زمین آوردند

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، فضانوردان چینی در فضاپیمای شنژو-14 با اولین دانه برنج تولید شده در مدار، به زمین بازگشت؛ شاهکاری به نقشه می‌دهد که مواد غذایی ریزگرانش را بر روی برنج بررسی کنند و منبع پایدار برای اکتشافات رشد طولانی مدت فضای بیابند.

بخوان  چگونه بفهمیم گوشی ما از 5G پشتیبانی می‌کند؟

بسته بازگردانده شده همچنین حاوی نهال‌های رشادی گوش‌موشی (Arabidopsis thaliana) بود. این یک گیاه گلدار کوچک از خانواده خردل است که توسط تحقیقات برای مطالعه جهش‌ها استفاده می‌شود.

شنژو۱۴ در پنجم ژوئن امسال پرتاب شد و ۶.۵ ساعت بعد به ماژول تیانه رسید. شنژو۱۴، سومین مأموریت خدمه به تیانگونگ به شماره می‌رود و در ابتدا فقط شامل ماژول تیانه بود که در آوریل ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. اولین بازدید خدمه از تیانه، در ماموریت شنژو۱۲ بود که در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد و ۹۲ روز بعد از فرود آمد.

پژوهشگران میکروبیولوژی، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل سلولی و متابولیک را برای اینکه بفهمیم چه تأثیری بر ریزگرانش دارند، روی این گیاهان در سطح مولکولی انجام خواهند داد. این کار می‌تواند بینش‌های مهمی در ایجاد محصولات جدید که سازگارتر با محیط فضایی ارائه می‌کنند.

این بازگشتمن، پایان یک ماموریت شش ماهه بود که طی آن، فضای نورد چین بر ورود ماژول‌های دوم و سوم به تیانگونگ نظارت و سه پیاده‌روی فضایی را برای بررسی و آزمایش امکانات جدید انجام دادند.