فناوری نانو تکنولوژی چیست ؟ + تمام فواید و کاربردهای نانو | 1biti

این “سیستم های میکرو الکترومکانیکی” در حال یافتن برنامه های گسترده ای هستند، به ویژه در زمینه های خودرو و پزشکی، جایی که هزینه و عملکرد مبتنی بر اندازه از عوامل اصلی هستند. ما می توانیم در اینجا ببینیم که تأثیرات عظیمی که کار در مقیاس بسیار کوچک بر جهان ما می گذارد. فن آوری نانوتکنولوژی شاخه ای از فن آوری است که با ذرات کوچک تر از 100 نانومتر سروکار دارد.این حوزه شامل روش هایی در مقیاس بسیار کوچک است و در یک حوزه مطالعات فنی عمیق توسعه یافته است. طیف گسترده ای از کاربردهای نانوتکنولوژی به دنبال درمان برخی از چالش های مهم است که طی سال ها تکرار شده اند و این مشکلات ناشی از مسائل حقوقی, محیطی, اخلاقی, پزشکی و روانی است. نانو تکنولوژی در واقع به عنوان یک فرایند شناخته می شود که به وسیله ی دستکاری مواد در مقیاس اتمی به همراه تولید ابزار و مواد به وسیله کنترل آنها در سطح مولکول ها و اتم ها انجام می گیرد.

کاربردهای نانو در هوا-فضا

بدیهی است که جهت بهره‌وری از خواص ویژه نانو ذرات باید آن‌ها را ایجاد یا به اصطلاح سنتز کرد. روش‌های مختلفی جهت سنتز نانو ذرات یا نانو مواد وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. شماتیکی از مقایسه دو میکروسکوپ AFM و STMایده اصلی یک میکروسکوپ الکترونی، استفاده از پرتو الکترونی برای دیدن چیز‌هایی است که ابعادی کوچکتر از طول موج نور مرئی دارند. یک میکروسکوپ الکترونی از اثرات الکترونیکی و کوانتومی برای دیدن ذرات و ساختارهای نانو استفاده می‌کند.

بخوان  پرپشت کردن ابروها راهکارهای خانگی و کلینیکی کلینیک خانه سفید

۲-نانوتکنولوژی در پزشکی و بدن انسان:

شرکت دانش بنیان شیمی صنعت رشد سهند اولین شرکت تولید کننده روانکار با تاییدیه نانو مقیاس از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری میباشد. از آنجا که فرآیندهای زیستی, از جمله رویدادهایی که منجر به توسعه سرطان می شوند, در مقیاس نانو در سطح و درون سلول ها رخ می دهند, فن آوری نانو ابزارهای فراوانی را برای این زمینه ارائه می دهد. ارتباطات عصبی – الکترونیک و دیگر حسگرهای مبتنی بر نانوالکترونیک نیز اهداف تحقیق حاضر هستند. در زمینه نظری نانوتکنولوژی, تصور می شود که دستگاه های تعمیر سلولی می توانند در زمینه پزشکی انقلابی ایجاد کنند. اثرات زیست محیطی این ذرات کوچک نانو ممکن است منجر به مشکلات عظیمی در آینده شود اگر مقیاس های جدید اختراع نشده باشند. بنابراین، نانوتکنولوژی ها باید به دقت مورد تحقیق قرار گیرد تا میزان آسیب ناشی از تجمع نانوذرات در محیط را تعیین کند.

تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان

نانوتکنولوژي چنان چه ذکر شد، منجر به تغييراتي شگرف در استفاده از منابع طبيعي، انرژي و آب خواهد شد و پس اب و آلودگي را کاهش خواهدداد. همچنين فناوري‌هاي جديد، امکان بازيافت و استفادة مجدد از مواد، انرژي و آب را فراهم خواه ن د کرد. لازم به ذکراست، نانوتکنولوژي توان حذف آلودگي‌هاي کوچک از منابع آبي (کمتر از ۲۰۰ نانومتر) و هوا (زير ۲۰ نانومتر) و اندازه‌گيري و تخفيف مداوم آلودگي در مناطق بزرگتر را دارد. یا بعنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به ورود تکنولوژی نانو به صنایع پوشاک اشاره نمود. ساخت البسه‌هایی که دارای خواص ضد میکروبی، آب گریزی، درمانی و ضد امواج مغناطیسی هستند، از نمونه کاربردهای این فناوری در حوزه تولید پوشاک می‌باشند. بسیاری از دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای توسعه منابع انرژی پاک، مقرون ‌به‌ صرفه و تجدیدپذیر، همراه با ابزارهایی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش بار سمیت بر محیط‌ زیست هستند.

  • ماهيت فرارشته‌اي علوم و فناوري نانو به عنوان توانمندي توليد مواد، ابزارها و سيستمهاي جديد با دقت اتم و مولکول، موجب تعريف کاربردهاي بسياري زيادي در عرصه‌هاي مختلف علمي و صنعتي شده است.
  • نانو ربات ها برای کاهش خطر و بهبود کارایی نظامی ایده ای تحسین برانگیز هستند که جبران کاهش نیروی انسانی در مواقع ضروری را خواهد کرد.
  • فرض کنید که عکسی هوایی (ماهواره‌ای) در دست داشته که قسمتی از آن به رنگ سبز است.
  • برای تقسیم میلی‌متر می‌توانید نوک مدادنوکی را تصور کنید؛ پهنای این نوک‌ها نیم میلی‌متر یا مثلا هفت‌دهم میلی‌متر است.
بخوان  هوش مصنوعی و رویکردهای آن 1 بیتی

کاربردهای نانو بسیار گسترده تر است و پژوهش های علمی در این زمینه هنوز ادامه دارد. اصطلاح فناوری نانو برای اولین بار درسال 1974 توسط نوریوتانیگوچی از دانشگاه توکیو برای اشاره به توانایی های مهندسی مواد با دقت بالا به جزئیات مجله خبری 1 بیتی ماده به کار برده شد . علم مهندسی مواد، علمی است که در آن به طراحی، توصیف، تولید و کاربرد مواد پرداخته شده و به جز بررسی کاربرد مواد گوناگون به کاربرد هریک از آنها در صنعت و تحلیل دستگاه ها و سیستم ها هم میپردازد .

http://118amoozesh.irhttp://118amoozesh.ir