فناوری نانو یا نانو تکنولوژی و کاربردهای آن رایکا صنعت افرند | 1biti

شواهد موجود نشان مي‌دهد که درصد بالايي از بازارهاي محصولات مختلف متکي بر نانوتکنولوژي خواهد بود و به همين دليل دولتها و شرکتهاي بزرگ و کوچک به دنبال کسب جايگاهي براي خود در اين بازارها هستند. ميهيل روکو، رئيس کميته علوم و فناوري نانو در رياست‌جمهوري آمريکا طي مقاله‌اي در ماه مي سال ۲۰۰۱، پتانسيل نانوتکنولوژي براي تغيير چشمگير در اقتصاد جهاني را يادآوري نموده است. بر مبناي پيش‌بيني وي و بخش ديگري از صاحب‌نظران در ده الي ۱۵ سال آينده نانوتکنولوژي بازار نيمه‌هادي را به طور کامل تحت تاثير قرار خواهد داد. خبرهايي نيز که اخيراً از شرکتهاي اصلي سازنده پردازنده‌هاي کامپيوتر در آمريکا و ژاپن منتشر شده است، از ورود پردازنده‌هاي حاوي يک ميليارد نانوترانزيستور تا قبل از ۱۰ سال آينده حکايت دارد. به عنوان مثال شرکت اينتل اعلام نموده است که در سال ۲۰۰۷ پردازنده‌هاي متکي بر نانوترانزيستور را با قدرت و سرعت بسيار بيشتر و مصرف کمتر نسبت به آخرين دستاوردهاي امروزي نيمه‌هادي‌ها وارد بازار خواهد کرد. در بحبوبه سالهاي صنعتي کلمه “بزرگ” از اهميت ويژه­اي برخوردار بود.

  • ساخت البسه‌هایی که دارای خواص ضد میکروبی، آب گریزی، درمانی و ضد امواج مغناطیسی هستند، از نمونه کاربردهای این فناوری در حوزه تولید پوشاک می‌باشند.
  • نانوذرات نقره در پارچه که باعث از بین رفتن باکتری ها و خاصیت ضدبو در البسه ایجاد می کنند.نانوپورها عایق برتر برای درج کفش در هوای سرد را ارائه می دهند.
  • فناوری نانو توانایی کنترل لایه های اتمی و ملکولی است که به قصد تغییر خواص مواد انجام می شود.
  • امید است که نانوتکنولوژی بتواند مجموعه ارزشمندی از ابزارهای تحقیقاتی و دستگاه های مفید بالینی در آینده نزدیک ارائه کند.
  • فرش‌، پتو و یا کیف و چمدان‌های نانو با وعده‌هایی همیشه تمیز و ضد گرد و غبار چطور؟ تمامی این مواردی که نام بردیم در ساختار خود پارچه‌هایی با پوشش «nano whiskers» دارند.
بخوان  آشنایی با 5 اصطلاح مرتبط با هوش مصنوعی 1 بیتی

نانو تکنولوژی با کاتالیز بهتر کارایی تولید سوخت از مواد خام نفتی را بهبود می‌بخشد. همچنین باعث کاهش مصرف سوخت در وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها از طریق احتراق با راندمان بالاتر و کاهش اصطکاک می‌شود. فناوری نانو می تواند عملکرد کاتالیزورهای مورد استفاده در تبدیل بخارات فرار از اتومبیل یا کارخانه های صنعتی را به گازهای بی ضرر بهبود بخشد. دلیل این است که کاتالیزورهای ساخته شده از نانوذرات دارای سطح بیشتری برای تعامل با مواد شیمیایی واکنش دهنده نسبت به کاتالیزورهای ساخته شده از ذرات بزرگتر هستند. مساحت سطح بزرگتر این امکان را می دهد تا مواد شیمیایی بیشتری به طور همزمان با کاتالیزور در تعامل باشند و این باعث می شود که کاتالیزور مؤثرتر باشد. نانو تکنولوژی در بیشتر زمینه ها مانند علوم مواد، مهندسی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ….

http://118amoozesh.ir

این تحقیق که اخیراً در Nano Energy منتشر شده است، یک سیستم فراماده جدیدی را توصیف می‌کند که به عنوان حسگر خود عمل می‌کند و اطلاعات مهمی در مورد فشار و تنش‌های وارد بر ساختار خود ثبت و ارسال می‌کند. این فناوری کاربرد بالقوه‌ای در زمینه‌های زیست‌شناسی، تجزیه و تحلیل زیستی و داروسازی (از تحقیقات بنیادی و تشخیص بیماری تا توسعه دارو) دارد. علم نانو در واقع مطالعه پدیده ها و دستکاری مواد در مقیاس خیلی خیلی کوچک و در ابعاد اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی است که منجر به تغییر خواص مواد (نسبت به مواد در ابعاد بزرگ) می شود.

وایرفریم چیست و چه کاربردی در طراحی صفحات وب دارد؟

فناوری نانو چیست؟ پاسخ به این سوال به این آسانی نیست که تصور می شود زیرا این واژه طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد. از این رو ، “فناوری نانو” به راحتی می تواند به معنای یک فناوری برای انجام کارهای “کوچک” باشد. با این حال، مدت هاست که از نانو به عنوان پیشوند در محافل علمی به معنای ۱ میلیاردیم (با استفاده از میلیارد به معنای آمریکایی آن یعنی یک و پس از آن نه صفر) استفاده می شود. علوم نانو و فناوری نانو شامل توانایی دیدن و کنترل اتمها و مولکولهای منفرد است. همه چیز روی زمین از اتم تشکیل شده است – غذایی که می خوریم، لباسی که می پوشیم، ساختمان ها و خانه هایی که در آنها زندگی می کنیم و حتی بدن خودمان. تصور دنیای آینده فناوری بدون حضور فناوری نانو ، تقریبا غیر ممکن است .

بخوان  حقایق اساسی تکنولوژی

لوازم جانبی موبایل

همانطور که اشاره کردیم نانو در زندگی امروز انسان ها نقش تاثیرگذاری دارد. در حال حاضر با استفاده از این فناوری کامپیوترهایی را در مجله خبری 1 بیتی ابعاد کوچکتر، سریع تر و قدرتمندتر تولید کرده اند. مدارهایی که در این سیستم ها به کار می روند از جنس نانو لوله های کربن هستند.