فناوری LED چرخه زندگی انسان‌ها و حیوانات را به خطر می‌اندازد

منبع:popsci



منبع

شهر‌ها برای ارائه روشنایی بیشتر به آسمان تاریک نسبت به رنگ زرد تک رنگ ناشی از نور پرفشار سدیم به سمت LED‌ها روی می‌آورند. یکی دیگر از مزایایی که نویسندگان مطالعه پیشنهاد می‌کنند این است که چراغ‌های LED به عنوان یک جایگزین کم‌مصرف به بازار عرضه می‌شوند. با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد که چراغ‌های ال‌ای‌دی نور آبی بیشتری را منتشر می‌کنند. نور آبی دارای امواج کوتاه‌تری (از ۴۵۰ تا ۴۹۵ نانومتر) است که انرژی بیشتر و رنگ سردتری نسبت به سایر طول موج‌های بلندتر مانند امواج نور قرمز ارائه می‌دهد. ما اغلب در دستگاه‌های الکترونیکی خود مانند تلفن‌های هوشمند و تلویزیون در معرض نور آبی قرار می‌گیریم.

دانشمندان پیش از این فقط نور مصنوعی را در مناطق کوچکتر ردیابی کرده ‌اند، زیرا ترسیم آن در مقیاس وسیع‌تر دشوار است. علاوه بر این، مطالعات دیگر از ماهواره‌ها برای تولید تصاویر پانکروماتیک استفاده کرده‌اند، تصاویری در مقیاس خاکستری که نوار‌های قرمز، آبی و سبز را برای وضوح بالا ترکیب می‌کنند، اما هیچ اطلاعاتی در مورد طول موج‌های خاص باقی نمی‌گذارند. این تیم با استفاده از تصاویری که فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی دوربین‌های دیجیتال گرفته بودند، این مشکل را دور زد.

کیلکنی اشاره می‌کند نور آبی اضافه شده به چراغ‌های خیابان ممکن است باعث شود مردم هنگام رانندگی بیشتر احساس بیداری کنند و تصادفات را کاهش دهند. او اضافه می‌کند که از جنبه منفی، ممکن است پیامد ناخواسته افزایش میزان بی‌خوابی در جمعیت را نیز داشته باشد. کم‌خوابی هم‌اکنون یک مشکل بزرگ در جامعه است و به خودی خود ممکن است منجر به حوادث رانندگی، بیماری‌ها، افسردگی و از دست دادن زمان در محل کار شود.

بخوان  Google Bard می تواند به زودی به Gemini تبدیل شود و در برنامه های بیشتری ظاهر شود

نویسندگان همچنین مطالعات تحقیقاتی گذشته را مرور کردند و دریافتند که نور‌های مصنوعی شبانه ممکن است تغییرات در سطح ملاتونین انسان، دید ستاره‌ها و همچنین رفتار خفاش‌ها و حشرات را توضیح دهند.

توماس کیلکنی، مدیر انستیتوی پزشکی خواب در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند می‌گوید قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند با مهار تولید ملاتونین، خواب را مختل کند. این هورمونی است که باعث می‌شود احساس خواب آلودگی کنید. به طور معمول توسط تاریکی درست قبل از خواب تحریک می‌شود. با این حال با نور آبی، مغز شما فریب می‌خورد و فکر می‌کند هنوز روز است، شما را بیدار نگه می‌دارد و زمان هشیاری را طولانی‌تر می‌کند.

سانچز دی میگل، اخترفیزیکدانی که در مورد آلودگی نوری در دانشگاه اکستر در انگلیس مطالعه می‌کند، می‌گوید: ؤ می‌دهد، بسیاری از اوقات شب زمان تغذیه، گرده افشانی، جهت یابی، لانه سازی یا استراحت است و همه این فرآیند‌ها توسط نور مصنوعی مختل می‌شوند. او می‌گوید این منابع نوری می‌توانند با گاهی قرار دادن حیوانات در معرض شکارچیان، و در برخی مواقع مستقیما با بهم ریختن فیزیولوژی آنها باعث آسیب شوند.

روشن گذاشتن چراغ‌ها در شب خوابیدن را سخت می‌کند و همچنین ممکن است سلامت و اکوسیستم محلی ما را به خطر بیندازد. مطالعه جدیدی که اخیرا در Science Advances منتشر شد، آلودگی نوری شبانه در اروپا را بازسازی کرد و افزایش نور‌های آبی مصنوعی در سراسر این قاره را نشان داد. در حالی که فناوری LED می‌تواند به روشنایی خیابان‌ها و جاده‌ها کمک کند، نویسندگان هشدار می‌دهند که میزان بالای انتشار نور آبی می‌تواند چرخه‌های طبیعی شبانه انسان‌ها و حیوانات را تغییر دهد.

بخوان  برش یک قطعه فلز در مدار زمین برای نخستین بار

سانچز دی میگل هشدار می‌دهد: ال‌ای دی‌ها به روشی پایدار استفاده نمی‌شوند، و آلودگی نوری را کاهش نمی‌دهند. در شرایط بحران انرژی مانند الان، باید به یاد داشته باشیم که آلودگی نوری یک آلاینده ساده هوا و اتلاف انرژی است.

به گفته نویسندگان تحقیق، این یکی از اولین مطالعاتی است که طیف کامل نور‌های LED را در شب در سراسر قاره اروپا ترسیم کرده است.  آن‌ها در حال حاضر روی تلاش برای خودکارسازی برخی از فرآیند‌های مربوط به نقشه برداری با هدف ایجاد یک نقشه جهانی که خطرات زیست محیطی مرتبط با نور مصنوعی در سراسر سیاره را نشان می‌دهد، کار می‌کنند.

سانچز دی میگل می‌گوید: این یک منبع داده پیچیده است، اما در حال حاضر تنها منبعی است که ما داریم و می‌تواند تا ۱۵۰ برابر بیشتر از محبوب‌ترین ماهواره وضوح داشته باشد.

نور آبی

با گردآوری این تصاویر، نویسندگان مطالعه توانستند طیف نوری را در اروپا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ نقشه‌برداری کنند. در مقایسه با آغاز دهه، نویسندگان مطالعه تغییری از نور پرفشار سدیم را مشاهده کردند، نور‌هایی با گرما و درخشش زرد که اغلب در جاده‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شود تا LED‌های سفید گسترده. نقشه طیفی این مطالعه حرکت به سمت LED‌های سفید را نشان داد که بسته به کشور متفاوت است. ایتالیا، ایرلند و انگلیس بیشترین تغییر را به سمت انتشار نور آبی نشان دادند، در حالی که بلژیک و آلمان کمترین تغییر را داشتند.