قوانین راهنمایی و رانندگی در فضا!

چند ماهواره را می‌توانیم به عنوان ایمان در فضای مستقر کنیم؟

این پروژه‌ی جاه‌طلبانه برای ارائه یک تجربه تاریخی ساده از عصر آغاز شد، اما به نوعی تبدیل به تاریخچه‌ای از زمین تخریب محیط زیست محیطی نزدیک می‌شود. مک داول به طور مکرر در رسانه‌ها درباره دیدگاه‌های خود در مورد آینده فضای شلوغ نزدیک به زمین صحبت می‌کند.

مک داول می‌گوید که ممکن است محیط اطراف به زمین را کشف کند. اما به همه‌ی ابرصورت‌های مختلف اپراتور فلکی، اختر فیزیکدان نگاه می‌کند که در آینده همه چیز تحت کنترل باقی بماند.

مک داول آینده‌های را متصور می‌شود که در این بزرگراه‌های فضایی در نهایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شود!

پاسخ به این سوال ساده نیست. لوئیس می‌گوید که برخی از ارتفاعات محیطی آسیب پذیرتر از سایر ارتفاعات هستند. برای مثال، ماهواره‌های استارلینک در مداری ۳۴۲ مایلی (۵۵۰ کیلومتری) بالاتر از زمین قرار دارند. اجسام در این ارتفاع معمولاً پس از توقف عملیات، برای مدت طولانی در فضای باقیمانده نمی‌مانند و حتی اگر پیش‌ران‌های آن‌ها در پایان مأموریت از کار بیفتند و ماهواره را به زمین بازنگردانند تا سریع‌تر در جو بسوزد، مدار این ماهواره‌ها را به طور طبیعی در چند سال پیش ببرند. به لطف نیروی کششی اتمسفر آن‌ها را از بین می‌برد. با این حال، این پاکسازی طبیعی محیط زمین، با افزایش ارتفاع می‌یابد.

مک داول گفت: طبق معمول، با کمیاب شدن منابع، دولت‌ها کنترل بیشتری بر تخصیص آن منابع خواهند داشت.

اسپیس‌ایکس همچنین مسئولیت هر موقعیت نزدیک به برخورد را بر عهده می‌گیرد و یک مانور انجام می‌دهد، یعنی اینکه ماهواره‌های دیگر می‌توانند این کار را انجام دهند.

در حالی که قطعات بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی‌متر به‌طور منظم ردیابی می‌شوند، مسیر حرکت قطعات کوچک‌تر، ناشناخته است و برخوردهایی که می‌توانند ایجاد کنند کاملاً بدون هشدار قبلی رخ می‌دهند.

قوانین راهنمایی و رانندگی در فضا!

تحقیقات همچنین از آژانس‌های فضایی می‌خواهند که فناوری خود را برای حذف خطرناک‌ترین قطعات مدارهای توسعه‌دهنده.

از نمودارهای او هشیارکننده هستند. لوئیس در پستی که در تاریخ 13 ژانویه در توییتر منتشر شد، اظهار داشت که تعداد کل مقارنه‌های پیش‌بینی شده در سال 2022 میلادی، 134 درصد بیشتر از تعداد کل آنها در سال 2021 و 58 درصد بیشتر از سال 2021 بوده است و از چهار میلیون مورد پیش‌بینی شده است. است.

برخوردها

در آینده چه اتفاقی رخ می دهد؟

در پاسخ به این سوال که اگر برنامه‌های موجود برای ابرصورت‌های فلکی ماهواره‌ای مانند استارلینک‌های اسپی‌ایکس، وان‌وب و آمازون اجرا شود چه اتفاقی برای مدار زمین رخ می‌دهد گفت که مدار زمین مشابه یک بزرگراه بین ایالتی خواهد شد، که در ساعت شلوغی و همزمان با یک. طوفان برفی همه با سرعت بسیار زیاد در آن رانندگی می‌کنند.

قوانین راهنمایی و رانندگی در فضا!

مانور و مانور

برای مثال ماهواره های استارلینک شرکت اسپیس ایکس را در نظر بگیرید. بر اساس اطلاعاتی که این شرکت مالک مالکیت ایلان ماسک در دسامبر سال گذشته به کمیسیون فدرال ایالات متحده (FCC) ارائه کرد، سیستم خودکار جلوگیری از برخورد با اسپیس‌ایکس در یک بازه زمانی دو ساله از اول دسامبر سال ۲۰۲۰ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۲۶. هزار و 37 مانور مداری از برخورد انجام شده است.

بخوان  اقدام ژاپن برای انقراض فلاپی‌دیسک

بر اساس سندی از کمیسیون ارتباطات ایالات متحده، اسپانیایی‌کس ادعا می‌کند که هر یک از ماهواره‌هایش دارای مقدار سوخت کافی برای انجام ۳۵۰ دستگاه از برخورد در طول عمر پنج‌ساله مورد انتظار آنها است. اما با توجه به محاسبات لوئیس، به این تعداد زود اتفاق می‌افتد.

از زمان پرتاب اولین ماهواره استارلینک در سال ۲۰۱۹، اسپیس‌ایکس یک تفکر قوی داشته است. این شرکت می‌گوید سیستم از برخورد خودکار هر بار که ماهواره‌ای استارلینک با صدمات احتمالی احتمال برخورد یک در هزار حمله می‌شود، مانور انجام می‌دهد.

مک داول گفت: پنج یا 10 سال آینده، ما بین 20 هزار تا 100 هزار ماهواره و من خوشبین نیستم که در فضایی با تعداد بیش از 100 هزار ماهواره با خیال راحت کار کرد.

به گفته‌ی لوئیس تعداد مانورهای نیازی غیرخطی در حال افزایش است. تا سال 2027 یا 2028، فلکی استارلینک ممکن است در طول عمر خود مجموعا یک میلیون مانور جلوگیری از انجام آن باشد. ما در مورد صدها منور در روز صحبت می‌کنیم اما اگر این تعداد به هزاران مورد نرسد.

قوانین راهنمایی و رانندگی در فضا!

به طور خلاصه، کمتر از پنج سال آینده، ماهواره‌های استارلینک ممکن است در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به عمر طراحی‌شده‌شان به دلیل انجام مانورهای زیاد سوخت‌رسانی شوند.

این معناست که هر ماهواره استارلینک از نزدیک به ۴۰۰۰ ماهواره‌ای که تا امروز پرتاب شده است، به طور متوسط ​​در این مدت ۱۲ مانور از برخورد انجام شده است.

سال‌هاست که خطر را به صدا درآورده و هشدار می‌دهند که مدار کمی شلوغ شده است. بنابراین، این سوال مطرح می‌شود که چند ماهواره را می‌توان به صورت ایمان و پیش‌تر از این که در اطراف سیاره‌ها قرار بگیریم، در مدار قرار داد؟

جاناتان مک داول(Jonathan McDowell) اخترفیزیکدان و ستاره‌شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین است که پدیده‌های بسیار پرانرژی در جهان مانند سیاهچاله‌های ساطع کننده جت در مراکزی است که می‌کند. با این حال، در سال‌های اخیر، مک داول به دلیل کار خود در زمینه‌های کاملا متفاوتی از تحقیقات فضای شهرت یافته است. مک داول در ماهنامه دیجیتال خود به نام «گزارش فضایی جاناتان» تعداد فزاینده‌ای پرتاب ماهواره‌ها در مدار زمین را دنبال می‌کند.

اکثر اپراتورهای ابرصورت‌های فلکی متعهد می‌شوند که مطمئن باشند ماهواره‌ها آن‌ها می‌توانند در پایان مأموریت‌ها سوخت کنند که خود را در جایی امن از جو زمین پایین بیاورند. اما احتمال دقیق فنی مسائل را نگران می‌کند. در سال ۲۰۱۲، آژانس فضایی اروپا، ماهواره رصدی ۸.۸ تنی خود را به نام Envisat را از مدار ۴۸۰ مایلی(۷۷۲ کیلومتر) بر روی زمین خارج کند. این فضاپیما که قرن‌ها به دور سیاره‌ای ما در چرخش خواهد بود، در حال حاضر از خطرناک‌ترین مکان‌های فضایی به شماره می‌رود.

بخوان  کار در شیفت شب باروری زنان را مختل می‌کند

قوانین راهنمایی و رانندگی در فضا!

همین ۱۰ سال پیش، هزاران یا بیشتر ماهواره‌ای عملیاتی به دور سیاره ما می‌چرخیدند و طی ۱۰ سال آینده تعداد آنها به ده‌ها یا حتی صدها هزار ماهواره می‌رسد.

به گزارش ایسنا، مدار زمین در حال شبیه شدن به یک بزرگراه بین ایالتی در ساعت شلوغی و هنگام بارش برف شدید است که همه در آن با سرعت بسیار زیاد رانندگی می‌کنند.

انتهای پیام



منبع

با برخورد اجسام بزرگتر با سرعت زیاد در مدار به نسبت این ذرات کوچک می‌شود.

مک داول می‌گوید: شواهد خوبی برای برخوردهای جزئی به طور قابل توجهی در حال افزایش است، وجود دارد.

با این وجود، لوئیس شرکت اسپیس‌ایکس را به دلیل نگرش خود در مورد امنیت فضای تحسین می‌کند. این شرکت که تنها پنج سال پیش حتی یک ماهواره در فضا نداشت، اکنون با فاصله‌ی قابل توجهی بزرگترین اپراتور ماهواره در جهان است.

این در حالی است که اندازه‌ی صورت فلکی فعلی اسپیس‌ایکس کمتر از ۱۰ درصد آن چیزی است که این شرکت در نظر دارد در مدار زمین مستقر کند. طی ۱۰ سال آینده، تعداد ماهواره‌های استارلینک در مدار ممکن به ۴۲ هزار مورد برسد. به این تعداد 4000 ماهواره‌ای که شرکت فضایی وانوب می‌خواهد پرتاب کند، 3200 ماهواره دیگر شرکت آمازون و 13 هزار ماهواره‌ای سیستم Guowang چین را نیز اضافه می‌کند و بدیهی است که مداری بسیار شلوغ می‌شود.

لوئیس می‌گوید: محیط زیست مانند سیستمی است که در آن جریان‌ها به داخل و خارج وجود دارند. ما اشیا را به فضای پرتاب می‌کنیم و جریانی که معمولاً به دلیل کشش جوی ایجاد می‌شود، تنها مکانیزمی است که برای حذف طبیعی اجسام از محیط داریم. اما بالاتر از ۱۰۰۰ کیلومتر جو این کار را نمی‌کند.

مک داول آینده‌های را متصور می‌شود که در این بزرگراه‌های فضایی در نهایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شود!او گفت: من فکر می کنم تنظیمی برای محدود کردن تعداد ماهواره هایی که می توان در هر ارتفاع مداری داشت، دید. قوانینی برای جلوگیری از استقرار در مدارک بیضوی و وادار کردن همه در قرار گرفتن در مدارهای دایره‌ای ایجاد می‌شود. ما در حال حاضر شاهد افزایش حمایت از ممنوعیت سلاح‌های ضد ماهواره هستیم.

با برخورد اجسام بزرگ‌تر با سرعت زیاد در مدار به تعداد برگزیده‌های فضای کوچک افزوده می‌شود. مکان‌های فضایی بیش از همه نگران رویارویی دو جسم بزرگ برای مثال ماهواره‌های مرده یا مراحل استفاده شده از موشک‌ها هستند. یکی از این رویارویی‌های نزدیک، بین یک موشک چند ده ساله روسی و یک ماهواره روسی که مدت‌ها قبل از کار افتاد، در روز ۲۷ ژانویه اتفاق افتاد. در حالی که هیچ یک از این اجرام نمی‌توانستند مانور دهندگان، نگهبانان ترافیک فضایی فقط می‌توانستند به آن نگاه کنند. این دو تنها با ۲۰ فوت(شش متر) از کنار مرز گذشتند. این حادثه که به عنوان «بدترین سناریو» توصیف می‌شود، می‌توانست هزاران تکه‌ای خطرناک ایجاد کند که قرن‌ها در مدار باقی می‌مانند و همه چیز را در مسیرشان خطر می‌کند.

بخوان  خرس‌ها از راز لخته نشدن خون پرده برداشتند

تعداد کل مقارنه‌های پیش‌بینی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۳۴ درصد بیشتر از تعداد کل آنها در سال ۲۰۲۰ و ۵۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است و از چهار میلیون مورد فراتر رفته است. لوئیس گفت که این معناست که در هر چهار میلیون مورد، اجرا شده در فضای نزدیک به برخورد بوده و تنها مدیریت ترافیک در فضای بسیار پیچیده‌تر از گذشته است.

دستگاه‌ها به‌طور دائم در خطرات ناشی از شلوغ شدن بیش از حد از مدار زمین هشدار می‌دهند و اکنون این سوال مطرح می‌شود که تعداد زمین مکانی چه ماهواره‌ای را دارد؟

ممکن است جریمه‌های واقعی برای رویدادهای گرم‌ساز انجام شود، مثلاً اگر به اندازه کافی در طراحی موشک بی‌احتیاطی کنید، ممکن است به خاطر آن جریمه شوید. این نوع تغییر ممکن است سازندگان را متقاعد کند که کمی بیشتر مراقب باشند.

سوال اینجاست که پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا صنعت فضایی به سراغ نسخه خود از تغییرات آب و هوایی می‌رود؟ مک داول می‌گوید: واکنش معمول انسان‌ها به مشکلات زیست‌محیطی، خیلی کم و خیلی دیر است. فکر می کنم پس از آن تلاش می کنیم در آخرین لحظه کاری انجام دهیم.

اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهند، کمی بیشتر از حد متشنج شده است، در واقع همین الان وجود دارد. هیو لوئیس، همکار بریتانیایی مک داول نیز فرد دیگری است که در این مورد هشدار می‌دهد. لوئیس، استاد فضانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون(Southampton) در انگلستان، چند سالی است که به طور منظم در صفحه توییتر خود منتشر می کند که جزئیات رویدادهایی را به نام مقارنه ارائه می دهد. مقارن شرایطی است که در آن دو مکان در فضا برای مثال‌های ماهواره‌های فعال یا فضایی به طور خطرناکی در نزدیکی می‌شوند.

ترکیب تعداد روزافزون ماهواره‌های جدید و حجم فزاینده‌های مدارات خطرناک به وضعیت خطرناکی می‌شود که در آینده‌های نه چندان دور ممکن است برخی از مناطق نزدیک به زمین را به یک منطقه ممنوعه خطرناک تبدیل کند.

ماهواره‌های عملیاتی تنها از مشکل هستند. آژانس فضایی اروپا تخمین می‌زند که فضای نزدیک به زمین با حدود 36 هزار و 500 قطعه فضای بزرگتر از چهار اینچ (10 سانتی متر) و حدود یک میلیون شی به اندازه 0.4 تا چهار اینچ (یک تا 10 سانتی متر) ساخته شده است. و 130 میلیون قطعه کوچکتر از 0.4 اینچ(یک سانتی متر) نیز در این محیط وجود دارد.