لباس‌های فضانوردان ماموریت آرتمیس در ماه می‌ماند

در ماموریت‌های آپولو، فضانوردان ناسا لباس‌های فشاری را برای راه رفتن روی ماه می‌پوشاند که برای پرتاب از زمین و بازگشت به زمین استفاده می‌شود، بنابراین لباس‌ها سفر می‌کنند و برمی‌گردند. با این قطعاتی که برای کار روی سطح ماه اضافه می شود، مقداری هم برای کاهش وزن در ماه باقی می ماند.

شرکت فضایی «اکسیوم اسپیس» (Axiom Space) که توسط ناسا برای طراحی، ساخت و ساز و لباس‌های فضایی مأموریت فرود روی ماه آرتمیس ۳(Artemis ۳) در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد، در جریان یک رویداد مطبوعاتی از نمونه‌ای از لباس‌های فضایی اولیه خود رونمایی شد. کرد. مایکل سافردینی (Michael Suffredini)، رئیس و مدیر شرکت اکسیوم و مارک گریلی (Mark Greeley)، مدیر برنامه‌های شرکت برای فعالیت‌های خارج از فضا، در مصاحبه‌ای کوتاه درباره سرنوشت این لباس‌های فضایی صحبت کردند.

اگر لباس‌های فضایی مأموریت آرتمیس ۳ در مدار ماه رها می‌شوند، اولین باری نخواهد بود که لباس‌های فضانوردان از ماموریت‌های تاریخی ناسا باز نمی‌گردند.

انتهای پیام



منبع

گریلی با اشاره به اینکه این دو لباس اولین لباس‌هایی هستند که پس از چند دهه به ماه می‌رسند، گفت: فضانوردان درون کپسول اوریون بر فراز موشک استارشیپ به ماه می‌روند و سپس از اوریون به استارشیپ منتقل می‌شوند تا به سطح ماه برسند.

گریلی می‌گوید: لباس‌های فضایی به استارشیپ برمی‌گردند و سپس استارشیپ را به طور نامحدود در مدار ماه باقی می‌ماند.

لباس‌های فضانوردان ماموریت آرتمیس در ماه می‌ماند

گریلی افزود: شاید دستکش‌ها یا چند بخش کوچک دیگر به زمین برگردند.

ناسا برای دستیابی به سطح ماه پس از بیش از 50 سال، با آخرین باری که با آپولو به ماه سفر کرد، متفاوت است. چهار فضانورد ماموریت آرتمیس ۳ با کپسول اوریون ساخته شده شرکت لاکهید مارتین زمین را ترک خواهد کرد. به محض رسیدن به ماه، دو نفر از خدمه به سیستم فرود انسان منتقل می‌شوند که نسخه‌ای از فضای استارشیپ اسپیس‌ایکس است و دو نفر دیگر در مدار ماه درون اوریون می‌مانند.

بخوان  برنامه ریزی برای سفر یا آشپزی؟ هوش مصنوعی بینگ مجهز به ChatGPT برای شما مفیدتر شده است

در پایان عملیات دو مسافریت آرتمیس از جمله اولین زنی که روی ماه فرود آمد سوار بر استارشیپ به اوریون باز می‌گردد. به دلیل محدودیت‌های وزنی، تنها ذخایر کوچکی از سنگ‌های ماه و تجهیزات به فضای بازگردانده می‌شود.

سافردینی گفت: این روندی است که در حال حاضر می‌کنیم. اما هنوز چند سال مانده است.

اولین لباس فضایی ماموریت آرتمیس که در ماه پوشیده می‌شود به زمین باز نخواهد گشت.

پس از بازگشت از سطح ماه، استارشیپ بدون سوخت مورد نیاز برای پرواز به زمین خواهد بود. این وسیله نقلیه به گونه‌ای طراحی می‌شود که قابل سوخت‌گیری است اما در سال ۲۰۲۵، هیچ ایستگاهی برای شارژ مجدد آن در آینده نخواهد بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، لباس‌های فضایی تاریخ‌سازی که اولین زن و یک فضانورد آمریکایی مرد هنگام گشت‌زنی روی ماه پس از دهه‌ها بر تن می‌خواهند به جای اینکه برای استفاده مجدد یا نمایش موزه در زمین بازگردانده شوند، درون یک فرودگر قمری متعلق به شرکت اسپیس‌شودایکس رها می‌شوند و این موشک را دارند. استارشیپ نیز تا بی‌نهایت در مدار ماه باقی می‌ماند.

به همین دلیل، چکمه‌هایی که نیل آرمسترانگ، فضانورد آپولو ۱۱ برای برداشتن اولین «گام کوچک» خود به پا داشت، هنوز در ماه هستند.