لنز هوشمندی که می‌تواند آب‌سیاه را تشخیص دهد

لی که شش سال روی این فناوری کار کرده است، متخصص در «استیکترونیک» (sticktronics) است که برچسب‌های اقلام مانندی را شامل می‌شود که دارای تجهیزات الکترونیکی یا فناوری هوشمند هستند. آزمایشگاه‌های دستگاه‌های زیست‌پزشکی پوشیدنی را می‌توان توسعه داد که می‌تواند بر روی بیماری‌های مزمن یا وضعیت سلامتی به طور مداوم و به شیوه‌های نامحسوس ناظر انجام شود.

کولبام داد: این لنزهای تخصصی نه تنها واضحی را ارائه می‌دهند، بلکه مانند هر لنز دیگری، ادامه مسیر را برای بیماران و متخصصان چشم به همراه دارند که سال‌ها به دنبال راه‌های ارزان‌تر و راحت‌تر برای نظارت بر روی چشم‌ها بوده‌اند.

از دستگاه‌های پوشیدنی فعلی موسوم به «تونومتر» (تنومتر) که به داخل چشم‌ها فشار می‌آورند، می‌توانند به یک مجتمع تراشه مجهز شوند که ضخامت را افزایش می‌دهد و از یک لنز طبی نرم‌افزاری ساده می‌کند. این فناوری در بسیاری از موارد باعث ناراحتی بیماران می‌شود اما فناوری متفاوت است.

“پیت کولبام”(Pete Kollbaum), مدیر مرکز تحقیقات چشم پزشکی بوریش”(Borish Center for Ophthalmic Research) در دانشکده بینایی سنجی “دانشگاه ایندیانا”(دانشگاه ایندیانا) گفت: این تونومتر به طور قابل توجهی قابل توجه است از هر نوع حسگر لنز دیگری. است که با آن روبه‌رو شده‌ایم و راحت‌تر از همه حسگرهای تجاری موجود است که در حال حاضر برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم به کار می‌روند.

“چی هوان لی”(Chi Hwan Lee)،یار مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی پزشکی دانش “ولدون”(Weldon) “دانشگاه پردو”(Purdue University) گفت: افزایش فشار داخل چشم موارد زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دراز کشیده‌اند. فشار داخل چشم هنگام شب معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از اندازه آن هنگام روز است. از دست دادن بینایی ممکن است هنگام خواب و بدون این که بیمار متوجه آن شود اتفاق بیفتد. حتی اگر آزمایش‌های روزانه در مراکز درمانی یا خانه نشان‌دهنده فشار باشد.

بخوان  ۳ روند کلیدی که نشان می دهد چگونه فناوری کوچکتر و هوشمندتر می شود

این فناوری جدید می‌تواند فشارهای مهمی را در داخل چشم را طی چرخه‌های ۲۴ ساعته و حتی هنگام خواب انجام دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، این فناوری به عنوان گزینه دیگری برای متخصصان چشم در شناسایی آبسیاه عمل می‌کند. به گفته «بنیاد تحقیقات آب‌سیاه» (GRF)، این بیماری می‌تواند بینایی را بدون علائم هشداردهنده یا درد اولیه از بین ببرد و بیش از ۸۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: این کارآیی مربوط به فناوری است که برای اعمال حسگر روی لنز و حفظ یک حسگر کلی بسیار نازک به کار گرفته شده است. این یک لنز آزمایش شده و تجاری می شود که بر اساس مطالعات بالینی می کند. همچنین، این کارآیی به خاطر هزینه‌های آن است که سازندگان لنزهای طبی برای تضمین یک لنز راحت صرف کرده‌اند.

لی گفت: ما برای رفع این نیاز، یک گروه منحصربه فرد از لنزهای نرم‌افزار را ابداع می‌کنیم که از آن استفاده می‌کنیم که بر روی 2 ساعت بر روی فشار داخل چشم هنگام خواب در خانه ساخته شده است. لنزهای نرم‌افزار هوشمند ما، ویژگی‌های ذاتی لنز مانند قدرت، زیست‌سازگاری، شفافیت، قابلیت انتقال و قابلیت پوشیدن شب را حفظ می‌کنند. داشتن همه این ویژگی‌ها به طور همزمان، برای موفقیت استفاده از لنزهای نرم‌افزار هوشمند به منظور نظارت بر آب‌سیاه بسیار مهم است اما تونومترهای پوشیدنی همیشه فاقد این ویژگی‌ها هستند.

پژوهشگران آمریکایی، فناوری چشمی‌من را برای کنترل راحت‌تر و دقیق‌تر بر فشار داخل چشم پزشکان ابداع کرده‌اند.

داده‌های کامل ۲۴ ساعت در مورد فشار داخل چشم را می‌توان از راه دور و از طریق یک رمزگذاری، با پزشکان به اشتراک گذاشت. تونومتر می‌توان یک هشدار صوتی را برای تشخیص میزان فشار در داخل چشم ایجاد می‌کند که امکان می‌دهد بهتر انجام شود و نیاز به مراجعه به مرکز درمانی کاهش یابد.

بخوان  سپهر دانش یک ساله شد

عامل خطر قابل تعدیل، کاهش فشار است که بر آن در بلندمدت، به ویژه هنگام خواب تنها چشم است.

آزمایش‌ها را می‌توان در مطب متخصصان انجام داد و سیستم‌های نظارتی در خانه نیز در دسترس هستند، اما همه این روش‌ها ارتباط‌های خود را دارند. به عنوان مثال، فناوری قابل انجام در مطب هستند و از مواردی که در خانه وجود دارند، باعث ناراحتی و ناراحتی می شوند. همچنین فناوری‌های خانگی، داده‌های کافی را در دوره‌های زمانی مناسب یا به اندازه کافی جمع‌آوری نمی‌کنند تا متخصصان را به بهترین نحو از اطلاعات استفاده کنند و تصمیمات درمانی بهتری را بخرند.

لی و همکارانش، پیشنهادی را برای آزمایش‌های بالینی بیشتر در مورد بیماری‌های مبتلا به آب‌سیاه دارند که از خشکی چشم نیز رنج می‌برند یا جراحی مرتبط با آب‌سیاه را انجام می‌دهند. آنها در حال همکاری با شرکت “Boomerang Ventures” هستند که دانشگاه پردو با آن شراکت تا این فناوری را در آزمایش‌های بالینی بگنجند.

لی گفت: چشم یک عضو بسیار چالش برانگیز بدن به شماره می‌رود که در مقایسه با پوست، حتی نرم‌تر، حساس‌تر و منحنی‌تر است. ما امیدواریم که روش ما به تشخیص بیماری‌های مزمن چشم و طراحی عملکردهای دیگری برای لنز هوشمند نیز کمک کند.

تونومتر روی حسگر این لنز جدید، امکان ثبت داده‌ها به صورت بی‌سیم را فراهم می‌کند که برای فشار دادن به داخل در روز، یک گیرنده تعبیه‌شده در چشم عینک و برای اندازه‌گیری هنگام خواب، به یک ماسک خواب منتقل می‌شود.

این پژوهش در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

بخوان  مهلت ثبت نام جشنواره ملی شیخ بهایی تمدید شد

انتهای پیام



منبع