ماجرای پرواز بالون جنجالی چین بر فراز آمریکا چه بود؟

«جان فراری» (John Ferrari)، ژنرال بازنشسته ارتش و یکی از اعضای مهمان در «موسسه امریکن اینترپرایز» (American Enterprise Institute) گفت: حتی اگر بالون مسلح نبود، باز هم خطری را برای آمریکا به همراه داشت.

دیروچز در مصاحبه با الجزیره گفت: بالون چینی که توسط آمریکا سرنگون شده است، شاید برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد توصیه‌هایی فرستاده شد که آمریکا از آنها برای ردیابی، شناسایی و طبقه‌بندی اهداف راداری استفاده می‌کند.

یک مقام ارشد دفاع آمریکا روز شنبه به خبرنگاران گفت: ما مطمئن هستیم که چین با این بالن فرستاده شده است، به نظارت بر اماکن حساس نظامی بوده است.

بالون‌ها ارزان‌تر و راحت‌تر از ماهواره‌ها هستند که معمولاً به پرتاب از وسایل حمل و نقل دارند، پرتاب می‌شوند. همچنین، ممکن است چین بخواهد به آمریکا نشان دهد که گزینه‌های فناوری بسیاری در رابطه با نظارت دارد. در هر حال، شاید توضیحات دیگری نیز برای این قسمت عجیب و غریب وجود داشته باشد.

مقامات آمریکایی گفتند که بالون چینی به اندازه سه اتوبوس مدرسه بوده است. آنها بسیار زیادی را در فناوری به کاررفته در بالون ارائه نکرده‌اند اما قاطع باورانه دارند که این یک بالون نظارتی است و می‌تواند موتور و پیشران‌هایی را انجام دهد که امکان مانور دادن را برای آن فراهم می‌کند.

بالون‌های جاسوسی حاوی گازهایی مانند هیدروژن و هلیوم هستند که به آنها کمک می‌کند تا همراه با باد به پرواز درآیند اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که بالون چینی دارای پیش‌ران‌هایی بوده‌اند که آن را هدایت می‌کنند. پنتاگون گفت که بالون قابل مانور دادن بود و نشان داد که می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد.

دیلی میل

به گفته کی اعلام پست، قسمت پایینی بالون چینی دارای یک سه هوای موسوم به «بالونت»(Ballonet) بود که می‌توانست هوای اطراف را به درون و بیرون بالون بفرستد. بالون می‌توانست بالا بیاید تا با بادهایی همراه شود که در جهت نیاز می‌وزند. پیش‌ران‌های اضافی نیز می‌توانند به این پیشرفت کمک کنند.

پس از بیرون آوردن بالون، بقایای آن در «کوانتیکو» (Quantico)، سکونتگاه مقر «اف‌بی‌آی» (FBI) در ایالت ویرجینیا تجزیه و تحلیل خواهند شد.

بالاخره چه شد؟

بویید توضیح داد همان: تقریباً ماهواره‌ها همان روشی است که برای جاسوسی از بالا می‌مانند، اما بلندترین آنها در ارتفاع خطوط هوایی تجاری پرواز می‌کنند، معمولاً می‌توان واضح‌تری نسبت به ماهواره‌هایی که در پایین‌ترین مدار قرار دارند، می‌شوند. این موضوع بیشتر به دلیل سرعت چنین ماهواره‌هایی است که یک چرخش به دور زمین را در ۹۰ دقیقه کامل می‌کنند.

در هر حال، آمریکا نهایتا تصمیم گرفت این کار را انجام دهد. این بالون در ۲۸ ژانویه بر فراز آلاسکا وارد حریم هوایی آمریکا شد، سپس بر فراز کانادا حرکت کرد و دوباره به آمریکا بازگشت. یک هواپیمای جنگنده آمریکایی روز شنبه بالون را بر فراز اقیانوس اطلس در سواحل کارولینای جنوبی منهدم کرد.

مقامات آمریکایی گفتند که بالون چینی به اندازه سه اتوبوس مدرسه بوده است. آنها بسیار زیادی را در فناوری به کاررفته در بالون ارائه نکرده‌اند اما قاطع باورانه دارند که این یک بالون نظارتی است و می‌تواند موتور و پیشران‌هایی را انجام دهد که امکان مانور دادن را برای آن فراهم می‌کند.

بالون چینی پیش از سفر برنامه ریزی شده «آنتونی بلینکن» (آنتونی بلینکن)، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن مشاهده کرد که اکنون به تعویق افتاده است.

بخوان  رصد ۲ سیاره مشابه زمین که شاید قابل سکونت باشند

«ژی فنگ» (Xie Feng)، وزیر امور خارجه چین گفت که یک شکایت رسمی را به سفارت آمریکا در مورد «حمله آمریکا با نظامی به یک هواگرد بدون سرنشین غیرنظامی چینی» ارائه کرده است.

آیا بالون جاسوسی خطرناک است؟

بالون‌های جاسوسی، بالون‌های بزرگی برای پرواز در ارتفاع بالا هستند که به عنوان دستگاه‌های نظارتی استفاده می‌کنند. مانند یک گزینه نظارتی جایگزین برای ماهواره‌هایی عمل می‌کنند که در مدار پایین یا میانی زمین قرار دارند. این بالونها دارای تجهیزات پیشرفته‌ای از جمله دوربین‌ها و حسگر هستند.

به گفته خود، نوع دیگری از ماهواره‌ها می‌تواند با زمین بچرخند همگام باشد و این ویژگی به آن امکان می‌دهد تا از یک مکان عکس‌های پیوسته، اما چنین ماهواره‌هایی دورتر از سیاره می‌چرخند و به همین دلیل، معمولاً تصاویر مه‌آلودتری را تولید کنند.

بالون‌های جاسوسی معمولاً در بالاترین ارتفاع از هواپیماهای تجاری یا حتی هواپیماهای جنگنده و جاسوسی عمل می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از این هستند که ارتفاع بالون چینی در حدود ۱۸ کیلومتری ثبت شده است. در حالی که بیشتر هواپیماهای تجاری تا فاصله 12 کیلومتری می‌روند.

بود گفت که چین به احتمال زیاد در حال بررسی این موضوع است که تا چه اندازه می‌توان کار را پیش برد و این بالون احتمالاً نوعی پیام سیاسی بوده است.

از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که به چینی‌ها اجازه داده شود تا انتشارات الکترومغناطیسی را که ارتفاع‌های ماهواره‌های بالاتر قادر به شناسایی آن‌ها، احساس کنند، باشد. مانند فرکانس‌های رادیویی که می‌توانند به آنها در نحوه ارتباط سیستم‌های تسلیحاتی گوناگون آمریکا کمک کند.

ماجرای پرواز بالون جنجالی چین بر فراز آمریکا چه بود؟

مقامات آمریکایی گفته‌اند که بالون هیچ تهدید نظامی یا جنگی را ایجاد نمی‌کند اما احتمالاً از آن برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است.

«اوریانا اسکایلار ماسترو»(Oriana Skylar Mastro)، کارشناس امور نظامی و سیاست خارجی چین در «دانشگاه استنفورد»(Stanford University) گفت که بهانه هواشناسی چین باید کاملاً رد شود. وی افزود: این ادعا مانند یک کلیشه استاندارد است که دارایی‌های نظارتی خود می‌گویند.

به گفته بوید، آمریکا نیز در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، بالون‌های بسیار را بر فراز اتحاد جماهیر شوروی به پرواز در آورد. بویید ادامه داد: این هواپیماها در نهایت با هواپیماهای جاسوسی در ارتفاع بالا و سپس با ماهواره‌ها جایگزین شدند.

مقامات آمریکایی بیان می کنند که این بالون هیچ گونه تهدیدی برای ترافیک هوایی غیرنظامی، مردم یا اموال آنها روی زمین ندارند. همچنین، آنها فاش کردند که ورود بالون‌های خارجی به حریم هوایی آمریکا در سال‌های بیشتر نسبتا رایج بوده است. به طوری که یک مقام ارشد دفاعی به خبرنگاران گفت که در دوران ریاست جمهوری سابق، بالون‌های نظارتی دولت چین حداقل سه بار برای مدت کوتاهی از قاره آمریکا عبور کرده‌اند.

پاراچینی گفت: یک احتمال برای فرستادن بالون نظارتی می‌تواند این باشد که چین می‌خواهد بر مناطق نظامی نظارت کند و بفهمد که آیا آمریکا متوجه چنین نظارتی می‌شود یا خیر.

پنتاگون عصر پنجشنبه اعلام کرد که این بالون، یک تهدید نظامی یا جنگ نبوده و به عبارت دیگر حامل سلاح نبوده است. با وجود این، تصور می‌شود که خطر اصلی برای آمریکا ممکن است به خطر افتادن محرمانه بودن مناطق حساس است.

ژاپن در طول جنگ، هزاران بالون هیدروژنی حامل بمب را پرتاب کرد و زندگی صدها نفر در آمریکا و کانادا به پایان رسید. بیشتر بالونها بیاثر بودند اما یکی کشنده بود. در ماه مه 1945، شش غیرنظامی وقتی یکی از بالونها را در ایالت اورگن روی زمین پیدا کردند، جان خود را از دست دادند زیرا بالن منفجر شد.

بخوان  چگونه سلامت باتری گوشی اندرویدی خود را بررسی کنیم؟

«جان بلکسلند»(John Blaxland)، استاد مطالعات امنیت و اطلاعات بین‌المللی در «دانشگاه ملی استرالیا»(ANU) فکر می‌کند که چین قصد داشته باشد هنگام ورود به حریم هوایی آمریکا شناسایی شود.

چرا چین به جای ماهواره‌ها، از بالون‌ها استفاده می‌کند؟

بالونهای جاسوسی چگونه کار می کنند؟

آمریکا برای آندام بالون عجله نکرد. یک مقام دفاعی گفت که بالون بر فراز مناطق حساسی قرار گرفته است و آنها در حال هماهنگی با ناسا هستند تا میدان ناشی از سرنگونی بالون را تعیین کنند. مقامات احتمالی می‌دهند که احتمال خطری را تهدید می‌کنند.

بالون جاسوسی چیست؟

الجزیره

چین عصرار داشت که این یک هواگرد نظارت بر آب و هوا است اما به گفته آمریکا، تجهیزاتی در محفظه زیر بالون وجود دارند که معمولاً با فعالیت‌های استاندارد هواشناسی یا تحقیقات غیرنظامی مرتبط هستند.

انتهای پیام



منبع

بلکسند در مصاحبه با گاردین گفت: سخت است که فکر کنیم چین را بالن شناسایی نمی‌شود. حریم هوایی آمریکا توسط مقامات هوانوردی غیرنظامی، نیروی هوایی، نیروی فضایی و شبکه‌های هواشناسی این کشور بسیار دقیق مورد مطالعه قرار گرفته است. این حریم هوایی مورد بررسی بسیار قرار گرفته است.

بالون چینی

«مارینا میرون» (Marina Miron)، پژوهشگر حوزه دفاع در «کینگز کالج لندن» (KCL) گفت: بالون‌ها را می‌توان برای مشاهده مناظر نظر و جمع‌آوری داده‌ها، به فناوری شناسایی کرد اما نمی‌توان آنها را مانند یک پهپاد یا هواپیمای هدایت کرد. کرد.

پاراچینی، اظهاران کرد: در هر حال این احتمال وجود دارد که چین در حال حاضر آزمایش خود را برای ورود به حریم هوایی آمریکا بوده و کنترل بالون را به دلیل وزش باد شدید یا از دست داده باشد. در صورت درست بودن این فرضیه، چین احتمالاً در حال انجام تحقیقات غیرنظامی بوده و آب و هوا باعث شده است که از مسیر خود منحرف شود.

این موضوع به این دلیل است که با پایین آمدن بالون در آب، تجهیزات موجود در آن ممکن است برای سالم ماندن تا این بالون روی خشکی کاهش یابد.

بوید گفت: در عصر ماهواره‌ها، بالن‌های نظارتی که معمولاً به تجهیزات تصویربرداری با فناوری پیشرفته، نظارت از فاصله نزدیک را می‌کنند. بالون‌ها گاهی اوقات الگوهای آب و هوایی می‌شوند اما می‌توانم آنها را به یک دستگاه هدایت‌کننده برای کنترل مسیرهای کنترل کنند.

مقامات آمریکایی در مورد بالون چین چه گفتند؟

در این گزارش، به بررسی بالون‌های جاسوسی، از نحوه کار آنها گرفته شده است تا اینکه چرا به عنوان یک جایگزین برای ماهواره‌ها استفاده می‌شود، می‌پردازیم.

«جان پاراچینی» (John Parachini)، پژوهشگر ارشد بین‌المللی و دفاعی در شرکت غیرانتفاعی «رند کورپوریشن» (RAND Corporation) گفت: از آنجایی که در فضای بالاتر از هوا و بالای قسمتی که هواپیماهای تجاری سرنشین‌دار غیرنظامی پرواز می‌کنند، حرکت می‌کنند. بالون باید دارای یک سیستم ارتباطی باشد که آن را برای پرواز و تنظیم کند و در جهت باد هدایت می‌کند.

وی افزود: این پرواز به نوبه خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ایالات متحده آمریکا در حال جستجو برای یافتن قطعات باقی مانده از بالون هستند که احتمالاً می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد استفاده‌های آن نشان دهند. «چاک شومر» (چاک شومر)، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا گفت: سرنگونی بالون فقط امن‌ترین گزینه نبود، بلکه گزینه‌هایی بود که سود اطلاعاتی ما را به ما رساند.

بخوان  اصابت صاعقه به داماد در روز عروسی اش + فیلم

پاراچینی گفت: بدون بررسی بالون، ادعای چین مبنی بر این بالون آنها یک وسیله نقلیه غیرنظامی است، مشکل خواهد بود. در هر حال، حتی اگر این بالون برای تحقیقات غیرنظامی باشد، به این معنا نیست که سودمندی را برای ارتش چین به همراه داشته باشد.

فرانسوی‌ها در سال ۱۷۹۴، از بالون‌های سرنشین‌دار برای مشاهده در «نبرد فلوروس» (Battle of Fleurus) استفاده کردند اما این بالون‌ها در جنگ جهانی دوم بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند.

در حال حاضر هیچ جدول زمانی برای بیرون آوردن بالون از اقیانوس اطلس وجود ندارد اما مقامات مربوط به تخمین می‌زنند که این کار در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

بالون‌های نظارتی رایانه‌ای به دوربین‌ها، حسگرها و رادارهایی هستند که روی زمین‌هایی که می‌گیرند و همگی از پنل‌های خورشیدی هستند که انرژی می‌گیرند.

یک بالون چینی که طی روزهای گذشته در حریم هوایی آمریکا دیده شد، واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در این گزارش، به بررسی بالون‌های جاسوسی، تاریخچه به کارگیری آنها و فناوری‌های به کار رفته در این بالون‌ها می‌پردازیم.

آمریکا نگران بود زیرا بالون چینی بر فراز مناطق حساس مونتانا پرسه می‌زد که کلاهک‌های هسته‌ای در آن ایزوله شده‌اند.

ماجرای پرواز بالون جنجالی چین بر فراز آمریکا چه بود؟

یواس‌آ تودی

به گفته «دیوید دیروچز»(David DeRoches)، استاد مرکز مطالعات راهبردی جنوب شرق آسیا در «دانشگاه دفاع ملی آمریکا»(NDU)، بالون‌های نظارتی می‌توانند راهنمایی‌های الکترونیکی را جمع‌آوری کنند و به ردیابی ارتباطات بپردازند.

اولین بار چه زمانی از بالونهای جاسوسی استفاده می شود؟

دوربین‌های پیشرفته به‌بالون‌ها امکان‌پذیر است تا از آنچه در سطح زمین است، با قابلیت زوم قوی عکس گرفته شود. حتی به احتمال زیاد این دوربین‌ها می‌توانند قسمت‌های قابل مشاهده محصولات الکترومغناطیسی مانند فروسرخ را ببینند. این امکان، امکان دیدن در شب را برای آنها فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پی آندام یک بالون پرتاب‌شده از پکن توسط آمریکا، روابط چین و آمریکا از پیش متشنج شده است. این بالون که به یک گوی بزرگ سفید شباهت داشت، پیش از این که توسط یک هواپیمای جنگنده آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شود، در سراسر حریم هوایی آمریکا حرکت کرد.

منابع:

دوربین‌های پیشرفته به‌بالون‌ها امکان‌پذیر است تا از آنچه در سطح زمین است، با قابلیت زوم قوی عکس گرفته شود. حتی به احتمال زیاد این دوربین‌ها می‌توانند قسمت‌های قابل مشاهده محصولات الکترومغناطیسی مانند فروسرخ را ببینند. این امکان، امکان دیدن در شب را برای آنها فراهم می‌کند«لین بویید» (Iain Boyd)، مهندس هوافضا در «دانشگاه کلرادو، بولدر» (CU Boulder) گفت: اگر شب باشید، دوربینی که در قسمت مرئی باشد، کار می‌کند، چیزی را به شما نشان نمی‌دهد و همه چیز تاریک خواهد بود اما یک دوربین مادون قرمز می‌تواند اشیا را در تاریکی تشخیص دهد.

چین مدعی مالکیت بالون شد و اصرار داشت که این یک هواگرد بدون سرنشین نظارت بر آب و هوا بوده که از مسیر خارج شده اما آمریکا هنوز در این خصوص متقاعد نشده است.

بالون‌هایی که برای نظارت می‌شوند، جدید و بالون‌های بدوی به قرن‌ها پیش از قرن هجدهم باز می‌گردند.

بالون‌هایی که برای نظارت می‌شوند، جدید و بالون‌های بدوی به قرن‌ها پیش از قرن هجدهم باز می‌گردند.

بالون می‌تواند چه دستگاه‌های جاسوسی داشته باشد؟