ماموریت «آرتمیس۱» در راه خانه است

اگر سپری حرارتی و چترهای اوریون در ۱۱ دسامبر کار خود را به درستی انجام دهند، کپسول در اقیانوس آرام فرود می‌دهد و به ماموریت آرتمیس۱ پایان می‌دهد.

به گفته ناسا، موتور سیستم مانور مداری می‌تواند در صورت لزوم، فضاپیما را هدایت کند یا حتی برای حالت‌های توقف استفاده شود.

این ماموریت‌ها بخشی از یک تحقیق تحقیق برای راه‌اندازی یک پایگاه قمری دارای سرنشین تا پایان دهه‌ها هستند که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های آرتمیس ناسا به شماره می‌رود.

پس از انجام آخرین مرحله از ماموریت آرتمیس۱، اکنون کپسول اوریون در راه بازگشت به زمین قرار گرفته است.

کپسول اوریون همان طور که برنامه ریزی شده بود، در ۲۵ نوامبر در مدار ماه قرار گرفت و طبق برنامه حرکت کرد، اما پس از ماموریت روز دوشنبه، هنوز بزرگی را برای رسیدن به پیش می برد.

به گفته مقامات ناسا، سامانه پرتاب فضایی، کار خود را طی پرتاب ماموریت آرتمیس1 به خوبی انجام داده و اوریون نیز در این ماموریت مطابق انتظارات عمل کرده است.

این مانور، کپسول اوریون را در مسیر فرود آمدن در اقیانوس آرام قرار می دهد که برای 11 دسامبر برنامه ریزی شده است. ناسا این بخش از ماموریت را به صورت زنده پخش کرد، اما روشن شدن موتور خارج از محدوده آنتن‌های روی زمین رخ داد زیرا ماه در حال پنهان کردن اطلاعات از سیاره ما بود. جونز گفت: ماموریت امروز برای اطمینان از این که اوریون در مسیر مناسبی برای بازگشت ایمن به زمین قرار دارد، حیاتی بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) دوشنبه پنجم دسامبر در ساعت 11:43 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، بزرگترین بخش از ماموریت “آرتمیس1” (Artemis 1) را با موفقیت انجام داد. این بخش از ماموریت در حالی انجام شد که اوریون فقط ۱۲۸ کیلومتر بالاتر از سطح ماه بود. «ساندرا جونز» (Sandra Jones)، ناسا طی پخش زنده تلویزیونی ناسا گفت: اوریون اکنون به سوی خانه خود می‌آید.

بخوان  ChatGPT روی جلد مجله «تایم»

انتهای پیام



منبع

آرتمیس۱، مأموریت مهمی برای اوریون و موشک “سامانه پرتاب فضایی” (SLS) ناسا است که این کپسول را در ۱۶ نوامبر به فضای پرتاب کرد. اگر همه چیز در این ماموریت خوب پیش برود، اوریون و سامانه پرتاب فضایی در سال ۲۰۲۴ فضانوردان را طی ماموریت «آرتمیس۲» به اطراف ماه پرتاب خواهند کرد. «آرتمیس۳» نیز در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوب ماه قرار خواهد داد.

ماموریت پرواز از نزدیکی ماه، اوریون را در مسیر بازگشت به زمین برای ۱۱ دسامبر قرار داد. در آن روز، کپسول با سرعتی نزدیک به 40 هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین وارد می‌شود که یک فشار جدی را به سپری حرارتی آن وارد خواهد کرد. این سازه، در حدود ۲۸۰۰ درجه سلسیوس را تجربه خواهد کرد که نیمی از سطح گرمای خورشید است.

یک موتور بازیافت‌شده از برنامه شاتل فضایی، برای سفر اوریون به زمین استفاده می‌شود. جونز در طول پخش زنده گفت: این موتور که “سیستم مانور مداری” (OMS) نامیده می‌شود، اولین بار در ماموریت شاتل فضایی “STS 41-G” در اکتبر 1984 مورد استفاده قرار گرفت و آخرین پرواز آن در ماموریت “STS-112” در اکتبر ۲۰۰۲ انجام شد.