ماموریت ناسا برای تغییر مدار یک سیارک فراتر از تصور ظاهر شد

ماموریت دارت ناسا در آزمایشی برای دفاع از سیاره، مدار یک سیارک را برای همیشه تغییر داد و اکنون داده‌های جالب و قابل توجهی از این ماموریت منتشر شده است.

مقامات ناسا طی یک کنفرانس خبری اعلام کردند که محاسبات انجام شده است و دارت، مدار ۱۲ ساعت دیمورف را به میزان ۳۲ دقیقه کوتاه کرد.

انتهای پیام



منبع

نانسی چاابوت(Nancy Chabot) مسئول هماهنگی دارت در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز، در کنفرانس خبری گفت: بسیار دقیق در حال تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل نتایج، اما تغییر مداری که نشان دهنده یک تفاوت چهار درصدی با مدارک قبلی دیمورفوس است، ممکن است وجود داشته باشد. مقدار ذخیره‌هایی که به فضا فرستاده می‌شوند، تقویت می‌شوند.

ماموریت ناسا برای تغییر مدار یک سیارک فراتر از تصور ظاهر شد

تصویری از منابع فضایی حاصل از برخورد با دیمورفوس که توسط تاسواره LICAcube ثبت شده است.

لوری گلیز (Lori Glaze)، رئیس بخش علوم سیاره‌ای ناسا، در این کنفرانس خبری گفت: چند لحظه در آن وارد شوید. برای اولین بار، بشریت مدار یک جرم سیاره‌ای، را تغییر داده است. برای اولین بار در تاریخ.

پیامدهای این ماموریت

ناسا همچنین تصویری از دیمورفوس که توسط تلسکوپی هابل در روز شنبه(8 اکتبر) ثبت شده است را به اشتراک بگذارید. این عکس مخروط وسیعی از فضای فضایی را نشان می دهد.

وقتی که دارت در دقایق پایانی تصاویری به زمین فرستاد، دانشمندان برای اولین بار دید خوبی به دیمورفوس پیدا کردند، زیرا از منظر زمین، این قمر و سیارک دیدیموس به شکل یک نقطه در میدانی از ستارگان ظاهر می‌شوند. این تصاویر ابتدا از سنگ‌ها را به شکل تخم‌مرغ نشان داد و در نهایت ناحیه‌ای از تخته سنگ، شن و غبار را نشان داد.

دارت در روز ۲۶ سپتامبر(چهارم مهر) با سرعت ۲۳ هزار و ۷۶۰ کیلومتر در ساعت کار خود را آغاز کرد و در هر لحظه یک تصویر به زمین فرستاد تا در نهایت با دیمورفوس برخورد کرد. این اقدام اولین موفقیت این مأموریت را به حساب می‌آورد، اما نشانه‌های اولیه مبنی بر این است که این مأموریت از انتظارات عمل کرده است.

علاوه بر آن تصویر، هابل دنباله بلندی از فضای فضایی را نشان می دهد که ۶۰۰۰ مایل (۱۰۰۰۰ کیلومتر) در فضای امتداد دارد. با توجه به تصاویر قبلی، مشخص شده است که این دنباله به دو قسمت تقسیم شده است. گلیز گفت که دقیق در حال کار برای کشف علت بروز چنین پدیده‌ای هستند.

استاتلر از تصویر رشد که توسط “LICIACube” ثبت شده، رونمایی کرد. “LICIACube” یک تاسوره کوچک ایتالیایی است که همراه با دارت به دیدموس رسید. این تاسواره حدود سه دقیقه پس از برخورد از محل برخورد عکس گرفت. این تصویر جدید برای افزایش کنتراست و نمایش بهتر جزئیات باقی مانده پردازش شده است.

ماجرای اصابت عمدی فضاپیمای ناسا به یک سیارک چیست؟

یافته اصلی این هدف تغییر در مدار دیمورفوس بوده است، اما سخنرانان در کنفرانس مطبوعاتی تصاویر از پیامدهای برخورد نیز رونمایی شدند.

فضاپیمای دارت(DART) در روز ۲۶ سپتامبر به یک سیارک کوچک به نام دیمورفوس برخورد کرد. هدف از این آزمایش یک روش دفاع از سیاره‌های بالقوه بود که در مورد حمله زمین توسط یک سنگ فضایی مورد استفاده قرار گرفت. هدف دارت زمان چرخش دیمورف در مدار یک سیارک بزرگ‌تر برای دستکم ۷۳ ثانیه بود، بسیار امیدوار بودند که تغییر ایجاد شده توسط آن بیش از ۱۰ دقیقه باشد.

تغییر ۳۲ دقیقه‌ای که به‌تازگی اعلام می‌شود، دو دقیقه کمتر یا بیشتر از حد تخمین زده می‌شود و محققان امیدوارند آن را به طور دقیق‌تری تخمین بزنند.

فضاپیمای که حدود ۳۱۴ میلیون دلار قیمت داشت و حدود ۸۰۰ پوند(۳۶۰ ماه وزن دار) داشت، در نوامبر سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد. این کاوشگر مجهز به دوربین به نام دیدیموس و دوربین سیارکی برای ناوبری نوری(DRACO) بود. این فضاپیما به سمت دیمورفوس حرکت کرد. دانشمندان تخمین زده بودند که این سیارک حدود ۵۲۵ فوت (۱۶۰ متر) است و هر ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه یک بار به دور یک سیارک بزرگ‌تر به نام دیدیموس می‌چرخد.

بیشتر بخوانید؛

چابوت می‌گوید که این مأموریت تا سال آینده ادامه خواهد داشت. آژانس فضایی اروپا همچنین در سال ۲۰۲۴ یک فضاپیما به نام هرا را به فضای پرتاب خواهد کرد که دیدیموس و دیمورفوس را با جزئیات بسیار بیشتر از آنچه دارت در بازدید زودگذر از خود مشاهده کرد، کاوش کند.

چاوبوت‌ها می‌گوید که تلس‌های روی زمین و فضا به تماشای زباله‌های حاصل از برخورد دارت بر دیمورفوس در طول زمان ادامه خواهند داد. علاوه بر این، تیم دارت هنوز در حال جمع آوری داده های اضافی در مورد مدار این قمر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، برخورد دراماتیک فضایپیمای ناسا به یک سیارک که اولین در نوع خود بود از آنچه تصور می‌کردند موفقیت‌آمیزتر بوده است.

این موارد به تنهایی فقط تام استاتلر (Tom Statler)، دانشمند برنامه دارت، مطمئن می شود که این مأموریت، دیمورفوس را بیش از هدف اولیه جابجا کرده است.

بخوان  اندروید ۱۳ رسما راه‌اندازی شد