ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند

هدف آرتمیس پایداری پایدار انسان در نزدیکترین همسایه زمین و اطراف آن است و تاسواره چراغ قوه ماه می‌تواند به این تلاش‌ها کمک کند. این تاسواره برای یافتن یخ در دهانه های تاریک نزدیک به قطب جنوبی ماه که قرار است پایگاه آرتمیس در آن واقع شود، استفاده خواهد شد.

هاکامادا گفت: چشم‌انداز ما ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی پایدار در میان ماه و زمین است.

شرکت فضایی “اسپیس‌ایکس” یک فرودگر ژاپنی، یک ماه‌نورد اماراتی و یک تاسواره کوچک متعلق به ناسا را ​​به سمت ماه پرتاب کرد.

با این حال، شرکت آی‌اسپیس تاکید می‌کند، موفقیت آن کاملاً تضمین‌شده نیست. این ماموریت یک پرواز آزمایشی با ۱۰ نقطه عطف است و فرود روی ماه، نهمین مورد در این لیست است. دهمین مورد، عملیات بر روی سطح ماه برای کمک به پشتیبانی از محموله‌های مشتری آن‌ها انجام می‌شود.

در سال ۲۰۲۵، شرکت ‌آی‌اسپیس قصد دارد هر دو سال یک بار ماموریتی به ماه انجام دهد و محیطی برای ارسال انواع محموله‌ها و توسعه مرزهای ماه کمک کند.

یکی از این محموله ها یک ربات 22 پوندی (10 وزنی) به نام راشد است که اولین ماه از امارات متحده عربی بوده است و پس از استارقرار توسط هاکوتوآر، با دوربین های مختلف خود شروع به تصویربرداری از ماه ساخته و محیط عجیب و غریب و غریب و دارای بار می کند. سطح الکتریکی آن را ترسیم می‌کند. انتظار می‌رود ماموریت این ماه‌نورد، یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی به طول بین‌جامد.

این ماموریت در ابتدا قرار بود در روز ۳۰ نوامبر انجام شود، اما اسپیس‌ایکس برای انجام بررسی‌های بیشتر روی موشک فالکون ۹ آن را به روز یکشنبه موکول کرد.

بخوان  فروش ابزار‌های دور زدن ایمنی خودرو برای آمازون دردسرساز شد

ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند

تاسواره چراغ قوه ماه که اندازه‌های مشابه یک کیف دارد، سفری تقریباً سه ماهه به سمت ماه خواهد داشت که با قرار گرفتن در مداری موسوم به “نزدیک راست خطی هاله مدار” به پایان می‌رسد. این مداری است که ایستگاه فضای دروازه‌ ماه (Gateway)، روزی در آن قرار خواهد گرفت. ناسا قصد دارد به بخشی از برنامه آرتمیس خود این ایستگاه فضایی را در مدار ماه بسازد.

این یک حماسی خواهد بود که مسیری برای ژاپن و صنایع خاص ایجاد می‌کند. تا به امروز، تنها آژانس‌های فضایی ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین موفق به انجام فرودهای نرم‌افزار بر روی سطح قمر زمین شدند.

تاکشی هاکامادا(Takeshi Hakamada)، بنیانگذار و مدیر عامل ‌آی‌اسپیس(ispace) آخرین ماه گذشته با اشاره به این پرتاب و سایر ماموران این شرکت به اسپیس گفت: این لحظه بسیار مهم است. این دری به سوی صنایع تجاری بین ماه و زمین می‌گشاید.

ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند

یک پرتاب تمیز

ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند

مرحله از موشک بیش از هشت دقیقه پس از پرتاب برای فرودی نرم در پایگاه کیپ کاناورال به زمین بازگشت. مرحله فوقانی فالکون ۹ حدود ۴۷ دقیقه پس از بلند شدن، هاکوتو-آر را طبق برنامه مستقر کرد و سپس یک کاوشگر کوچک ماه متعلق به ناسا به نام «چراغ قوه ماه» را پس از شش دقیقه به بیرون پرتاب کرد.

هاکوتو-آر، محموله اصلی پرتاب امروز نیز سفری طولانی به ماه خواهد داشت. انتظار می‌رود این فرودگر در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ درون دهانه اطلس، که در لبه جنوب شرقی دریای سرما(Mare Frigoris) ماه قرار دارد، فرود آید. دریای سرما یکی از دریاهای کره ماه است.

بخوان  صفر تا صد برقراری ارتباط با همسفری‌ها در سفر اربعین

کوهن افزود: من از اینکه می‌بینم ماموریت ما به علم ما در مورد مکان یخ در ماه و نحوه حضور آنها در ماه کمک می‌کند، هیجان‌زده هستم.

هاکامادا می‌گوید که آی‌اسپیس قصد دارد دومین ماموریت را در سال ۲۰۲۴ و ماموریت سوم را یک سال پس از آن به ماه انجام دهد. ماموریت سوم بخشی از برنامه خدمات محموله قمری تجاری ناسا خواهد بود که طی آن از فرودگرهای خصوصی برای ارسال تجهیزات علمی این آژانس به ماه استفاده می‌شود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود باشد، اولین ماموریت ژاپن تنها آغازی برای شرکت آی‌اسپیس خواهد بود.

ماه‌نورد امارات و فرودگر ژاپن به سمت ماه پرتاب شدند

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ‌این ماموریت چند ملیتی صبح امروز یکشنبه(۱۱ دسامبر) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز شد.

انتهای پیام



منبع

شروع به کار فرودگر ماه

باربارا کوهن(باربارا کوهن)، محقق اصلی تاسواره چراغ قوه ماه در مرکز پرواز فضای گادرد ناسا در گرینبلت می‌گوید: ما یک چراغ قوه واقعی را به ماه می‌فرستیم. این تاسواره لیزرهایی به درون دهانه‌های تاریک می‌تاباند تا به دنبال نشانه‌های قطعی از یخ بگردد.

ماه‌هاکوتو-آر(Hakuto-R) در ساعت ۲:۳۸ بامداد به وقت محلی شرقی(۱۱:۰۸ به وقت ایران) بر فراز موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از زمین برخاست و اولین مأمور خود برای شرکت فضای مستقر در توکیو را آغاز کرد. کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هاکوتو-آر بهار سال آینده یک فرود نرم روی ماه انجام خواهد داد تا اولین فرود یک فضای ژاپنی روی ماه را رقم بزند.

موشک فالکون ۹ صبح روز یکشنبه چندین مورد برای انجام دادن داشت.

بخوان  آیا به ویندوز روی رایانه شخصی قدیمی نیاز دارید؟ Tiny10 جدید وارد شد (کامل با امنیت شدیدتر)