با ترکیبی کار کردن با افزایش و سوءمدیریت دادهها که همچنان به سرفصلها تبدیل میشود، فکر میکنید حتی بیخبرترین کاربران نیز علاقهمند به حفظ حریم خصوصی آنلاین خود هستند..
با این حال، داده های جدید ارائه شده به TechRadar Pro توسط پلت فرم هوش دیجیتال SimilarWeb نشان می دهد که رشد کهنه سربازان بر حریم خصوصی متمرکز است مرورگرها موزیلا فایرفاکس و اپرا متوقف می شود.
یک تخمین تقریبی از نرخ جذب کاربر اپرا (بر اساس ترافیک صفحه نصب مرورگر) نشان میدهد که ماه ژوئن یک نقطه بسیار پایین بوده است که نشان دهنده کاهش 23.1 درصدی سرعت رشد از ابتدای سال است. از آن زمان تاکنون دستاوردهای جزئی داشته است، اما به نظر می رسد که اپرا برای کاربران جدید جذابیت کمتری پیدا کرده است.
در همین حال، فایرفاکس حتی بدتر از این هم شده است، شاید در نتیجه تصمیم برای تمرکز روی موزیلا VPN و سایر محصولات حفظ حریم خصوصی در ماه آگوست، بازدیدها از صفحه نصب مرورگر در ژانویه 7 درصد کاهش یافت و همینطور بود سهم بازار (در برگه جدید باز می شود) (که زمانی 30 درصد بود به 3.35 درصد کاهش یافته است.
داده های خام نشان می دهد که فایرفاکس در حال حاضر تنها چند صد هزار کاربر جدید را در هر ماه جذب می کند، در حالی که اپرا حدود دو میلیون کاربر را جذب می کند. با این حال، گمان می رود از گوگل کروم، رهبر بازار استفاده شود بیش از 3.1 میلیارد (در برگه جدید باز می شود) مردم.
ظهور “مرورگر پیش فرض بزرگ”
انتشار ارقام توسط SimilarWeb مصادف شد با یک گزارش (در برگه جدید باز می شود) در اواخر سپتامبر 2022 توسط موزیلا منتشر شد که گوگل، مایکروسافت و اپل را به “سوء استفاده از موقعیت ممتاز خود” متهم کرد تا تغییر مرورگرهایی که توسط سیستم عامل به عنوان پیش فرض تنظیم شده است را برای کاربران “مشکل یا غیرممکن” کند.
خطوط نبرد قبلاً در سال جاری ترسیم شده است قانون ضد تراست اتحادیه اروپا هدف قرار دادن گوگل، اپل و متا در مرورگرها، موتورهای جستجو و سایر بازارها. گوگل نیز اخیرا نتوانست جریمه 4.34 میلیارد یورویی ضد تراست را لغو کند به گفته سخنگوی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، مربوط به محدودیتهای تولیدکنندگان دستگاههای اندرویدی است که برای «تثبیت موقعیت غالب موتور جستجوی آن» طراحی شدهاند.
گوگل کروم و مایکروسافت اج هر دو پیشفرضهای بسیار محبوبی هستند که تقریباً به طور کامل بر اساس شناخت برند و وضعیت آنها به عنوان گزینههای پیشفرض در چندین سیستم عامل معامله میشوند (Chrome on سیستم عامل کروم و اندروید و اج روشن است ویندوز 11). دیگر «پیشفرضهای بزرگ» شامل نسخههای macOS و iOS است سافاری.
«تنظیمات پیشفرض میتواند برای مصرفکنندگانی که ترجیح میدهند از مرورگری غیر از پیشفرض استفاده کنند، اما نمیتوانند یا نمیدانند که چگونه پیشفرض خود را تغییر دهند، فشار ایجاد کند. ما از تحقیقات خود می دانیم که برخی از مصرف کنندگان راه حل های غیرضروری دست و پا گیر را اتخاذ می کنند تا ترجیحات خود را حفظ کنند.
گزارش موزیلا توضیحی در مورد اینکه چرا ارائه دهندگان سیستم عامل این نوع استراتژی ها را دنبال می کنند، ارائه می دهد و بیان می کند که توسعه دهندگان مرورگرهای “پیش فرض بزرگ” از داده های کاربر سود می برند.
اگرچه مصرف کنندگان برای استفاده از مرورگرها هزینه ای پرداخت نمی کنند، تاریخچه مرور آنها داده های ارزشمندی برای پلتفرم های دارای مشاغل تبلیغاتی مانند متا، آمازون، گوگل و مایکروسافت است. این تصادفی نیست که بسیاری از این شرکتها هنوز فناوریهای ضد ردیابی قوی را در مرورگرهای خود پیادهسازی نکردهاند یا کوکیهای شخص ثالث را منسوخ کردهاند.
با این حال، این شرکت همچنین اذعان کرد که انگیزه های Big Tech فراتر از جمع آوری داده ها است: اپراتورهای مرورگرهای “پیش فرض بزرگ” مبالغ قابل توجهی را از طریق تبلیغات ارائه شده به کاربرانی که در موتورهای جستجوی اختصاصی خود قفل شده اند، بدست می آورند.
«Google Chrome اسیر جستجوی Google (تجهیز شده توسط تبلیغات Google) و مایکروسافت اج اسیر جستجوی Bing (تجهیز شده توسط تبلیغات مایکروسافت) است. مرورگرهای مستقل تنها شرکت هایی هستند که می توانند آزادانه پیش فرض های جستجو را از طرف مصرف کنندگان خود در نظر بگیرند. آنها همچنین از معدود شرکت هایی هستند که کشف، ارزیابی، پذیرش و نوآوری تجربیات جستجو و تبلیغات جایگزین را تشویق می کنند.
انتخاب مرورگر
اگرچه شرکت هایی مانند موزیلا و اپرا اخیراً با مشکل مواجه شده اند، تقاضای پایدار برای مرورگرهای وب “جایگزین” توسط داده های جداگانه از SimilarWeb پشتیبانی می شود.
از ژانویه تا آگوست، مرورگر Brave متمرکز بر حریم خصوصی شاهد افزایش 272 درصدی دانلودهای ماهانه تخمینی خود بود. باید اعتراف کرد که Brave در طول این ماه ها به ترتیب فقط 17827 و 66340 بازدید از صفحه نصب خود داشته است، اما با این وجود این نرخ رشد قابل توجهی است.
این اعداد نشان میدهند که موفقیت مداوم مرورگرهای «پیشفرض بزرگ» احتمالاً تنها نتیجه سرکوب گزینههای جایگزین نیست، بلکه تابعی از بیعلاقگی کاربر و شناخت برند است.
در حالی که Big Tech به دنبال سود خالص است، مرورگرهای متمرکز بر حریم خصوصی ممکن است به سادگی بین خودشان دعوا کنند. رشد نصبهای Brave در سال جاری نشان میدهد که موزیلا فایرفاکس و اپرا در حال از دست دادن سهم بازار خود به گزینههای جدیدتر، مانند مرورگر جدید حریم خصوصی Brave و DuckDuckGo هستند (که در حال حاضر هیچ دادهای برای آن نداریم).
مهمتر از همه، آمار همچنین نشان می دهد که فشار برای حفظ حریم خصوصی مرورگر وب ممکن است حرکت کوچکی باشد، اما هنوز هم می تواند مورد توجه قرار گیرد.
تصمیم اپل به به کاربران اجازه دهید مرورگر پیش فرض خود را در iOS 14 تغییر دهند در مبارزه برای ترغیب مصرفکنندگان به حفظ حریم خصوصی آنلاین خود، مورد استقبال قرار میگیرد، اما اولین گام برای استقلال کامل مرورگر، حذف کامل ایده پیشفرضها است – چیزی که ممکن است با حفظ «پیشفرض بزرگ» خود در اپل هرگز اتفاق نیفتد. محبوب ترین سیستم عامل موبایل در ایالات متحده.
همانطور که اوضاع پیش میآید، موزیلا ممکن است این اشتباه را مرتکب شده باشد که فرض کند هر کاربر «پیشفرض بزرگ» مرورگر یک تبدیل بالقوه است. بی علاقگی کاربر همیشه به نفع شرکت های بزرگ و قدرتمند است. حتی بدون تاکتیکهای سرکوب، مرورگرهای «پیشفرض بزرگ» همچنان جایگزینهای مستقل را در رشد ماهانه شکست خواهند داد.
با راهحلی مانند دعوت از کاربران برای انتخاب مرورگر پیشفرض خود از فهرستی از گزینههای متمرکز بر حریم خصوصی، در کنار استدلالهای ساده و منطقی برای انجام این کار، این بیعلاقگی ممکن است از بین برود. فقط قانونگذاری برای چنین چیزی برای اکثر قانونگذاران خارج از اتحادیه اروپا غیرقابل تصور به نظر می رسد.
Mozilla، DuckDuckGo و یازده شرکت دیگر اخیراً در کنگره ایالات متحده لابی کردند تا لایحهای را برای حفظ حریم خصوصی دادهها ارائه کند که به انحصارات فناوری بزرگ، مرورگرهای پیشفرض و جمعآوری نامحدود دادهها میپردازد، اما به لطف Big Tech، احتمال اینکه این حرکت به هر جایی منتهی شود بسیار کم است. منابع لابی
علاوه بر این، فقدان مقررات پیرامون «درهای گردان» (به موجب آن سیاستمداران منصب خود را ترک میکنند، اغلب برای سمتهای شرکتی، و از ارتباطات خود برای جلب نظر قانونگذاران استفاده میکنند) در مناطقی مانند انگلستان و استرالیا به این معنی که قانونگذاری برای حفظ حریم خصوصی وب و آزادی انتخاب برای مرورگرهای ناشناس ممکن است فرآیندی بسیار کند باشد، اگر نگوییم یک مشکل کاملاً غیر قابل حل.
اگر به کاربران امکان انتخاب آگاهانه بین آنها داده شود، آیا مرورگرهای متمرکز بر حفظ حریم خصوصی رشد بیشتری خواهند داشت؟ مشکل، در حال حاضر، این است که ممکن است هرگز نتوانیم آن را کشف کنیم.