مروری بر فناوری نانو نانو تکنولوژی به زبان ساده اختصاصی | 1biti

در زمینه نانوتکنولوژی و نانومواد, نوآوری های سلامت و داروهای بهتر محقق شده است. صنعت داروسازی از ایده های جدید به ویژه از طریق رهایش دارو, تصویربرداری در بدن و درمان های جدید انتظار دارد. در زمينه انرژي ، نانوتکنولوژي مي‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ا‌ي کارآيي، ذخيره‌سازي و توليد انرژي را تحت تاثير مجله خبری 1 بیتی قرار د ا د ه مصرف انرژي را پايين بياورد . به عنوان مثال، شرکتهاي مواد شيميايي، مواد پليمري تقويت‌شده با نانوذرات را ساخته‌اند که مي‌تواند جايگزين اجزاي فلزي بدنة اتومبيلها شود. استفاده گسترد ه ازاين نانوکامپوزيت‌ها مي‌تواند ساليانه ۵/۱ ميليارد ليتر صرفه‌جويي مصرف بنزين به ‌همراه داشته‌باشد .

فناوری نانو خشك

برای درک این اصل یک فنجان بزرگ و یک فنجان مینیاتوری (با قطر دهنه کمتر از ۱۲٫۵ میلی‌متر) را در نظر می‌گیریم. ریختن آب از درون فنجان بزرگ به راحتی انجام می‌شود و این در حالی است که آب از درون فنجان مینیاتوری به سختی خارج می‌شود. ابعاد فنجان و میزان آب داخل آن تعیین می‌کند که کدام نیرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. ضمناً کسب سهم مناسب در بازارهای جهانی جز برپایه فناوری های نوین مقدور نیست.

فناوری نانو تکنولوژی و نانوحامل ها

ما در مقیاس متر زندگی می‌کنیم و عموماً با ابزارهایی سروکار داریم که ابعاد نسبتاً قابل لمسی در حدود میلی‌متر تا متر دارند. اما احتمالاً برایتان پیش آمده که عکس چشمان یک زنبور عسل، ذرات بسیار ریز گرد و غبار و … که توسط میکروسکوپ‌های الکترونی تهیه شده‌اند را در وب‌سایت‌ها یا مجلات دیده باشید. این تصاویر که در مقیاس میکرومتر گرفته می‌شوند، در واقع تا ۱ میلیون برابر توسط میکروسکوپ‌ها بزرگنمایی شده‌اند. همچنین با استفاده از ژنراتورهای ترموالکتریک برای تبدیل دمای داخلی بدن به الکتریسیته، از گرمای طبیعی فرد استفاده می‌کند. این ژنراتورها در تماس نزدیک با بدن انسان هستند و می‌توانند از گرمایی که معمولاً در محیط پخش می شود استفاده کنند. در حالی که هنوز پیچیدگی هایی برای کار در طراحی وجود دارد، محققان گروه پیش‌بینی می‌کنند که این دستگاه‌ها ممکن است طی ۵ تا ۱۰ سال آتی در بازار دیده شوند.

بخوان  قبل از اینکه خیلی دیر شود درباره موبایل چه باید کرد

http://118amoozesh.ir

به کمک علم نانو می‌توانیم به نوع اتم‌های تشکیل دهنده یک ساختار مولکولی پی ‌ببریم. در واقع پاسخ بسیاری از سوالات از بررسی اتمی و مولکولی ساختارهای مختلف نتیجه می‌شود. محققان دانشگاه پیتسبورگ دسته جدیدی از مواد را طراحی کرده‌اند که هم حسگر محیط و هم نانو ژنراتور هستند و می‌توانند فناوری مواد چند منظوره را متحول کنند.

  • در مورد کاربرد منیزیم فلورید می‌توان به کاربردهای بسیار متعددی اشاره کرد.
  • دانشمندان پس از داشتن ابزارهای مناسب مانند میکروسکوپ تونل زنی اسکن و میکروسکوپ نیروی اتمی، وارد عصر فناوری نانو شدند.
  • از این رو ، “فناوری نانو” به راحتی می تواند به معنای یک فناوری برای انجام کارهای “کوچک” باشد.
  • نانوذراتی که اثر “گیاه نیلوفر آبی” را برای پارچه های مورد استفاده فراهم می کنند، باعث می شوند خاک در باران از روی منسوجات شسته شود.
  • با استفاده از فناوری نانو، مواد را می‌توان به طور موثری قوی‌تر، سبک‌تر، بادوام‌تر، واکنش‌پذیرتر، رسانای الکتریکی بهتر، در میان بسیاری از ویژگی‌های دیگر ساخت.

در این سخنرانی، به مزایای جالب توانایی کلی ساخت و ساز مواد در مقیاس اتمی اشاره شد و مباحثی از جمله امکان ساخت ماشین‌هایی در مقیاس نانو (با توانایی مرتب‌سازی اتم‌ها به هرشکلی که بخواهیم) و سنتز شیمیایی توسط ساخت و ساز مکانیکی و… مطرح شد. همان ماده در ابعاد نانومتری ممکن است خواص (الکتریکی، نوری، فیزیکی و شیمیایی) بسیار متفاوتی نسبت به اندازه عادی خود داشته باشد. تصور سازه هایی که اندازه آنها فقط میلیاردم متر یا میلیونیمم میلی متر است دشوار است. از آن جا که ساختارهای نانو به طرق کاملاً متفاوتی نسبت به ساختارهای بزرگتر رفتار می کنند. خصوصیات سطح یک ماده از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و اثرات مکانیکی کوانتوم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

بخوان  مرور سریع QRS تکنولوژی پرتوشناسی | 1biti