مشاهده اولین کمربندهای تشعشعی در خارج از منظومه شمسی

انتهای پیام



منبع

این کمربندهای تشعشعی تازه شناسایی شده مشابه کمربندهای تشعشعی مشتری هستند. وقتی در کنار هم مقایسه می‌شوند، کمربندهای این جرم «۱۰ میلیون بار درخشان‌تر» از کمربندهای تشعشعی هستند.

پژوهش می‌گویند، تصاویر با تصاویر بالا به دست مجموعه‌های بزرگی از دیش‌های رادیویی، گسیل‌های رادیویی‌گران مداوم و شدید را از این ستاره‌های بزرگ نشان می‌دهند.

اوگنیا شاکلنیک یکی از نویسندگان این مطالعه است که سال‌هاست به مطالعه میدان‌های مغناطیسی می‌پردازد. اندازه با زمین را مطالعه کنیم.

این شبکه دیش‌های رادیویی توسط NRAO در ایالات متحده و مخابرات رادیویی افلزبرگ که توسط موسسه ماکس پلانک در آلمان اداره می‌شود، هماهنگ و مدیریت می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ستاره‌شناسان برای اولین بار شواهدی از وجود کمربندهای تشعشعی را در خارج از منظومه شمسی کشف کردند.

در مورد مصرف، هیدروژنِ فلزیِ مایع یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. به گفته کائو، هیدروژن فلزی در فضای داخلی کوتوله‌های قهوه‌ای احتمالاً می‌تواند منجر به تولید میدان‌های مغطیسی شود.

سیاره ما نیز دارای ابرهای غول پیکر دوناتی شکل از کمربندهای تشعشعی به نام کمربندهای ون آلن(Van Allen bets) است که ذرات پرانرژی خورشید را به دام می‌اندازد. سایر سیاره‌های بزرگ منظومه شمسی ما مانند بیماران نیز دارای کمربندهای تشعشعی یا تابشی هستند که الکترونهای پرانرژی ساطع شده از قمر آتشفشانی آیو(Io) را جذب می‌کنند.

این جرم آسمانی با استفاده از شبکه‌های از 39 دیش(بشقاب) رادیویی که از هاوایی تا آلمان امتداد دارند و به عنوان یک تلسکوپ رادیویی بزرگ عمل می‌کنند، از نزدیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این تصاویر، ابری از ذرات پر انرژی را نشان دادند که در میدان مغناطیسی به دام افتاده‌اند.

بخوان  به‌روزرسانی‌های تیم‌های مایکروسافت در آستانه کاهش دردسر هستند

شناخت میدانهای مغناطیسی

درک کمربندهای تشعشعی قابلیت می‌تواند بینشی در مورد شکل میدان مغناطیسی و ساختار داخلی یک جرم کیهانی ارائه می‌دهد.

ملودی کائو، دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه کالیفرنیا در بابانوئل و نویسنده ارشد این مطالعه در بیانیه‌های رسمی گفت: ما در واقع در حال تصویربرداری از مگنتوسفر(مغناطیس‌سپهر) هدف خود را با مشاهده پلاسمای تابشی رادیویی – کمربند تشعشعی آن – هستیم. این کار قبلا برای چیزی به اندازه یک سیاره غول پیکر گازی خارج از منظومه شمسی انجام نشده بود.

منطقه مگنتوسفر تحت سلطه میدان مغناطیسی در اطراف یک جرم آسمانی است که ذرات باردار در آن به دام افتاده است.

طبق این مطالعه، این کوتوله فوق سرد در مرز بین ستارگان کم جرم و کوتوله‌های قهوه‌ای پرجرم قرار دارد.

با این حال این گروه پژوهشی تشخیص قدرت و شکل میدان‌های مغناطیسی در این جرم مطالعه را بررسی کردند. این دو عامل در قابلیت سکونت این سیاره بسیار مهم هستند.

آنچه را که تصاویر نشان می دهد

ستاره‌شناسان می‌گویند، کمربندهای تشعشعی برای اولین بار در خارج از منظومه شمسی مشاهده می‌شوند و تصاویر با نمای بالا به دست آمده از آرایه بزرگی از دیش‌های رادیویی، گسیل‌های رادیویی مداوم و شدید را از یک ستاره جرم‌ای نشان می‌دهند.

این مطالعه در مجله «نیچر» (Nature) منتشر شده است.

این کمربندهای تشعشعی در اطراف یک کوتوله فوق سرد(ستاره کم جرم) موسوم به LSR J1835+3259 که در فاصله سال نوری از زمین قرار دارد، مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال، درون زمین به اندازه‌های داغ است که سیالاتِ رسانای الکتریکی داشته باشد که به تولید میدان مغناطیسی قوی آن کمک کند و در نتیجه حیات در این سیاره می‌کند.

بخوان  عکس خیره کننده «تلسکوپ فضای هابل» از «سحابی روح»