مقایسه تصاویر جیمز وب و نمونه‌های قدیم



تصویر صفحه شیشه‌ای از مشتری، از “موسسه کارنگی” (Carnegie Institute) به دست آمده که مجموعه‌ای از ۲۵۰ هزار صفحه شیشه‌ای را از “رصدخانه لاس کامپاناس” (LCO) در شیلی، “رصدخانه کوه ویلسون” (Mount Wilson Observatory) و “رصدخانه پالومار” (Palomar Observatory) در کالیفرنیا نگهداری می‌کند.

نما‌های واضح جیمز وب از کهکشان‌های در حال تعامل، جزئیات بیشتری را نسبت به تصاویر صفحه شیشه‌ای کم‌رنگ ارائه می‌دهند.

پنج‌قلوی استفان

“پنج‌قلوی استفان” (Stephan’s Quintet)، مجموعه‌ای از پنج کهکشان در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین است که در صورت فلکی “اسب بزرگ” (Pegasus) قرار دارد. پنج‌قلوی استفان نخستین بار در سال ۱۸۷۷ کشف شد. چهار کهکشان از این پنج کهکشان با هم تعامل دارند. کهکشان پنجم بسیار نزدیک‌تر به زمین است و حدود ۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

در تصویر صفحه شیشه‌ای که در سال ۱۹۷۴ گرفته شده است، این پنج کهکشان به صورت ضعیفی قابل مشاهده هستند. در ۱۲ ژوئیه، زمانی که جیمز وب نخستین مجموعه از تصاویر خود را منتشر کرد، تصویر پنج‌قلوی استفان با جزئیات بی‌سابقه‌ای ثبت شده بود.

به گفته جیاردینو، یکی از اصلی‌ترین دلایلی که جیمز وب می‌تواند چنین عکس‌های واضحی را از گروه کهکشان‌ها بگیرد، توانایی آن در تشخیص دادن نور فروسرخ است. به گفته ناسا، تصویر وب، مجموعه‌ای بزرگ از حدود ۱۰۰۰ تصویر است که بیش از ۱۵۰ میلیون پیکسل دارد.

وی افزود: پیکسل‌های بیشتر به ستاره‌شناسان امکان می‌دهند تا تصاویری با وضوح بالاتر را از کیهان ثبت کنند. این یک پیشرفت بزرگ بود.



منبع

بخوان  ویندوز 11 با گیمرهای رایانه شخصی قوی به قوت می رسد – اما نه همه افراد دیگر