منتخب تصاویر فضای روزهای اخیر از نگاه پایگاه “اسپیس”

این مشاهدات بسیار دقیق، ویژگی‌های سطح‌شناسی را بر روی دو قمر یخ‌زده مشتری نشان می‌دهد، از جمله‌های نشانه‌های مانندی که سطح اروپا را برش می‌دهد و نوعی تغییر شکل است که آن را به عنوان سیاره‌شناس به عنوان «خط» (linae) یاد می‌کنند.

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

چهار فضانورد ماموریت کرو-۴ ایستگاه فضایی بین‌المللی، ۱۴ اکتبر سوار بر کپسول دراگون به نام Freedom پایگاه مداری را ترک کردند. این کپسول در ساعت ۱۲:۰۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۳۵ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی خارج شد. فضانوردان ناسا باب هاینز، کیل لیندگرن و جسیکا واتکینز و سامانتا کریستوفورتی از آژانس فضایی اروپا خدامه این ماموریت بودند که پنج ماه و نیم را در فضا گذراندند. خروج آنها دو بار به دلیل آب و هوای نامساعد در فلوریدا به تعویق افتاد. مقامات ناسا گفتند که این کپسول روز شنبه(15 اکتبر) در نزدیکی جکسونویل، فلوریدا به زمین رسیده است.

سولار اوربیتر (Solar Orbiter) به معنی “مدارگرد خورشیدی” یک ماهواره برنامه ریزی شده برای رصد خورشید است که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. این ماهواره در فوریه ۲۰۲۰ از مرکز فضایی کندی با موشک “اطلس ۵” در مدار خورشید قرار گرفت تا اندازه‌گیری‌های دقیقی از هورسپهر(هلیوسفر) داخلی خورشید و بادهای تازه ایجاد شده خورشیدی انجام دهد. همچنین انجام مشاهدات دقیق از مناطق قطبی خورشید را در پاسخ به سوالاتی مانند “چگونه خورشید هلیوسفر خود را ایجاد و کنترل می کند؟” در دستور کار دارد.

این تصاویر جدید که از قمرهای یخی مشتری منتشر شده است، ویژگی ها و سطوح ترکیبی این قمرها را نشان می دهد و از ماموریت های فضایی پشتیبانی می کند. سطح یخی و جزئیات فرآیندهایی را نشان می‌دهند که ترکیب شیمیایی اروپا و گانیمد، دو قمر از چهار قمر گالیله‌ای مشتری را شکل می‌دهند، قمرهایی که به افتخار ستاره‌شناسی هستند که اولین بار آن‌ها را صدا کرده‌اند.

فوران استرومبولی

حلقه های WR ۱۴۰

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

این صحنه آتشین، فوران آتشفشان استرومبولی ایتالیا است که درست در نوک شمالی جزیره سیسیل در دریای تیرنی واقع شده است. ماهواره رصد زمین کوپرنیک “سنتینل ۲”(Sentinel-2) این منظره را مدت کوتاهی پس از اینکه استرومبولی شروع به پرتاب گدازه در ۹ اکتبر کرد، ثبت کرد. این تصویر با رنگ واقعی، گدازه‌هایی را نشان می‌دهد که به دریا می‌ریزند و توده‌هایی از دود نیز به آسمان می‌روند. منطقه قابل مشاهده در عکس، دهکده Ginostra است.

بخوان  برچسب امنیتی جدید WhatsApp به شما اطلاع می دهد که آیا چت های شخص ثالث آینده ایمن هستند یا خیر

به گزارش ایسنا، در ادامه برخی اخبار و فضای منتخب روزهایی که پایگاه فضایی “اسپیس” را منتشر می کنند، آنها را بررسی می کند.

کاوشگر “سولار اوربیتر”(Solar Orbiter) این ویدیو را با یکی از دوربین‌های با نمای بالا خود و در حالی که به سمت خورشید در ۱۲ اکتبر حرکت می‌کرد، ثبت کرد. کاوشگر اوربیتر ۲۰۲۰ پرتاب شد و در سال دو سال و نیم از ماموریت ۱۰ ساله خود برای تصویربرداری از خورشید از نزدیکترین فاصله تاریخ و مطالعه خواص این ستاره مغناطیسی قرار گرفت. این فضاپیما از گرانش زهره برای تغییر و تنظیم مدار خود به خارج از صفحه دیره البروج که سیارات در آن به دور خورشید می‌چرخند، می‌کند.

زمانی که تصوير تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه سپتامبر منتشر شد، این دایره‌های هم مرکز بدنی به نام WR ۱۴۰، یک معما بود. اما اکنون اخترشناسان پس از دو مطالعه جدید که محیط آنها را تجزیه و تحلیل کردند، بیشتر در مورد این ساختارهای مسحور کننده می‌دانند. این تحقیقات اولین شواهد از حرکت نور ستاره‌ای ماده مرئی در خارج از منظومه شمسی را نشان می‌داد. این حلقه‌ها در واقع توسط دو ستاره در حال ایجاد شده‌اند و حلقه‌ها مملو از غبار علی هستند.

واضح‌ترین تصاویری که از قمرهای سیاره مشتری موسوم به اروپا و گانیمد از زمین گرفته شده می‌شوند، آن‌ها را با جزئیات بی‌سابقه‌های نشان‌دهنده می‌دهند. اختراع‌کننده‌ها و دقیق‌ترین تصاویر را از دو قمر بزرگ‌ترین خدماتی که در سطح زمین به دست می‌آورند، به نمایش گذاشته می‌شود.

ربات‌های Astrobee ناسا به فضانوردان در انجام آزمایش‌ها در ایستگاه‌های بین‌المللی کمک می‌کنند. ربات‌های Astrobee ربات‌های آزادی هستند که برای کمک به فضانوردان در انجام کارهای معمولی ساخته‌شده‌اند تا انسان‌ها زمان بیشتری را صرف انجام کارهای سرگرم‌کننده کنند. به گفته ناسا، این ربات‌های مکعبی شکل می‌تواند با استفاده از دوربین‌های داخلی نکات لازم درباره فهرست‌بندی و آزمایش‌ها را ثبت کنند یا حتی محموله‌ها را در ایستگاه فضایی جابجا کنند.

بخوان  ارسال بیش از ۲۵ هزار اثر پژوهشی به دومین جشنواره ملی پژوهشی شهید فخری‌زاده

خلق یک اثر هنری با الهام از تصویر ثبت شده توسط جیمزوب

جیمزوب لحظه تولد یک منظومه سیاره‌ای را ثبت کرد

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

انتهای پیام



منبع

عکس خیره کننده از دیموس

یک رشته سوزان

این تصاویر از قمر اروپا که به اندازه ماه زمین است و قمر گانیمد که بزرگترین قمر منظومه شمسی و بزرگ‌تر از سیاره عطارد است، میزان نور خورشید منعکس شده از سطح یخی این قمرها را به ثبت رسانده است. این مشاهدات چیزی را تولید کرده است که اختراعات آن را بازتابی می‌نامند. آنها سپس می‌توانند آن را از طریق فرآیندی به نام‌های خاص ارزیابی و تحلیل کنند تا ردپای شیمیایی عواملی که آنها را می‌سازند. این برنامه بازتابی به اجازه داد تا ترکیب شیمیایی هر دوی این قمرها را تعیین کنند.

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

این تلسکوپی که در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار نظر خود در نقاط لاگرانژ ۲ رسید، در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. وب ماه را فقط آماده‌سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر شد. ‌

فضاپیمای مارس اکسپرس(Mars Express ) اروپا تصویری خیره کننده از قمر مریخی دیموس با مشتری و چهار قمر اصلی آن ثبت کرد. دوربین استریو با وضوح بالا نصب شده بر روی این فضاپیما این تصویر متشکل از ۸۰ تصویر را در ماه فوریه ثبت کرد، اما آژانس فضایی اروپا که این فضاپیما را اداره می‌کند، آن را در ۱۳ اکتبر منتشر کرد. قمر ناهموار مریخی دیموس در این تصویر از قمرهای اروپا، گانیمد و قمرهای آیو و کالیستو و سیاره مراقبت که از سمت چپ به راست قرار دارند و از مقابل دوربین فضاپیما عبور می‌کند. مارس اکسپرس هنگام گرفتن این عکس‌ها در فاصله ۴۶۰ میلیون مایلی (۷۴۵ میلیون کیلومتری) از مشتری قرار دارد.

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

کمک ربات ها به فضانوردان در فضا

خدمه ماموریت کرو-۴ ایستگاه فضایی بین المللی ترک کردند

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر از نگاه پایگاه "اسپیس"

پایگاه خبری اسپیس، تصاویر زیبایی از رخدادهایی فضایی که به تازگی گرفته شده و بسیار پربازدید شده اند را منتشر کرده است.

بخوان  ChatGPT از اینستاگرام پیشی گرفت

اندرو مک کارتی(Andrew McCarthy) عکاس نجومی، این منظره از خورشید را در ۲۴ سپتامبر ثبت کرد. این تصویر خروجی یک توده عظیم پلاسما از خورشید است که جرم از تاج خورشیدی نامیده می‌شود را نشان می‌دهد. او در سایت ردیت نوشت، این بزرگترین خروج جرم از تاج خورشیدی است که تا به حال دیده شده است. به گفته عکاس، این رشته(filament) بیش از یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) از سطح خورشید فاصله داشته است. خروج جرم از تاج خورشیدی (Coronal mass ejectionیا CME) فورانِ پر جرم از باد خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود.

تلسکوپی فضای جیمز وب تولد یک منظومه سیاره ای را در یک سحابی معروف ستاره زا ثبت کرد. لکه کوچکیوفو مانند در وسط تصویر، یک ستاره جوان است که تنها حدود یک میلیون سال سن دارد و توسط یک قرص پیش سیاره‌های احاطه شده است که انتظار می‌رود سیارات از آنجا شروع به حیات کنند. ابری از غبار و گاز که ستاره از آن بیرون آمده است، سحابی معروف شکارچی است، یک منطقه ستاره‌ساز معروف که در فاصله 1344 سال نوری از زمین و در فلکی شکارچی قرار دارد.

انتشار واضح‌ترین تصاویر از قمرهای یخی مشتری

دانشمندان امیدوارند این تصاویر جدید که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) در شیلی گرفته شده است، زمینه را برای ماموریت‌های فضای آینده برای این قمرها فراهم می‌کند.

یک هنرمند به نام “اشلی زلینسکی”(Ashley Zelinskie) با الهام از اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب این اثر را خلق کرده است.۲۱ تیر ماه پس از مدت‌ها انتظار، از اولین تصویر اصلی تلسکوپ فضایی “جیمزوب” رونمایی شد. گفتنی است این اثر هنری دارای جعبه نوری تخته‌ای دارای میخ “lite-brite” نیز است. نمایشگاه اشلی زلینسکی در استودیو ONX در شهر نیویورک برگزار می‌شود و بازدید می‌کند می‌تواند آثار چاپ سه بعدی، هولوگرام‌ها و فناوری‌های واقعیت مجازی الهام را از اولین علمی از تلسکوپ جیمز وب را ببیند.

حرکت سولار اوربیتر به دل خورشید