موشهای شاخدار، نویدبخش رشد دوباره اندام در انسان

موشهای شاخدار، نویدبخش رشد دوباره اندام در انسان

اما در این مطالعه جدید که در مجله‌ی ساینس(Science) منتشر شده است، محققان می‌خواستند سلول‌های بلاستمای خاصی را که مسئول بازسازی شاخ هستند، شناسایی کنند.

محققان دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی در شیان، چین، در مطالعه جدید خود، سلول‌های مسئول این رشد مجدد شاخ را شناسایی کردند. تنها ۴۵ روز پس از پیوند این سلول‌ها بر روی موش‌های آزمایشگاهی بدون مو، شروع به رشد کردند.

پس از دست دادن یک عضو، جمعیتی از سلول‌ها به نام «بلاستما» (بلاستما) به وجود می‌آیند که در نهایت می‌توانند به سلول‌هایی تبدیل شوند که دوباره آن‌ها را می‌توان ساخت.

در سال ۲۰۲۰، گروه دیگری از دانش‌آموزان دریافتند که می‌توانند با قرار دادن تکه‌های بافت شاخ گوزن زیر پوست پیشانی موش‌ها، شاخ را روی آن‌ها رشد دهند.

آن‌ها از توالی‌یابی آران‌ای(RNA) برای مطالعه ۷۵ هزار سلول گوزن سیکا در بافت داخل و نزدیک شاخ آنها استفاده کردند. با انجام این روش بر روی سلول‌ها قبل، در حین و بعد از ریختن شاخ‌های حیوانات، آن‌ها دقیقاً کشف می‌کنند که کدام یک از سلول‌ها شروع‌کننده رشد دوباره هستند. نتایج نشان داد که ۱۰ روز قبل از ریختن شاخ‌ها، سلول‌های بنیادی در ساقه شاخ به فراوانی یافت می‌شوند. تا پنج روز از ریزش، این سلول‌ها یک زیرگروه از سلول‌های بنیادی تولید کردند که آن‌ها را «سلول‌پیش‌ساز بلاستما شاخ ABPCs نامیدند و ۱۰ روز پس از ریزش، ABPC ها شروع به تبدیل شدن به غضروف و استخوان کردند.

محققان چینی از سلول‌های فناوری بنیادی برای رشد شاخ در موش‌ها استفاده کردند. این پیشرفت می‌تواند روزی امکان رشد را داشته باشد از دست رفتن در انسان را کند.

بخوان  بزرگترین برقی جهان با جرثقیل بالابری ۶۰۰۰ تن

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، محققان چینی با پیوند سلول‌های بنیادی از گوزن به موش موفق به رشد ساختارهای شاخ مانند بر روی پیشانی آنها شدند.

پس از کشف سلول‌های مسئول رشد مجدد شاخ در گوزن، این سلول‌ها را در ظروف آزمایشگاهی کشتند. پنج روز بعد، سلول‌ها را به فضای بین گوش‌های موش پیوند زدند و این سلول‌ها را در عرض 45 روز به ساختارهای شاخ مانند با غضروف و استخوان تبدیل کردند.

انتهای پیام



منبع

شاخ‌های گوزن هر سال می‌ریزد و دوباره رشد می‌کند، در طول بهار، طول آنها با سرعت یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) در روز افزایش می‌یابد.

این تیم امیدوارند که این روش روزی برای کمک به ترمیم استخوان‌ها یا غضروف در انسان یا حتی رشد دوباره آن‌ها از دست رفته استفاده شود.

شاخ گوزن تنها عضو بدن پستانداران است که هر ساله می‌شود و یکی از سریع‌ترین رشدهای بافت‌ زنده را در طبیعت دارد.

در حالی که نتایج در مراحل اولیه هستند، معتقدند این یافته‌ها می‌توانند پیامدهای مهمی برای انسان داشته باشند.

گوزن دارای سلولهای بلاستما است که بافت و استخوان شاخ را پس از ریزش می‌کند.