موشک «فالکون۹» یک ماهواره مخابراتی فرانسوی را به مدار برد و بازگشت

هاتبرد۱۳جی به پرواز بر فراز مرحله فوقانی فالکون ۹ ادامه خواهد داد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماهواره را حدود ۳۶ دقیقه پس از بلند شدن، در مدار انتقالی زمین‌ایستا مستقر خواهد کرد.

نمایندگان یوتل‌ست نوشتند: خانواده ماهواره هاتبرد، یکی از بزرگترین سیستم‌های پخش کننده در اروپا را می‌دهد که 1000 کانال تلویزیونی را بیش از 100 میلیون خانه در اروپا، شمال آفریقا و ارائه می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک موشک “فالکون۹”(Falcon 9) حامل ماهواره “هاتبرد۱۳جی” (Hotbird 13G) شرکت فرانسوی “یوتل‌ست”(Eutelsat)، از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال”(CCSFS) فلوریدا به پرواز درآمد.

پرتاب هاتبرد13اف، دومین پرتابی بود که اسپیس ایکس از ساحل فضای فلوریدا در یک بازه زمانی دو روزه انجام داد. این شرکت روز سه‌شنبه اول نوامبر، ماموریت «USSF-44» را برای «نیروی فضایی آمریکا» (USSF) از «مرکز فضای کندی» (KSC) ناسا پرتاب کرد.

مرحله تقویت‌کننده نخست فالکون۹ که از این ماموریت پشتیبانی می‌کند، پیشتر ماموریت‌های “CRS-22″، “کرو-3″(Crew-3)، “ترک‌ست۵بی”(Turksat 5B)، “کرو-4″(Crew-4)، ” CRS-25″ و یک ماموریت “استارلینک”(Starlink) را پرتاب کرده بود. کروم-3 و کرو-4، مأموریت‌های سرنشین‌دار به ایستگاه‌های فضای بین‌المللی بودند و CRS-22 و CRS-25، پروازهای همراه باموله و بدون سرنشین در این ایستگاه بودند.

انتهای پیام



منبع

برای پرتاب USSF-44 از موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) استفاده شد که در حال حاضر قوی‌ترین پرتابگر است. این ماموریت، چهارمین ماموریت برای فالکون هوی و اولین ماموریت آن در ژوئن ۲۰۱۹ بود.

اولین مرحله فالکون۹ کمتر از ۹ دقیقه پس از پرتاب به زمین بازگشت و طبق برنامهریزی، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس که در اقیانوس اطلس مستقر بود، فرود آمد. این هفتمین پرتاب و فرود برای اولین مرحله موشک بود.

بخوان  نرم افزار تشخیص چهره که حجاب را برمی دارد

هاتبرد۱۳جی توسط شرکت “ایرباس دیفنس اند اسپیس”(Airbus Defense and Space) ساخته شده و توسط شرکت یوتل‌ست اداره خواهد شد. این ماهواره در مدار انتقالی زمین‌ایستا راه‌اندازی خواهد شد که حدود ۳۵۹۰۰ کیلومتر بالاتر از سیاره ما قرار دارد.

این ماهواره به دوقلوی خود، “هاتبرد13اف”(Hotbird 13F) می‌پیوندد که ماه گذشته با یک موشک فالکون۹ پرتاب شد. این دو ماهواره جایگزین سه ماهواره هاتبرد خواهند شد و مسئولیت‌هایی را بر عهده خواهند گرفت.

شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) امروز پنجشنبه سوم نوامبر، یک ماهواره مخابراتی را به مدار زمین پرتاب کرد و اولین دریا موشک را روی یک کشتی در فرود آورد.