موشک «فالکون ۹» به رکورد ۲۰۰ پرتاب موفق رسید

در حال حاضر هیچ فضاپیمایی قادر به ارسال انسان به مریخ نیست، اما این موضوع ممکن است با توسعه استارشیپ که برای بردن اولین فضانوردان به سیاره سرخ تا سال ۲۰۳۰ ساخته شود، تغییر کند.

فضاپیمای سه میلیارد دلاری ایلان ماسک که می‌تواند سفرهای فضایی طولانی را متحول کند، قادر به حمل ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر Starlink 2.0 است که به زودی امکان اتصال اینترنت به تلفن‌های هوشمند را فراهم می‌کند. اولین دسته از ۷۵۰۰ دستگاه از مدل ارتقاء یافته استارلینک در پایان سال ۲۰۲۲ به فضا فرستاده شد. می‌شود که این مدل‌ها از مدل‌های نسل اول قوی‌تر هستند، بنابراین می‌گویند بیشتر را مدیریت کنند.

این موشک با استفاده از پیشران مرحله اول، ۵۳ ماهواره استارلینک را به مدار رساند و مجموع ماهواره‌های موجود در مدار را به بیش از ۳۸۰۰ رساند. سپس مرحله اول این موشک به زمین بازگشت و حدود هشت دقیقه و 45 ثانیه پس از بلند شدن، روی سکوی شناور «A Shortfall of Gravitas» فرود آمد. این چهارمین پرتاب ماهواره‌های استارلینک در سال جاری بوده است.

اسپیس ایکس مجوز دارد که یک صورت فلکی ۱۲ هزار ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد و درخواستی برای افزودن ۳۰ هزار ماهواره دیگر را نیز ارائه کند. این ماهواره‌ها اینترنت کم‌ترکیبی و پرسرعت را با هزینه‌های مقرون به صرفه برای مناطق دورافتاده بدون وای‌فای ارائه می‌دهند. و برای کشتی های تفریحی و خودروهای کاروان نیز مناسب هستند.

انتهای پیام



منبع

همه پرتاب‌های استارلینک با کمک فالکون ۹ انجام می‌شوند، اما زمانی که استارشیپ عملیاتی شود، این وضعیت تغییر خواهد کرد.

بخوان  اختلال در دسترسی به پلتفرم‌های خارجی مرتفع شد

موشک فالکون ۹ ایمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و با تجربه‌ترین موشک‌های تنها موشکی، در حال حاضر برای انتقال انسان به ایستگاه‌های بین‌المللی (ISS) مجوز دریافت کرده است. این وسیله نقلیه با پرتاب از مرکز فضای کندی ناسا در فلوریدا، دویستمین پرتاب خود را رقم زد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، اسپیس‌ایکس به این نقطه عطف تنها چند هفته پیش از انجام اولین پرواز پروازی فضای پیمای مریخی به نام «استارشیپ» دست یافت.

ماه گذشته، موشک استارشیپ با ارتفاع ۳۹۵ فوت (۱۲۰ متر) و فضاپیمای همراه آن پس از سوخت‌گیری و اتصال به یک نقطه عطف بزرگ دست یافتند، این معناست که این پرواز ممکن است طی چند هفته آینده اتفاق بیفتد.

ایلان ماسک، دویستمین پرواز موشک فالکون ۹ خود را در حالی جشن می‌گیرند که ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک دیگر بوسیله این موشک‌ها به مدار پرتاب شدند.

استارشیپ قادر است تا ۱۰۰ نفر را در سفری ۲۵۰ برابر دورتر از زمین و ماه، طی حدود ۹ ماه به سیاره سرخ ببرد.

در آزمایش‌های انجام‌شده، این سرویس اینترنتی، تا ۲۰۰ مگابیت در ارائه می‌دهد که بالاتر از آن چیزی است که کابل‌های مسی معمولاً در مناطق دورافتاده می‌دهند.