نابودی تومور مغزی با جرقه الکتریکی به سلول‌های مغز

دکتر مایک موزر یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: درمان سرطان به شکل ایمن‌تر و درمان‌تر می‌تواند از نظر بالینی امکان پذیر باشد. بیماران مبتلا به تومورهای مغزی اکنون ممکن است گزینه دیگری برای درمان موضعی باشند که شامل باز کردن جمجمه و گرما یا اعمال تشعشع نمی‌شود.

این گروه تحقیقاتی با میدان‌های الکتریکی با قدرت‌های آزمایش‌های مختلف انجام دادند و پس از آن سلول‌های مختلف را ارزیابی کردند. این نشان داد که در آستانه کشندگی برای سلول‌های سرطانی مغز قرار می‌گیرد که از سلول‌های سالم استفاده می‌کند که می‌تواند برای هدف قرار دادن آنها برای درمان تومورها باشد.

این کار توسط پژوهشگران دانشگاه ساسکاچوان(Saskatchewan) انجام شد و به دنبال استفاده از فناوری مورد استفاده برای درمان سرطان در سایر نقاط بدن از جریان‌های الکتریکی است. یکی از این فناوری‌ها که به نام الکتروپوراسیون برگشت ناپذیر نانونایف (NanoKnife IRE) می‌شود، از سال ۲۰۰۹ برای درمان تومورهای بافت نرم‌افزار در ریه، پروستات، لوزالمعده و سایر مکان‌های دور از موارد استفاده می‌شود. روش دیگر، الکتروپوراسیون برگشت ناپذیر با فرکانس بالا(H-FIRE) نام آن در مدل‌های آزمایشگاهی امیدوارکننده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، سیستم‌های دفاعی طبیعی مغز می‌توانند کار درمان تومورها را در این قسمت از بدن انجام دهند، اما با استفاده از میدان‌های الکتریکی در مدل‌های آزمایشگاهی به موفقیت در این امر دست یافته‌اند.

هر دو روش برای حرکت و نابودی سلول‌های هدف با استفاده از پالس‌های الکتریکی برای بی‌ثبات کردن غشاهای سلولی، از طریق الکترودهایی که در تومور قرار می‌گیرند، ساخته می‌شوند. در زمینه سرطان مغز، این می‌تواند به معنای وارد کردن سوزن‌های بلند از راه جمجمه برای درمان هدفمند تومور باشد.

بخوان  سرعت انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری هزاربرابر بیشتر شده است

اطلاعات نشان داده‌اند که چگونه میدان‌های الکتریکی با قدرت‌های خاص می‌توانند به شکل انتخابی، سلول‌های تومور مغز را هدف قرار دهند.

این پژوهش در مجله Biomechanical Engineering منتشر شده است.

این پژوهش تنها بر روی سلول‌های آزمایشگاهی آزموده شده است، اما روزی می‌تواند دیگران را به مجموعه ابزارهای تحقیقاتی برای مبارزه با سرطان مغز اضافه کند.

دکتر کریس ژانگ یکی از محققان این مطالعه گفت: سد خونی مغزی از دستیابی به بسیاری از داروها به تومور جلوگیری می‌کند. ما نشان می‌دهیم که روش ما می‌تواند مانع از آن شود، بنابراین بهتر است بتوانیم سایر شیمیدرمانی‌ها یا داروهایی را که به افزایش پاسخ ایمنی کمک می‌کنند، دریافت کنیم و به روش‌های درمانی کمک کنیم.

این روش شامل استفاده از انرژی برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و در عین حال سالم سلول‌های سالم است. محققان همچنین نشان دادند که چگونه می‌توانم از این روش برای باز کردن سد خونی مغز برای انجام شیمی‌درمانی به شکلی استفاده کنم.

انتهای پیام



منبع

محققان همچنین دریافتند که از این روش می‌توان برای مختل کردن سلول‌های سد خونی مغزی و باز کردن این سد برای تحویل دارو به تومورهای مغزی استفاده کرد.

این پژوهش خون‌های مفید می‌تواند به راه‌های درمان دارویی سرطان مغز منجر شود، جایی که سدی از مغز در طول تاریخ ثابت می‌شود که غلبه بر آن مشکل است. قبلاً‌ایم که با استفاده از آن‌ها از فراصوت استفاده می‌کنند، در حالی که نانوذرات خاص ممکن است نقش داشته باشند.

درمان‌هایی هنوز در مسیر توسعه هستند، اما موزر و تیمش قدم‌های اولیه چنین امیدوارکننده‌هایی برداشته‌اند. این مطالعه شامل سه نوع سلول مغزی بود: یک سلول رده‌ای از سرطان مغز و دو دسته سلولی سالم از خونی مغزی، غشای معمولاً غیرقابل نفوذ از مغز در برابر عوامل بیماری‌زای مضر در خون محافظت می‌کند و تنها به مولکول‌های کوچک اجازه می‌دهد.

بخوان  «ژورانگ» از اقیانوسی بودن مریخ پرده برداشت