ناسا؛ نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (NASA) مسئولیت برنامه فضای غیرنظامی، تحقیقات هوانوردی و تحقیقات فضایی را بر عهده دارد. ناسا در سال 1958 تأسیس شد و پس از کمیته ملی مشاوره هوانوردی(NACA) به جستجوی توسعه فضای ایالات متحده آمریکا، جهت گیری غیرنظامیان خاص داد و بر روی کاربردهای صلح آمیز در علوم فضایی تحقیقات داشت.

این سازمان فضایی در فعالیت‌های پیشبرد علم بشر و بهبود زمین و درک انسان از کره و همچنین جهان هستی است که علاوه بر برنامه‌ریزی و انجام ماموریت‌هایی مانند ارسال ماهواره‌های رصد زمین برای مقابله با مخاطرات فعالیت‌های انسانی برای سیاره ما و همچنین انجام فعالیت‌های انسانی است. ، ساخت و ارسال تلسکوپ‌های فضایی مانند “جیمز وب” برای بسط شناخت بشر از کیهان مانند اولین تصویر از یک سیاه‌چاله به تاریخ وظیفه بنیادی خود ادامه می‌دهد.

ناسا از بدو ایجاد دور بیشتر ماه با فراهم کردن امکان شناخت از سطح سیاره زمین، کره و سایر سیاره‌های منظومه شمسی و همچنین ساختارها و مکان‌های مهم، گام‌های مهم در پیشبرد جهان علم برداشته شده است.

ناسا؛  نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟

ناسا؛  نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟
دریاچه ارومیه در سمت راست و دریاچه وان ترکیه در سمت چپ

انتشار این گزارش حواشی بسیار داشت به طوری که از مردم عادی در رسانه‌های اجتماعی تا افراد مختلف در خصوص آن موضع‌گیری انجام شود.

ناسا و فضانان مقیم ایستگاه‌های فضای ملی از سال‌ها پیش می‌بینند که همیشه تصاویری را از ارومیه به اشتراک گذاشته‌اند تا نسبت به خشک شدن این دریاچه هشدار دهنده.

ناسا طی سال‌های گذشته تصاویر متعددی را از وضعیت چه ارومیه در سال‌های مختلف منتشر کرده است که سیر نزولی حجم این دریاچه را نشان می‌دهد، اما با وجود این نگرانی‌ها و پژوهش‌هایی که از سویی دیگر نگران هستند برای احیای این دریاچه انجام شده، اکنون شاهد آن هستیم که این دریاچه تقریباً به یک خشکی تبدیل شده است.

بخوان  ارائه قابلیت زیست محیطی نقشه گوگل به ۴۰ کشور

ناسا گفته است که EMIT همه این ابرساطع‌کننده‌ها را خیلی زود و در مرحله پردازش شناسایی کرده‌اند.

در کنار آن نیز یک خوشه از ۱۲ساطع‌کننده توسط EMIT در ترکمنستان مشاهده می‌شود همه آنها با زیرساخت‌های نفت و گاز مرتبط هستند و برخی از این توده‌ها تا ۳۲ کیلومتر طول دارند و در مجموع حدود هزار و ۴۰۰ متر ارتفاع دارند. جو زمین اضافه می‌کنند.

ناسا؛  نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟
تصویری از منابع انتشار متان در شهر خزر ترکمنستان

انتهای پیام



منبع

علم ناسا برای شناخت بیشتر و درک بهتر زمین از طریق سیستم رصد زمین، پیشبرد هلیوفیزیک(فیزیک خورشید) از طریق جستجوهای برنامه تحقیقاتی هلیوفیزیک اداره مسئولیت علمی، کاوش اجرام در سراسر منظومه شمسی با فضاپیمای رباتیک پیشرفته مانند نیو هورایزنز(New Horizons) و پژوهش در موضوعات اخترفیزیک مانند مه‌بانگ (انفجار بزرگ) از طریق رصدخانه‌های بزرگ و برنامه‌های مرتبط با مرکز است.

روز ۲۵ اکتبر بود که “رابرت گرین” (رابرت گرین)، پژوهشگر پروژه اصلی EMIT و پژوهشگر “آزمایشگاه پیشرانش جت”(JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: EMIT یک ستون متان به طول حداقل ۴.۸ کیلومتر راس در بالای یک محل دفن باغ در ایران شناسایی شده است که این ابرساطع‌کننده جدید در هر ساعت حدود 8500 متر با هوا می‌فرستد.

این دستگاه ناظر، “دستگاه بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین”(EMIT) نام دارد که زمان نصب در قسمتی که از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱)، ترکیب شیمیایی گرد و غبار را در سراسر مناطق بیابانی نصب می‌کند. زمین ترسیم کرده است و به کمک می‌کند تا دریابند که غبار موجود در هوا چگونه بر آب و هوا می‌تواند باشد.

بخوان  طراحی ابزار جدید برای پیش بینی شدت زلزله

از زمان انجام، چندین کار از اکتشاف فضای آمریکا از جمله مأموریت‌های فرود آپولو در ماه، ایستگاه فضایی اسکای‌لب و بعداً فضای فضایی توسط ناسا است. ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی پشتیبانی می‌کند و بر توسعه فضایپیمای اوریون(Orion)، قدرتمندترین موشک به نام “سیستم پرتاب فضایی”(SLS)، وسایل نقلیه تجاری فضای تجاری و ایستگاه فضایی دروازه قمری(Lunar Gateway) نظارت می‌کند.

آنچه گفته شد، انتشار این گزارش موجی از واکنش‌ها را از برخی افراد خاص در پی داشت که این گزارش علمی را تکذیب کردند یا نشان دادند که منتظر پاسخ نهادهای بالادستی هستند! این در حالی است که انتشار چنین گزارش‌هایی از جانب ناسا مسبوق به اثبات رسیده است، چنانکه به عنوان مثال در دریاچه ارومیه نیز بارها این موضوع رخ داده است.

ناسا یا همان «اداره کل ملی هوانوردی و فضایی آمریکا» که اخیراً گزارشی از مکان‌های ساطع کننده شدید گاز متان بر روی کره‌زمین از جانب آن بسیار حاشیه‌ساز شده است، آنچه در سایت این سازمان آمده است یک سازمان غیرنظامی و رهبر جهانی در اکتشافات فضایی است. که به انجام کارهای سراسری علمی در حوزه صنایع هوانوردی و فضایی می‌پردازد.

اکنون نیز به نظر می‌رسد که ابرساطع‌کننده متان در جنوب تهران نه یک سیاست‌ورزی، بلکه یک واقعیت علمی است که توسط جدیدترین فناوری در این حوزه از ایستگاه‌های فضای بین‌المللی مستقر در مدار زمین انجام می‌شود و نیاز به بررسی و تحقیق دارد، قبل از آن. که مثل دریاچه ارومیه تبدیل به یک بحران شود.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ بود که گزارش ناسا مبنی بر شناسایی منابع انتشار گاز متان در کره زمین بود با عنوان «شناسایی منابع انتشار متان در زمین با چشم قدرتمند ناسا» در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که در بدو یک خبر کاملاً علمی به نظر می‌رسید، چنانکه بود، اما به این دلیل که یکی از دو اَبَرساطع‌کننده گاز متان در سطح کره زمین به محل دفع و دفن زباله در بود، این خبر به سرعت شمایل سیاسی تهران را به خود گرفت!

بخوان  Apple Vision Pro هفته آینده وارد فروشگاه‌ها می‌شود، اما اکنون می‌توانید با استفاده از… AR هدست AR را در خانه ببینید.

ناسا؛  نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟

در واقع EMIT که یک قطعه‌سنج تصویربردار برای شناسایی اثر شیمیایی انواع مواد معدنی در سطح زمین طراحی شده است و در حال شناسایی گازهای عظیم متان محبوس‌کننده گرما در سرتاسر جهان است و در حال حاضر بیش از ۵۰ مورد از آنها را شناسایی کرده‌اند. .

با توجه به اینکه متان یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، توانایی انتشار یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و مکان‌هایی که این گاز می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با گرمایش روزافزون جهانی داشته باشد را شناسایی کند. به همین منظور، ناسا از یک دستگاه ناظر موسوم به EMIT برای شناسایی این مکان استفاده می‌کند.

ناسا؛  نهادی علم‌پرور یا سیاست‌ورز؟