ناسا ارتباطات لیزری را به ماه می‌برد

فضاپیمای ILLUMA-T پس از عملیاتی شدن، داده‌ها را از طریق فضایپیمای LCRD در اولین سیستم ارتباطی رله لیزری ناسا به زمین خواهد فرستاد و زمینه را برای سیستم O2O فراهم می‌کند که در طول ماموریت آرتمیس ۲ روی اوریون قرار خواهد گرفت.

ناسا ارتباطات لیزری را به ماه می‌برد

تصویری از چگونگی همکاری ماهواره‌های آینده، ایستگاه فضایی بین‌المللی و ایستگاه‌های زمینی به عنوان بخشی از آزمایش ILLUMA-T

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا از لیزر برای طراحی نحوه ارتباط بین فضاپیماها استفاده می‌کند. این آژانس فضایی در گذشته برای انتقال هر نوع داده علمی، به سیگنال‌های رادیویی ساطع‌شده از «شبکه فضای دوردست» (شبکه فضای عمیق) خود متکی بود که توسط کاوشگرهایی در اعماق فضا به زمین منتقل می‌شدند. در مقابل، لیزرها می‌توانند داده‌هایی را که فضاپیماها ارسال می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش دهند و ناسا آماده ارسال این فناوری به اطراف ماه باشد.

سال‌های اینترنتی «دایل‌آپ» (dial-up) داشته باشید و سپس به سرعت آن را به فیبر نوری ارتقا دهید. این همان چیزی است که ناسا امید برای فضای آینده خود به آن دست دارد.

فضانوردان ماموریت «آرتمیس ۲»، ارتباطات لیزری را در اطراف ماه آزمایش خواهند کرد تا امکان انتقال سریع‌تر عکس‌ها و ویدئوها را فراهم کنند.

با وجود این، همان طور که ناسا اخیراً گزارشان کرد، این آزمایش‌ها فقط برای هموار کردن راه پیشرفت اکتشافات علمی ما توسط ارتباطات لیزری هستند.

به منظور ایجاد زمینه برای ایجاد ارتباطات لیزری آینده، ناسا نمایشی را در سال‌های اخیر ماهواره‌ای پرتاب کرده است. ماموریت «نمایش رله ارتباطات لیزری»(LCRD) که در دسامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، اولین نوع ارتباطات لیزری این آژانس فضایی بود. پس از آن، کیوب‌است «TBIRD» در سال گذشته پرتاب شد و به سرعت انتقال 200 گیگابیت در ثانیه رسید.

انتهای پیام



منبع

اکنون، ناسا در حال آماده سازی فضایپیمای «ILLUMA-T» است که انتظار می رود امسال به «ایستگاه فضای بین المللی» (ISS) پرتاب شود. این فضاپیما به «ماژول آزمایش ژاپنی»(JEM) یا «کیبو»(Kibō) خواهد شد.

با حضور سرنشینان در آرتمیس ۲، ناسا انتظار دارد که این ماموریت نه تنها عکس‌هایی با نمای بالا، بلکه ویدئوهایی را نیز به زمین بفرستد. اگر همه چیز در مورد آزمایشهای ارتباطی لیزری بر اساس برنامه پیش برود، می‌توان انتظار داشت که تعداد زیادی پخش زنده یا تقریبا زنده از خدمه را با سطح شگفت‌انگیز ماه که از پنجره‌های کپسول اوریون قابل مشاهده است، ببینید.

ناسا ارتباطات لیزری را به شکل پایانه «سیستم ارتباطات نوری آرتمیس ۲ اوریون»(O2O) در ماموریت سرنشیندار آینده به دور ماه به کار خواهد گرفت. این آژانس فضایی گفت: سیستم O2O در کپسول «اوریون»(Orion)، عکس‌ها و ویدئوهایی را با وضوح بالا از منطقه اطراف ماه می‌فرستد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود باشد، این سیستم احتمالاً می‌تواند بینندگان روی زمین را قادر سازد تا ماه را در لحظه ببینند که پیشتر هرگز امکان‌پذیر نیست.

موفقیت ماموریت آرتمیس ۱ در سال گذشته، آرتمیس ۲ را در یک مسیر قریب الوقوع برای پرتاب قرار داده است که اولین فضانوردان را از سال ۱۹۷۲ به ماه ارسال خواهد کرد. عکس‌های به دست آمده از دوربین‌های نصب‌شده روی کپسول اوریون، جهان را در طول اولین ماموریت رفت و برگشت فضاپیما به مدار ماه مجذوب کرد.

بخوان  تولید آب در ماه ممکن شد