ناسا به دنبال انتشار عمومی همه داده های «جیمز وب»

آلویسی: منظور این است که یک ایده علمی دارند و می‌توانند دریافت کنند، باید یک دوره زمانی در اختیار داشته باشند که در طول آن گفته شود از بابت سرقت‌ها و کشف‌شان نمی‌شود.

آلویسی اعلام کرد که در دسترس قرار دادن فوری داده‌های جیمز وب می‌تواند از علم را به روی کتابی بگشاید که منابع لازم برای درخواست فرصتی با تلسکوپ وب را ندارند. علاوه بر آن برای تحقیقات جدید که برای مشاهدات برنامه‌ریزی می‌شوند، می‌توانند بیشتر از آن‌ها بخواهند که به‌طور بالقوه، کار علمی را سرعت بخشد.

او افزود که موسسه علمی تلسکوپ فضایی موفق‌آمیزی در ایجاد چنین تغییراتی در سیاست‌ها داشته است.

در سال 2018، این موسسه بررسی درخواست‌های ناشناس از سوی دانشمندان برای استفاده از هابل را آزمایش کرد و امید می‌رفت که این کار باعث افزایش تنوع در رصدگران منتخب شود. آیا ممکن است مبنی بر اینکه ستاره‌شناسان در این صورت به تجربه شخصی خود در درخواست‌ها تاکید کنند، یا ممکن است فردی بدون صلاحیت از زمان رصدی را به دست آورد، وجود داشت.

در نهایت، به خود اکتشافات واقعی متکی هستند، اما مردم باید ایده‌های پشت جمع‌آوری داده‌ها را مطرح کنند و عموماً می‌خواهند که ایده‌های را مستند کنند. دوره‌های یک ساله دسترسی انحصاری به داده‌های جیمز وب کافی است تا تیم‌های تحقیقاتی پشتیبان این طرح‌های خود در ابتدا یافته‌هایشان را منتشر کنند.

بحث در مورد تغییر این سیاست‌ها پس از ارائه دستورالعمل از سوی دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید در ماه اوت آغاز شد. گزارش این گزارش منتشر شده است، بودجه فدرال باید تا پایان سال ۲۰۲۵ به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. ناسا اکنون در نظر دارد تا یک گام فراتر برود و تمام داده‌هایی که بودجه آنها را می‌کند را بدون اتلاف وقت در دسترس عموم قرار دهد. بنابراین موسسه علوم تلسکوپ فضایی از تحقیقات خواسته نظرات خود را در این مورد به اشتراک بگذارید.

بخوان  پای مصنوعی فضانورد ممکن است ایستگاه فضایی را سمی کند

آلویسی گفت: این موضوع یک شبه اتفاق نمی‌افتد و حذف دسترسی انحصاری به طور کلی به احتمال زیاد در یک لحظه اتفاق خواهد افتاد. من گمان می‌کنم که این کار را تبدیل به ۱۲ ماه انحصار به صفر می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپی فضای جیمز وب در ماه ژوئیه، با انتشار اولین تصاویر با کیفیت علمی خود، جهان را متحیر کرد. با این وجود، در حال حاضر، عموم مردم تنها اجازه می‌دهند بخشی از داده‌هایی را که توسط این تلسکوپ جمع‌آوری می‌شود، مشاهده کنند. به همین دلیل رقابتی پر هیجان برای به دست آوردن فرصت مطالعاتی از این صداخانه مدارک موجود است و برندگان این رقابت می‌توانند به انجام مشاهدات با استفاده از وب‌پردازند و فرصتی برای یک سال برای تحلیل و تحلیل داده‌ها از انتشار در اختیار داشته باشند. اما ناسا در حال بررسی امکان تغییر این سیاست گذاری و ارائه داده های جدید این تلسکوپ ۱۰ میلیاردی به جهانیان است. چرا که در این مورد اختلاف نظر دارند.

اما به انتشار مداوم عناوین مختلف در مورد رصدهای جیمز وب، طبق گفته‌های مجله ساینس (Science)، تنها حدود یک چهارم از برنامه‌های رصد شده است که این تلسکوپ در یک سال اول، منتشر می‌شود و ۷۵ درصد باقیمانده غیرقابل‌قابلیت باقی می‌ماند.

آلویسی، ناظران جیمز دسترسی به وب انحصاری یک ساله خود را برای یک سال و نیم آینده حفظ خواهد کرد، زیرا موسسه علمی تلسکوپ فضایی در حال حاضر درخواست‌ها برای دومین سال علمی جیمز وب را آغاز کرده و دومین سال از رصدهای علمی وب را دریافت کرده است. ماه ژوئیه آینده آغاز خواهد شد. علاوه بر این، ناسا پیش از این با شرکای خود در این ماموریت یعنی آژانس‌های فضای اروپا و کانادا، به صورت کتبی توافق‌هایی که در آنها یک دوره انحصاری یک ساله مشخص شده است. بعد از تغییر در رویه‌های مدیریت داده‌های تلسکوپ جیمز وب مستلزم تعدیل آن توافق‌ها است.

بخوان  آخرین وصله ویندوز 10 OneDrive را خراب می کند - اما راه حلی در راه است

عمومی کردن فوری‌های جیمز وب، برای مثال می‌توان برای استفاده از سرور پیش‌چاپ “arXiv.org” باشد، جایی که عموم مردم می‌توانند آخرین تحقیقات علمی را به صورت رایگان انجام دهند، بدون نیاز به خرید مجلات گران قیمت مطالعه شوند. آلویسی گفت: کل جامعه نجومی بیشتر و بیشتر به سمت دسترسی آزاد می‌روند.

آلویسی می‌گوید: اکنون که ما این تغییر را انجام داده‌ایم، هیچ‌کس آن را به خاطر نمی‌آورد. همه چیز مثل قبل به آرامی پیش می‌رود. او همچنین اعلام کرد که مراحل رسمی برای ثبت شکایات اختراع‌شناسان در مورد لو رفتن مقالات وجود ندارد، اما این موسسه شاهد افزایش گزارش‌های غیررسمی در این مورد نبوده است.

انتهای پیام



منبع

اما به گفته آلویسی، آنچه از همه بیشتر به آن نیاز داریم، تغییر در شیوه رفتار ستاره‌شناسان است.

این موسسه همچنین دوره‌های انحصاری برای مشاهدات هابل تنظیم کرده است. زمانی که این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، تحقیقاتی که فرصت استفاده از هابل را به دست آوردند، مانند رصدگران امروزی جیمز وب، یک فرصت رصدی یک ساله هستند. اما موسسه تصمیم گرفت این دوره را برای رصدهایی که در سال 2017 آغاز کرد، به شش ماه کاهش داد و این کار نیز از سوی ستاره‌شناسان برانگیخت.

الساندرا آلویسی(Alessandra Aloisi)، رئیس دفتر ماموریت علمی در موسسه علمی تلسکوپ فضایی(STScI) در مریلند، که هم تلسکوپ فضای جیمز وب و هم فضای تلسکوپ فضایی هابل را اداره می‌کند، به اسپیس گفته است: این موضوع کاملاً بحث برانگیز است. زیرا هر دو راه حل مزایا و معایب خود را دارند.

بخوان  WhatsApp قطع است و پیام‌ها ارسال نمی‌شوند - این چیزی است که ما می‌دانیم

آلویسی گفت: بررسی دوگانه درخواست‌های ناشناس در ابتدا بسیار مورد بحث برانگیز بود، اما موسسه به آن پایبند بود، ما برای آن پیدا کردیم، آن را اجرا کردند و اکنون به استانداردی در نحوه بررسی درخواست‌ها تبدیل می‌شوند.

آلویسی همچنین بر این باور است که موسسه علمی تلسکوپ فضایی می‌تواند حد وسطی بین اعطای یک دوره عمومی یک ساله و دسترسی فوری ایجاد کند. برای مثال خود راههایی را ایجاد می کند که اختراعات طی آن در درخواست خود اعلام کنند که می‌خواهند دوره انحصاری را حفظ کنند یا خیر. این مؤسسه همچنین می‌تواند وضعیتی را به‌طور قابل‌توجهی انجام دهد که دانش را ملزم به انتشار مقاله بر اساس داده‌های تازه کند.

تغییر فرهنگ

ناسا در نظر دارد روزی داده‌های به دست آمده توسط تلسکوپی جیمز وب را در اختیار تصمیم گیری و عموم قرار دهد.

او در این مورد توضیح داد: ما باید فرهنگی ایجاد کنیم که در صورت حرکت به سوی داده‌هایی با دسترسی آزاد، اعضای جامعه نجومی به یکسان احترام بگذارند و کاری کنند که سایرین انجام دهند را تکرار نکنند.

این فرصت انحصاری همچنین به اختراع‌شناسان زمان کافی می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های خود را با دقت بیشتری انجام دهند. این یکی دیگر از آسیب‌های احتمالی است که تغییر سیاست ناسا ممکن است به همراه داشته باشد.

آلویسی گفت: برخی افراد ادعا می‌کنند که این کار ممکن است منجر به کاهش کیفیت فعالیت‌های علمی شود، زیرا افراد عجله دارند تا پیش از فاش شدن مقاله آن را منتشر کنند.