ناسا پیش‌ساز «ال نینو» را از فضای مشاهده کرد

ویلیس می‌گوید: ما اینجا در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا می‌توانیم زمستانی را تجربه کنیم که زمستان پربارش دیگری باشد.

ناسا پیش‌ساز «ال نینو» را از فضای مشاهده کرد

ال نینو با تضعیف بادهای مذکور، مرتبط است که باعث می‌شود آب به سمت شرق رانده شود.

داده‌های ماهواره «سنتینل-۶ مایکل فریلیچ» که سطح دریاها را رصد می‌کند، کلوین را در سراسر اقیانوس آرام نشان داد. این بزرگ دریا فقط ۲ تا ۴ اینچ (۵ تا ۱۰ متر) ارتفاع دارند، اما صدها ما عرض دارند و زمانی که در استوا تشکیل می‌شوند و لایه‌ای از گرمِ آب را به سمت غرب اقیانوس آرام منتقل می‌کنند، به عنوان پیش‌ساز النینو. در نظر گرفته می‌شوند.

ناسا مقدمات شروع یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان را که هر 2 تا 7 سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می شود، از فضای رصد شده است و میگوید اگر بزرگ باشد، کره زمین گرم شود بیسابقه. خواهد بود.

ال نینو هر چند وقت یک بار اتفاق میافتد؟

ال‌نینو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین منطقه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه‌های آن هم تغییر جهت جریان آبهای سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

ناسا پس از اینکه یکی از ماهواره‌هایش، آب گرم را در اقیانوس آرام مشاهده کرد که در ماه مارس و آوریل به سمت شرق به سمت سواحل غربی آمریکای جنوبی حرکت می‌کرد، نشانه‌های اولیه چرخه آب و هوایی ال نینو را از شناسایی کرد.

بخوان  «جت‌پک» به مسلسل مسلح شد

النینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می شود. از جمله این ناهنجاری ها می توانم به سیلاب های پاک، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره «ل-6 مایکل فریلیچ»(Sentinel-6 Michael Freilich) اندازه کلوین را در حال حرکت به سمت شرق در سراسر اقیانوس آرام ثبت کرده است، پدیده‌های سنی که به عنوان پیش‌ساز و مقدمه «ال نینو» (El Niño) در نظر گرفته شده است. گرفته می شود.

سنتینل-6 یک ماهواره ماهواره‌سنج راداری است که توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) در برنامه کوپرنیک اروپا به رهبری کمیسیون اروپا و سازمان بهره برداری اروپا از هواشناسی (EUMETSAT) ساخته شده است. ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) با حمایت مالی کمیسیون اروپا و پشتیبانی فنی مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه(CNES) با این پروژه همکاری دارند.

نادی ویگرادوا شیفر، دانشمند برنامه ناسا و مدیر سنتینل-۶ در بیانیه‌ای گفت: دریای گرم را در اطراف سیاره پخش می‌کند و گرما و آب را به سواحل ما می‌آورند و آب و هوای ما را تغییر می‌دهند.

مایکل مک‌فادن، اقیانوس‌شناس آزمایشگاه محیط‌زیست دریایی اقیانوس آرام از ادارات ملی جو و آمریکای آمریکا می‌گوید: اکنون لا نینا به پایان رسیده است و اقیانوس استوایی که یک اقیانوس آرام است، در حال گرم است.

براین اساس، ال نینو اتفاق می‌افتد که سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری به طور قابل‌توجهی گرم‌تر از حد متوسط ​​می‌شود و باعث تغییر در گردش جوی می‌شود. گرمای بیشتر در جو و گرمتر شدن سطح اقیانوس می‌تواند باعث افزایش سرعت باد در طوفان‌های استوایی شود و به شدت بر دریا در سواحل اقیانوس آرام زندگی تأثیر بگذارد.

بخوان  استفاده بهینه از کارتن حمل و نقل

در بیانیه JPL که در تاریخ ۱۲ مه منتشر شده است، تصاویر گرفته شده توسط ماهواره های سنتی-۶ بین آغاز ماه مارس تا پایان ماه آوریل، کلوین را نشان می دهد که آب گرم را به سمت شرق حرکت می دهد و آن را در سواحل می دهد. کلمبیا، اکوادور و پرو جمع می‌کنند. قسمت های قرمز و سفید تصاویر نشان دهنده آب گرم و بالاتر از دریا است.

آمار در ماه آوریل بالاترین سطح سطح اقیانوس‌ها را با میانگین جهانی ۲۱.۱ درجه سانتیگراد ثبت کردند. این رکورد منعکس کننده تغییر آب و هوا و آخرین لا نینا است که به پایان رسیده است.

انتهای پیام



منبع

ناسا پیش‌ساز «ال نینو» را از فضای مشاهده کرد

ویلیس نیز می‌گوید که با ترکیب ال نینو و دمای افزوده اقیانوس‌ها به معنای یک رشته رکورد در ۱۲ ماه آینده باشد. او گفت: اگر ال نینو واقعاً اوج بگیرد، سال جاری یک سال عجیب و غریب خواهد بود.

اداره ملی جو و اقیانوسی آمریکا و ناسا به نظارت بر شرایط در اقیانوس آرام در ماه‌های آینده ادامه خواهند داد تا تعیین کنند که النینو چگونه و در چه زمانی داد و اینکه چقدر می‌تواند قوی باشد.

این امر قابل توجهی بر الگوهای آب و هوا در سراسر جهان دارد. برای ایالات متحده به معنای آب و هوای مناطق جنوبی، در بخش‌ها و هوای گرم‌تر مناطق شمال غربی است.

اداره ملی جو و آمریکای آمریکا می‌گوید احتمال یک ال نینوی قوی با افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد ۵۵ درصد است.

ال نینو بخشی از چرخه آب و هوای ال نینو-نوسانات جنوبی(ENSO) است. به طور معمول، بادهای شرقی غالب در امتداد خط استوا آب‌های سطحی را به سمت غرب در سراسر اقیانوس آرام می‌برند و آب گرم را از آمریکای جنوبی به سمت آسیا منتقل می‌کنند و بنابراین با حرکت آب گرم، آب سرد به جای آن بالا می‌آید.

بخوان  خانه کهکشانی ما کجاست؟ - ايسنا

جاش ویلیس، دانشمند پروژه سنتینل-۶ مایکل فریلیچ در آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) در بیانیه‌ای گفت: ما مانند یک شاهین، ال نینو را تماشا کرد. اگر بزرگ باشد، کره زمین شاهد گرم شدن بی‌سابقه‌های خواهد بود.

همتای ال نینو موسوم به لا نینا(La Niña) با بادهایی قوی که آب گرمتر را به سمت غرب می‌راند، اثر معکوس دارد.

آیا امسال سال ال نینو است؟

نمایندگان اداره ملی جو و اقیانوسی آمریکا(NOAA) در تاریخ ۱۱ مه گفتند که ۹۰ درصد احتمال دارد که ال نینو امسال رخ دهد و تا زمستانِ نیم‌کره شمالی ادامه یابد. طبق پیش‌بینی‌های NOAA، هشتاد درصد احتمال دارد که النینوی امسال، متوسط ​​باشد و دمای سطح اقیانوس‌ها را یک درجه سانتی‌گراد افزایش دهد.

آنچه گفته شد ال نینو به طور معمول هر ۲ تا ۷ سال یک بار اتفاق می‌افتد. آخرین ال نینو در سال ۲۰۱۹ رخ داد و به مدت شش ماه، بین ماههای فوریه و اوت ادامه داشت.