نمونه های ماه از خاستگاه خود دیدن کردند

زمانی که انتظار می‌رفت، ارتباط با اوریون از ساعت ۷:۲۶ صبح به منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۶ به وقت ایران) به مدت ۳۴ دقیقه قطع شد و فضاپیما از پشت ماه گذر کرد.

جف رادیگان (جف رادیگان)، مدیر پرواز آرتمیس ۱ ناسا، در یک نشست مطبوعاتی پیش از گذر از این کپسول از کنار ماه گفت: ما از برخی مناطق از فرود آپولو عبور کردیم. ما از محل فرود آپولو 11، 12 و 14 یا 14 نزدیکی آنها را می بینند. طبیعت، این مناطق در تاریکی خواهند بود، نور خورشید نخواهد داشت و بنابراین فیلم خوبی از آنها دریافت نخواهیم کرد.

این فضاپیما یک مانور تصحیح مسیر انجام داد و سپس موتور سیستم مانور مداری خود را به مدت دو دقیقه و ۳۰ ثانیه در ساعت ۷:۴۴ صبح روز دوشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۶:۱۴ به وقت ایران) روشن کرد تا برای گذر از خود. شتاب بگیر. نزدیکترین فاصله آن از ماه ۱۱ دقیقه و نیم بعد از رقم خورد.

چهار نمونه جمع آوری شده از ماه در داخل یک حباب کوچک پلاستیکی شفاف که ناسا آن را «دکمه» (دکمه) می‌نامد قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، آرتمیس ۱ دومین ماموریتی است که طی آن نمونه‌های خصوصی از ماه به سمت این قمر باز می‌گردند.

فراتر از ماه

در حالی که قرار دادن نمونه‌های ماه در کپسول اوریون، دو ماموریت آپولو و آرتمیس را به هم وصل می‌کنند، پرواز از نزدیکی ق زمین هدف مهم‌تری را انجام می‌دهد و آن استفاده از نیروی گرانشی ماه برای هدایت فضایپیما به سمت راست ورود آن به یک مدار. مخالف‌گرد (retrograde) در ماه بود.

بخوان  جزئیات جدید از نحوه تولد ستاره‌ها در تصویر جدید جیمزوب

چهار نمونه کوچک از ماه در فضاپیمای اوریون ناسا به ماه نزدیک می‌شود، نمونه‌هایی که بیش از ۵۰ سال قبل در ماموریتی دیگر از روی سطح این قمر جمع‌آوری شده بودند، بودند.

دشتها در فضا

اوریون در روز جمعه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) وارد مدار مخالف‌گرد خود می‌شود و یک روز بعد از فاصله ثبت‌شده توسط ماموریت آپولو ۱۳ یعنی ۴۳۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتر از زمین دست می‌شود و آن را پشت سر می‌گذارد.

نمونه های ماه از خاستگاه خود دیدن کردند

نمونه های ماه از خاستگاه خود دیدن کردند

بازگشت نمونه‌های قمری به خانه یا دستکم پرواز سریع آنها از نزدیکی دنیایی که از آن آمده‌اند، بخشی از یک سفر بزرگ‌تر برای مهیا کردن انسان‌ها برای فرود روی ماه است. چهار قطعه غبار که برای اولین بار توسط فضانوردان آپولو ۱۱، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در سال ۱۹۶۹ به بازگردانده شده بود، در روز دوشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان‌) به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به فاصله ۸۰ مایلی (۱۳۰ کیلومتری) ) از ماه رسیدند.

این مانور موفقیت‌آمیز، دومین ماموریتی را که طی آن نمونه‌های ماه از خاستگاه خود دیدن کردند، رقم زد. پیش از این، یک سنگ که توسط فضانوردان آپولو ۱۲ باز شده بود، به عنوان بخشی از تحقیقات بر روی میدان مغناطیسی ماه در سال ۱۹۷۲، طی ماموریت آپولو ۱۶ به سمت این قمر پرواز کرد.

انتهای پیام



منبع

دکمه‌های که سوار بر ماموریت آرتمیس ۱ به فضا اولین نمونه از آپولو ۱۱ است که در حال حاضر در فضا قرار دارد. یک مورد دیگر از آنها در سال ۲۰۱۰ در ایستگاه های بین المللی قرار دارند.

بخوان  فاز دوم پروژه «چشم مرکب چین» آغاز شد

اوریون در ساعت ۱۴:۰۹ به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۲:۳۹) به وقت ایران در روز یکشنبه ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) یعنی پنج روز پس از ماموریت ۲۵ روزه خود وارد حوزه نفوذ ماه شد.

ماموریت آرتمیس ۱ دومین ماموریتی است که در این دکمه خاص به فضا پرتاب می‌شود. همچنین این دومین پرواز این نمونه‌های آپولو ۱۱ با فضاپیمای اوریون است. این گرد و غبار اولین بار در سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد در آن ماموریت اوریون به مدار زمین رفت و سپس به زمین بازگشته در آب سقوط کرد.

اوریون و محموله قمری آن در روز پنجم دسامبر (14 آذر) در مسیر بازگشت به زمین از نزدیک ماه گذر خواهند کرد. ماموریت آرتمیس ۱ شش روز بعد با سقوط در اقیانوس آرام در روز ۱۱ دسامبر(۲۰ آذر) به ماموریت خود پایان خواهد داد.

حدود ۰.۰۰۲ اونس (۰.۰۵ گرم) از گرد و غبار ماه که در داخل این «دکمه» قرار دارد، درصد ناچیزی از ۸۴۲ پوند (۳۸۲ وزن) مواد بازیابی شده از ماه است. اگر برنامه آرتمیس در ایجاد پایداری انسان در ماه عمل موفق کند، مجموع کل نمونه‌های شش ماموریت فرود روی ماه آپولو به درصد کمی از سنگ‌های ماه حاضر در زمین در آینده خواهند شد.

رایان زیگلر (Ryan Zeigler)، متصدی نمونه‌های آپولو در مرکز فضایی جانسون در هیوستون می‌گوید: آپولو ۱۱، نمونه‌های خوبی داشت. بخش‌های واحدی وجود دارند که بیشتر از دو میلی‌متر بودند و به دولت و ایالت‌ها کمک کردند.

فضاپیمای آرتمیس ۱ ناسا، نمونه‌هایی از خاک قمر زمین را که طی ماموریت آپولو ۱۱ به زمین آورده شده بود، به سمت ماه بازگرداند.

بخوان  نمایش سرنوشت نهایی خورشید در سحابی پروانه