نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟

نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟

انتهای پیام



منبع

امسال در مجموع ۷ دانش‌آموز برنده جایزه نوبل علوم (پزشکی، فیزیک و شیمی) شد و تنها یک زن در میان این ۷ دانش‌آموز است.

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۲ به آلن اسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برای انجام آزمایش‌ها با عکس‌های درهم‌تنیده، اثبات نابرابری‌های بل و علم اطلاعات کوانتومی پیشگامانه اعطا شد.

تنها زن برنده جایزه نوبل علوم ۲۰۲۲

طی روزهای گذشته، اسامی برندگان نوبل شیمی، فیزیک و پزشکی ۲۰۲۲ اعلام شد. در این گزارش قصد داریم نگاه کوتاهی به زندگی پژوهشی داشته باشیم که موفق به دریافت جایزه نوبل امسال شدند.

کارولین برتوزی به دلیل اختراع روش‌هایی برای اصلاح مولکول‌های شیمیایی در موجودات زنده و سلول‌ها بدون آسیب به آنها وجود دارد. از قند کرده، یکی از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۲ است. او از سال ۲۰۰۵ عضو آکادمی ملی علوم بوده و اوایل سال جایزه ولف را نیز دریافت کرده است.

نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟

همه برنده زنان جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۲۱

نوبل فیزیک ۲۰۲۲

جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۲ به پابو، زیست‌شناس سوئدی و متخصص ژنتیک سوئدی به خاطر کشفیاتش درباره «ژنوم انسان تباران منقرض شده و توسعه انسان» تعلق گرفت. پابو از طریق پژوهش های پیشگامانه خود، به موضوعی به ظاهر غیرممکن دست پیدا می کند. این موضوع، تعیین توالی ژنوم نئاندرتال، یکی از خویشاوندان منقرض شده امروزی بود. همچنین، او کشف‌انگیزی در مورد یک انسان‌تبار ناشناخته به نام «دنیسووا» (Denisova) را انجام داد.

نوبل پزشکی ۲۰۲۲

نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟

سوانت پابو (Svante Pääbo)

“کارولین آر. برتوزی” (Carolyn Bertozzi) شیمیدان اهل ایالات متحده آمریکا تنها زن برنده جایزه نوبل علوم ۲۰۲۲ است. شهرت او به خاطر فعالیت در زمینه شیمی بیواورتوگونال (Bioorthogonal Chemistry) است.

پدر وی، کارل سونه دتلوف برگ‌اشتورم (Karl Sune Detlof Bergström) نیز ۴۰ سال قبل برنده جایزه نوبل پزشکی ۱۹۸۲ شد. مادر سوانت، کارین پابو (Karin Pääbo) شیمیدان اهل استونی است.

نوبل شیمی ۲۰۲۲

جایزه نوبل شیمی در مورد آسان کردن روندهای ۲۰۲۲ است. بری شارپلس و مورتن ملدال نوبل شیمی ۲۰۲۲ را برای توسعه ساختار عملکردی شیمی (شیمی کلیک) و کارولین برتوزی به دلیل اینکه شیمی کلیک می کند را بعد از رسیدن و شروع به استفاده از آن در موجودات زنده کرده اند، دریافت می کنند. شیمی کلیک (Click chemistry) عبارتی است که برای اولین بار توسط کارل بری شارپلس در سال 2011 برای پاسخ به راندمان بالا اختصاص داده شد. بری شارپلس در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل شیمی شد.

جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۲۲ به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس به پاس تلاش‌هایشان برای توسعه ساختار عملکردی شیمی (شیمی کلیک) و شیمی بیواورتوگونال (bioorthogonal chemistry) اهدا شد.

نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟

پژوهش اساسی پابو باعث ایجاد یک رشته علمی کاملا جدید شد. دیرینه‌شناسی اکتشافات او با تفاوت‌های ژنتیکی که همه انسان‌های زنده را از انسان‌های منقرض‌شده متمایز می‌کند، تشخیص می‌دهد برای کشف آنچه که ما را به‌فرد می‌سازد، می‌کند.

به عبارت دیگر، برندگان جایزه نوبل ۲۰۲۲ در رشته فیزیک، آزمایش‌های پیشگامانه را با استفاده از حالت‌های کوانتومی انجام داده‌اند که در آن حتی زمانی که از هم جدا می‌شوند، مانند یک ذره واحد عمل می‌شوند. توسعه ابزارهای آزمایشی برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال، پایه و اساس عصر از فناوری کوانتومی را بنا نهاده است.

به گزارش ایسنا، جایزه نوبل معتبرترین جایزه است که در حوزه‌های علمی به یک دانش‌آموز تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت “آلفرد نوبل”، کارخانه‌دار وشیمی‌دان سوئدی، که بیشتر آن را به دلیل ابداع” دینامیت” می‌شناسند، پایه‌گذاری کردند. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به جامعه تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم می‌دهند. “آکادمی سلطنتی علوم سوئد” وظیفه برنده جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی و “موسسه کارولینسکا” نیز وظیفه گزینش برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشکی را برعهده دارد.

نکته مهم این است که انتقال ژن از این انسان‌تباران منقرض شده به انسان خردمند پس از مهاجرت به خارج از آفریقا در حدود ۷۰ هزار سال پیش رخ داده است. این انتقال باستانی ژن به انسانهای امروزی، ارتباط فیزیولوژیکی دارد. به عنوان، بر اساس واکنش سیستم ایمنی بدن ما نسبت به آن، به عنوان مثال، می‌گذارد.

نتایج راه را برای فناوری جدید می‌توانند بر روی اطلاعات کوانتومی هموار کرده باشند.آلن اسپکت، جان کلازر و آنتون زیلینگر با استفاده از آزمایش‌های پیشگامانه، پتانسیل بررسی و کنترل ذراتی را که در حالت‌های درهم‌تنیده هستند، نشان داده‌اند. اتفاقی که برای ذره در یک جفت درهم تنیده رخ می دهد، مشخص می کند که چه اتفاقی برای دیگری بیفتد، حتی اگر آنها خیلی دورتر از آن باشند که روی آنها مستقیماً تأثیر بگذارند.

نوبل علوم ۲۰۲۲ به چه کسانی اهدا شد؟