نگاهی به روش غیرمعمول تولید مثل مورچه های دیوانه

نگاهی به روش غیرمعمول تولید مثل مورچه های دیوانه

«وارینگ باک تریبل» ژنتیک شناسنامه‌ای از دانشگاه «هاروارد» که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: این یک پاسخ زیبا به انواع سیستم‌های جفت‌گیری غیرعادی است که در مورچه‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم. ما ممکن است این کار را به عنوان قدم بعدی در مورچه‌ها در نظر بگیریم.

یاخته‌های پیکری یا سلول‌های سوماتیک (سلول سوماتیک) به یاخته‌هایی گفته می‌شود که در پیدایش بافت‌ها و اندام‌های بدن نقش‌آفرینی می‌کنند. در برابر یاخته‌های پیکری، یاخته‌های جنسی هستند که به پیدایش کامه‌ها (گامت‌ها) یی شامل نرینگی (اسپرم) و تخمک می‌انجامند هستند.

کیمارا در موارد دیگر از جمله انسان، یافت شده است، اما معمولاً تصادفی است. چه‌های دیوانه زرد اولین گونه شناخته شده‌ای هستند که در آن کیمریسم جنسیت را می‌کند. اما برخی از تخمین می‌زنند که حدود ۲۰ هزار نوع مورچه وجود دارد و سیستم تولید مثل اکثر آن‌ها مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما در بسیاری از مورچه‌ها، همراه با سایر حشرات مانند زنبورها، تنها ماده‌ها دارای سلول‌های سوماتیک با جفت کروموزوم هستند. نرها معمولاً از تخم‌های بارور نشده رشد می‌کنند. بنابراین سلولهای سوماتیک آنها فقط یک مجموعه کروموزوم را در خود جای میدهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از این، پژوهشگران به‌تأمین گزارش دادند که هرچه نر دارای جمعیت‌های بیشتر از سلول‌ها از دودمان ژنتیکی متمایز است که این امر آن‌ها را «کیمارا» می‌سازد. چه‌های دیوانه زرد(Anoplolepis gracilipes) اولین گونه شناخته شده‌ای هستند که برای ایجاد نرهای بارور نیاز به کایمریسم دارند.

داراس می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که ممکن است این بین دو ژنومی باشد که در تضاد همیشه با هم همکاری می‌کنند. این دودمان متمایز ممکن است به طور مستقل در دو جمعیت مورچه تحقیقاتی پیدا کند که در نهایت در هم آمیخته شدند.

بخوان  جدیدترین کشف برای مقابله با سرطان سینه

مشخص نیست که چرا این شیوه تولید مثل هرگز دیده نشده است در این مورچه‌ها توسعه یافته است. تریبل می‌گوید: اسپرم ممکن است با امتناع از ترکیب شدن با سلول تخمک، توان تولید مثلی خود را افزایش دهد. چه‌های کارگر ماده عقیم هستند و بنابراین نمی‌توانند ژنوم را منتقل کنند.

از آنجایی که هم کارگران و هم نرها از ترکیب اسپرم W با تخمک R به دست می‌آیند، جنسیت به ادغام بسته‌های دی.ان.ای یا هسته‌های آنها هستند. فرآیند همجوشی یک ماده ایجاد می‌کند اما عدم جوش خوردن باعث می‌شود که دو هسته به طور خاص در یک تخمک تقسیم شوند و یک نر تولید شود.

این روش تولید مثل عجیب می‌تواند برای جمعیت مورچه‌ها مفید باشد و ممکن است به همین دلیل به مورچه دیوانه زرد عنوان شود.

انتهای پیام



منبع

کیمارا یا آمیژه(Chimera) و موزیک دو اصطلاح معمول برای موجودات مخلوط است.

بنابراین داراس و همکارانش صدها مورچه دیوانه زرد را از سراسر شرق و جنوب شرقی آسیا جمعآوری کردند. تجزیه و تحلیل ماده‌ها – ملکه‌ها و کارگران – نشان داد که اصالت در این گونه منشأ ژنتیکی دارد. ملکه‌های تولید مثلی از ترکیب اسپرم و سلول‌های تخمک از یک دودمان به وجود آمده‌اند که آن را را نامیدند. کارگران دورگه از دودمان مختلف بودند که نام داشت. به عبارت دیگر، ژنوم R/W، در حالی که ملکه‌ها دارایR/ R بودند.

«گوژانگ» زیست‌شناس توسعهی از دانشگاه ژجیانگ در هانگژو، چین که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: این یک سیستم بسیار ویژه است. سوال این است که چقدر این سیستم را می‌توان در دودمان مورچه‌های دیگر مشاهده کرد.

بخوان  تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان خواهان فناوری تعاملی در موزه ها هستند

مطابق با مطالعه قبلی، نرهای R/W را شناسایی کردند. اما آنها همچنین دریافت می‌کنند که سلول‌های سوماتیکی مانند سایر گونه‌های مورچه فقط یک مجموعه کروموزوم دارند. تولید دی.ان.ای از سلول‌های منفرد نشان داد که به جای داشتن جفت کروموزوم در سلول‌ها، هر سلول حاوی کروموزوم‌هایی از یکی از دودمان است.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که سلول‌های R و W به طور نابرابر در سراسر بدن توزیع می‌شود. در حالی که بیشتر بدن بر اساس بافت نمونه‌برداری می‌شود، تعداد سلول‌های R(تقریباً ۷۵ درصد) را در بر می‌گیرد که نسبت به آن‌ها تقریباً تغییر کرد و ۶۵ درصد سلول‌ها بودند.

با این حال، مطالعاتی که در سال 2007 انجام شد، نشان داد که حدود نیمی از مورچه های دیوانه زرد به عنوان نمونه برداری شده اند، مانند مورچه های کارگر، دارای دو نسخه متفاوت از یک ژن هستند.

از آنجایی که ادغام هسته‌های R و W تنها منجر به کار عقیم می‌شود، ژنوم‌ها هرگز نمی‌توانند ترکیب شوند و به نسل بعدی منتقل شوند. بنابراین، چه‌ها از هر احتمالی همخونی می‌کنند و این ویژگی است که در سایر گونه‌های مورچه مورچه می‌شود.

اما «هوگو داراس» زیست‌شناس محققی از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینز در آلمان می‌گوید: این به آن معنا نیست که همه این گونه‌های دیپلوئیدی(مود یا سلولی که دارای مجموعه کروموزومی(2n) باشد) باشند یا در هر سلولی دو مجموعه کروموزومی باشند. داشته باشند. وقتی این اتفاق در مورچه‌های دیگر می‌افتد، نرها معمولاً عقیم هستند.

اکثر جانوران از یک سلول اسپرم و یک سلول تخمک که به یک واحد تبدیل می‌شود و دی.ان.ای آنها می‌شوند، می‌یابند. مواردی که یک رشد می‌کند، تمام سلول‌های بعدی، به جز سلول‌های کروی جنسی، دو مجموعه‌موزوم حامل دی.ان.ای(یکی از هر والدین) را حمل می‌کنند. به عبارت دیگر، این سلول‌های سوماتیک همه حامل اطلاعات ژنتیکی یکسانی هستند. سلول‌های اسپرم و تخمک فقط حاوی یک مجموعه کروموزوم هستند.

بخوان  در جستجوم از این همه توجه جان سالم به در ببرم!

یافته‌های یک مطالعه نشان داده است چه‌های دیوانه زرد مور مور برای تولید مثل، «کیمارا» نور ایجاد می‌کنند. گرچه‌های دیوانه زرد قوانین تولید مثل را پا می‌گذارند اما این روش غیرمعمول تولید مثل ممکن است به این مورچه‌ها کمک کند تا به سرعت گسترش یابند.