نگاهی به وضعیت ماهواره‌هایی که همراه با ماموریت «آرتمیس۱» پرتاب شدند

یکی از محققین این ماموریت گفت: مقامات ناسا از 18 نوامبر متوجه شدند که کیوب‌ست‌های “آرگومون”(ArgoMoon)، “بیوسنتینل”(Biosentinel)، “EQULEUS”، “LunaH-Map” و “OMOTENASHI” همگی عملیاتی هستند. OMOTENASHI در روزهای پس از آن با مشکلاتی روبرو می شود و امکان دارد که آخرین فرصت خود را برای بررسی از زمین داشته باشید. بسیاری از کیوب‌های دیگر نیز از آن زمان بررسی شده‌اند، اما برخی از آنها با مشکلاتی روبرو هستند.

کیوبستهای EQUULEUS و Luna-H-Map هر دو در مسیر پرواز خود به سوی ماه بودند که حسابهای رسمی توییتر آنها آخرین مرتبه به‌روزرسانی این دو کیوب را اعلام کردند.

کیوبست “NEA Scout” نیز از زمان پرتاب ساکت بوده است. جستجوها برای بازیابی آن با دیش‌های آنتنی شبکه فضایی ناسا ادامه دارد.

در مأموریت «آرتمیس۱»، ۱۰ ماهواره‌ی مکعبی به سوی ماه پرتاب شدند که گروه‌های پژوهشی روی زمین سعی کردند آنها را ردیابی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، برخی از ماهواره‌های مکعبی موسوم به “کیوب‌ست”(cubesat) ماموریت “آرتمیس۱”(Artemis 1) پس از پرتاب به سوی ماه، در حال حاضر به هدف می‌رسند اما تعداد انگشت‌شماری از آنها نیز در اعماق فضا تقلا می‌کنند.

ناسا برخی از باتری‌های کیوب‌ست‌ها را پس از بازگشت از یک ماموریت در ماه سپتامبر شارژ کرد اما به دلایل مشکلات یا دسترسی به همه آنها دست پیدا می‌کند. کیوبست‌ها باید حذف شوند و این امر باعث افزایش بیشتر در پرتاب می‌شود.

انتهای پیام



منبع آرتمیس۱، اولین ماموریت پروژه آرتمیس است که بامداد چهارشنبه ۱۶ نوامبر پرتاب شد. موشک بزرگ “سامانه پرتاب فضایی”(SLS) ناسا با موفقیت یک کپسول بدون سرنشین “اوریون”(Orion) را به همراه گروهی از کیوبست‌ها با هدف انجام ماموریت‌های علمی مختلف به اعماق فضا فرستاد.

بخوان  فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست

کیوبست OMOTENASHI از ضرب‌الاجل مورد انتظار خود برای بررسی فرود روی ماه عبور کرده و وضعیت آن در حال حاضر نامشخص است.

ناسا هیچ به‌روزرسانی رسمی مبنی بر شارژ یا عدم شارژ مجدد کیوب‌ست‌ها ارائه نشده است. از ناظران فضایی در رسانه‌های اجتماعی و در انجمن‌ها، در مورد احتمالات این موضوع، اطلاعاتی که از افراد دخیل در ماموریت‌های مختلف جمع‌آوری‌کننده‌ها، مورد بحث قرار گرفته‌اند، پیدا کرده‌اند.

به گفته خود، وضعیت کیوب‌ست‌ها را در توییتر دنبال می‌کنند، هنوز ارتباطات رادیویی با کیوب‌ست “تیم مایلز” (Team Miles) وجود ندارد.

توییت های حساب رسمی آرگومون، تصاویر دیدنی را از این کیوب منتشر کردند که هم ماه و هم زمین را نشان می دهد.

حساب توییتر شخصی که روی یکی از دیش‌ها در کانبرا، استرالیا کار می‌کند، اعلام کرد که “کیوب‌ست مطالعه ذرات خورشیدی”(CuSP) از زمان پرتاب به صورت منظم تحت بررسی “شبکه فضایی عمیق”(DSN) ناسا قرار دارد.

حساب رسمی توییتر “لونار آیس‌کیوب”(Lunar IceCube) اعلام کرد که این کیوب‌است از استقرار در ۱۷ نوامبر سالم بود.

شرکت “تران اوربیتال” (Terran Orbital) که کیوبست “LunIR” را مدیریت می‌کند، از زمان پرتاب آرتمیس1 در 16 نوامبر، به‌روزرسانی در مورد این کیوب‌ست ارائه نشده است. گزارش‌های کاربران در توییتر نشان می‌دهند که این کیوبست ممکن است از پرتاب به فضای ناهنجاری‌هایی باشد.

در هر حال، فضاپیماهای دیگر با مشکل روبه‌رو هستند و از زمان پرتاب، تماسی با زمین ندارند.