نگاه “جیمزوب” به یک گره کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک

این دومین داده تلسکوپ جیمز وب است که کمتر از یک روز منتشر شد. این تلسکوپی در روز چهارشنبه تصویری از ستون‌های آفرینش که از گاز و غبار خنک بین ستاره‌های تشکیل شده و منتشر می‌شود.

نگاه کنید "جیمزوب" به یک گره کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک

تصویر تلسکوپ هابل از ستون‌های آفرینش

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، فضای تلسکوپی جیمز وب ناسا ممکن است موفق به ثبت تصویری از دو «هاله» از ماده تاریک در منطقه باشد که در آن «گره‌های» کهکشان‌ها در اطراف یک عامل فعال کهکشانی بسیار درخشان در حال شکل‌گیری هستند. هسته‌ای که ۱۱.۵ میلیارد سال پیش ایجاد شده است.

اعتقاد بر این است که ماده تاریک ۸۰ درصد کیهان را تشکیل می‌دهد اما هرگز به طور مستقیم شناسایی نشده است. با این وجود مطالعه انجام شده توسط دانشگاه هایدلبرگ در آلمان اشاره می کند که جیمز وب به احتمال زیاد در حال بررسی مرکزی متراکم یک هاله ماده تاریک عظیم است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری از یک توده متراکم اسرارآمیز ثبت کرده است که محققین ممکن است گره‌ای از کهکشان‌ها باشد که توسط دو هاله از ماده تاریک احاطه شده باشد.

اکنون، فکر می کنم که شاید در حال نگاه به یک خوشه کهکشانی داشته باشد که اکنون به لطف تصویربرداری واضح وب، تبدیل شده است.

نگاه کنید "جیمزوب" به یک گره کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک

تصویر تلسکوپ جیمز وب از ستون‌های آفرینش

این اکتشافات تنها با کار وب در نگاه کردن به امکان پذیرایی می‌شود. برنامه‌هایی که به آن اجازه می‌دهند شکل‌گیری و ایجاد اولین‌هایی که کارها را تماشا کنند.

هابل نیز پیش از این برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ و بار دیگر در سال ۲۰۱۴ با جزئیات بیشتری از آن‌ها ثبت شده بود.

این اختروش با نام “SDSS J16522.64+172852.3” یک اختروش «بسیار سرخ» است که از طریق طول موج‌های نزدیک به فروسرخ مشاهده می‌شود که توسط تهیه‌کننده مادون قرمز نزدیک تلسکوپ وب رصد شده است.

سه کهکشانی که جیمز وب از آنها تصویربرداری کرده است با سرعت زیاد به دور می‌چرخند، و چنین روندی تنها در مواردی امکان پذیر است که جرم زیادی داشته باشد.

این ابزار می‌تواند از رنگ‌ها یا همه‌جاها را در سراسر نقاط دیدنی تلسکوپ جمع‌آوری کند و تنها بر یک منطقه در یک مکان منطقه نیست. این به اختراع اجازه می‌دهد که اختروش کند، آن را به محیطی وسیع‌تر در اطراف آن بپردازد.

وایلزالک می‌گوید: تعداد محدودی پیش خوشه کهکشانی این زمان اولیه از تشکیل جهان در آن است. پیدا کردن آنها سخت است. این ممکن است در نهایت به ما در درک نحوه اجرای برنامه‌ها در محیط‌های متراکم کمک کند. این یک نتیجه هیجان انگیز است.

داده‌های آرشیوی تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز نشان می‌دهد که ممکن است از آن‌ها بیشتر باشد. تصاویر دوربین میدان وسیع هابل ۳، مواد فوق‌ای را در اطراف اختروش و کهکشان آن نشان داده است.

دانشمندان بر این باورند که این منطقه با “گره” کهکشانی از یکی از متراکم‌ترین مناطق شکل گرفته است که در کیهان اولیه ایجاد می‌شود، زیرا اختروشی که در آن منطقه قرار دارد، تنها دو نفر از سال‌ها قبل از مه‌بانگ که ۱۳.۸ میلیارد سال قبل رخ داده است. داد، شکل گرفته است. دومینیکا وایلزالک(Dominika Wylezalek) از دانشگاه هایدلبرگ در آلمان، که این مطالعه را رهبری کرده است، در بیانیه‌ای گفت: حتی یک گره متراکم از ماده تاریک برای توضیح آن کافی نیست. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم منطقه‌ای را ببینیم که در آن دو هاله عظیم ماده تاریک در حال ادغام هستند.

ستاره شناسان بر این باورند که آنها دو هاله عظیم از ماده تاریک در حال ادغام هستند.

بخوان  درمان بیماری های تنفسی با ریه های آزمایشگاهی