نگاه «هابل» به یک کهکشان کم‌نور و بی‌شکل

هابل یکی از قوی‌ترین تلسکوپ‌های جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموران کیهانی ناسا است که به مدت ۳۱ در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ‌ «LEDA 4862» کهکشانی کم نور، پراکنده و بی‌شکل در سمت راست تصویر است که یک همسایه واضح‌تر عدسی شکل بزرگ در سمت چپ آن دیده می‌شود. این کهکشان قرص‌مانند «UGC ۸۶۰۳» نام دارد. در زمینه تعداد انگشتان از ستاره‌های پیشزمینه به خوبی می‌درخشند.

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان «LEDA ۴۸۰۶۲» را در صورت فلکی برساوش به تصویر کشیده شده است.

هدف از این کمپین، رصد هر کهکشان شده است در فاصله حدود 33 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری بوده است. اخترشناسان با شناخت همسایگان کهکشانی خود می‌توانند تعیین کنند که چه نوع ستاره‌هایی را در زندگی‌های مختلف می‌سازند و همچنین ساختار محلی کیهان را می‌ترسند.

انتهای پیام



منبع

هابل به همسایگی مدتی را صرف مطالعه کهکشانی ما کرده است. «LEDA ۴۸۰۶۲» تنها حدود ۳۰ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد و بنابراین در کمپین رصدی «Every Known Nearby Galaxy» گنجانده شده است.

فضاپیمای دیسکاوری در آوریل سال ۱۹۹۰ هابل را به فضا برد. این تلسکوپی سیارات فراخورشیدی، کهکشان‌های دور و مواد تاریک را مورد مطالعه قرار داد.