هابل یک «مرداب فضایی» را به تصویر کشید

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، تصویر هفته ای که توسط کارشناسانی که با این تلسکوپ فضایی کار می‌کنند منتشر می‌شود، خیره‌کننده است و خوشه‌باز انجیسی ۶۵۳۰ (NGC ۶۵۳۰) را می‌دهد. این خوشه که از هزاران ستاره تشکیل شده است در هاله‌ای از غبار رفته و بخش کوچکی از سحابی بزرگ و زیبای مرداب را می‌دهد.

هابل پیش از این نیز از سحابی مرداب عکس گرفته شده بود. آن عکس یکی از معروف‌ترین عکس‌های هابل است که به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد این تلسکوپ به اشتراک گذاشته شده است.

برای کاوش این صحنه، هابل از دو ابزار خود یعنی دوربین پیشرفته نقشه‌برداری و دوربین سیاره‌ای میدان بزرگ ۲ استفاده کرد. دانشمندان هابل می‌نویسند که ستاره‌شناسان این منطقه را به امید یافتن نمونه‌هایی از قرص‌های پیش‌سیاره‌های یونیزه‌شده (proplyd) که دسته‌ای از قرص‌های پیش‌سیاره‌ای روشن هستند و ستاره‌های تازه متولد شده‌اند را احاطه کرده‌اند، کاوش می‌کنند. بخش‌های عمده این قرص‌های پیش‌سیاره‌ای در یک منطقه در صحابی شکارچی یافت شده‌اند. این امر درک منشا و طول عمر آنها در سایر محیط‌های نجومی را به چالش‌برانگیز می‌کند.

هابل یک «مرداب فضایی» را به تصویر کشید

این خوشه کهکشانی در فاصله ۴۳۵۰ سال نوری از ما در صورت فلکی کمان قرار دارد و ساختارهای متمایز را می‌سازد که این خوشه را از ابری از غبار و گاز بین ستاره‌ای تشکیل می‌دهد که شکل‌گیری ستارگان جدید را می‌کند.

در این تصویر داده‌های دوربین پیشرفته نقشه‌برداری با داده‌های یک ابزار زمینی به نام «OmegaCAM» در تلسکوپ وی‌ال‌تی (VLT Survey) که در شیلی قرار دارد، اجرا می‌شود.

بخوان  ماموریت ماه به زمین بازمی‌گردد

انتهای پیام



منبع

تلسکوپ فضایی هابل تصویری جدید از سحابی مرداب منتشر کرده است.

این سحابی که با نام مسیه ۸ نیز شناخته می‌شود، به دلیل خطای گرد و غبار آسیب‌هایی است که در تصاویری مانند یک مرداب به نظر می‌رسد و به همین دلیل نام سحابی مرداب گرفته شده است و تصویری که به تازگی منتشر می‌شود تنها بخشی است. از سحابی را نشان می دهد که ۵۵ سال نوری عرض و ۲۰ سال نوری طول دارد.

هابل یک «مرداب فضایی» را به تصویر کشید

تصویر قدیمی هابل از سحابی مرداب