هدایت دارو به سمت تومورها با روشی نوین

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگتحقیقاتی که به دنبال کنترل درآوردن قابلیت‌های تحت‌نظر در مبارزه با سرطان هستند، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و نشان می‌دهند که چگونه مغناطیسی این میکروارگانیسم‌ها را می‌توان به سمت تومور سوق داد. این به خودی خود یک پیشرفت امیدوارکننده است، اما با استفاده از روش‌های فناوری، محققان این فناوری‌های پیشرفته مهندسی هستند که ضد توموری آن را حتی بیشتر از این افزایش می‌دهند.

دانشمندان مغناطیسی را به موش تزریق کردند و با یک میدان مغناطیسی دوار نشان دادند که آنها می‌توانند خود را برای عبور از این شکاف‌های موقت در دیواره‌های تقویت کنند. این باعث شد که آنها وارد تومور شوند و از آنجا به میل خود وارد شوند و به تومور بروند.

محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ در مطالعه اخیرشان از طراحی دانشمندان مغناطیسی خبر دادند که می‌توانند داروهای ضد سرطان را در داخل تومورها هدایت کنند.

شورله افزود: ما معتقدیم که می‌توانیم از مهندسی خود برای افزایش اثربخشی درمان سرطانی استفاده کنیم. این احتمالات شامل اشکال مهندسی شده اشریشیا است. اگر آن را مغناطیسی کرد، می‌توان از میدان‌ مغناسی برای فرستادن آن به سمت تومورهای اعماق بدن استفاده کرد تا ضد سرطانی ایجاد کند.

یافته‌های این تحقیق در مجله Science Robotics منتشر شده است.

از باکتری‌ها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال داروی سرطان، ایده‌هایی است که در جاهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته و نتایج امیدوارکننده‌ای است.

در‌های کشت سلولی، این آزمایش کره‌های کوچکی از مواد چرب به نام لیپوزوم‌ها را به باکتری‌ها متصل کردند. این برای شبیه سازی عملکرد این فناوری به عنوان یک روش داروسازی طراحی شده است که در آن محموله در لیپوزوم ها بارگیری شده و در تومور آزاد می شود. این آزمایش‌ها نشان داد که باکتری‌ها با موفقیت این لیپوزوم‌ها را به بافت سرطانی حمل می‌کنند.

بخوان  ذخایر آب جدید در ماه کشف شد

این امر امکان استفاده از آنها را برای رساندن دارو به بدن با هدایت آنها به محل مورد نظر در جریان خون افزایش داد. اما خروج از جریان خون و ورود به بافت تومور مانند پریدن از قطار نیست. دیواره‌های رگ‌های خونی متراکم هستند که از سلول‌ها تشکیل می‌شوند و تنها با فشردن فضاهای باریک در امانوسان بین این سلول‌ها، مولکول‌های می‌توانند از آن عبور کنند.

انتهای پیام



منبع

«سیمون شورله» (Simone Schürle) سرپرست این مطالعه، گفت: ما از حرکت طبیعی و خودمختار نیز استفاده می‌کنیم. وقتی که باکتریها از دیواره رگ خونی عبور کنند و در تومور قرار گیرند، می‌توانند به طور مستقل به درون داخل آن حرکت کنند.

این مطالعه اخیر که در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ در سوئیس بر اساس کار قبلی انجام شد، نشان داد ” Magnetospirillum ” که به طور طبیعی حاوی ذرات آهن است، می‌تواند توسط میدان‌های مغناسی کنترل شود. در سال ۲۰۲۰، با استفاده از این روش برای کنترل جریان مایعات اطراف باکتری‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و برای بررسی آنها را به میکروپمپ‌های مغناطیسی تبدیل می‌کنند.