همزیستی ۵ هزار ساله نئاندرتال‌ها با انسان‌های امروزی

ایگور جاکوویچ و تیمش به عنوان بخشی از پروژه “میراث نئاندرتال” در حال حاضر حفاری‌های موجود را در مکانی در مرکز فرانسه انجام می‌دهند که نشان دهنده زندگی آخرین نئاندرتال‌ها در این منطقه است. آنها می‌خواهند شکاف‌های مربوط به ماهیت و اطلاعات فراوانی را بین نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند قبل از ناپدید شدنشان انجام دهند.

این انسان‌ها با مهاجرت تقریباً در نقاط جهان به جز نواحی غیرقابل سکونت(مانند جنوبگان) ساکن شده‌اند. اما از قرن بیستم میلادی وسعت سکونت انسانها به جنوبگان(توسط پایگاههای دائمی)، دریاها(توسط زمین سکوها) و مدار(توسط ایستگاه فضای بین المللی) افزایش یافته است.

وی افزود: من گمان می‌کنم که احتمالاً بیشتر از آن چیزی که ما می‌کنیم، همکاری می‌کنیم. ما اکنون می‌دانیم که آنها کمترین گهگاه ژن رد و بدل می‌کردند، زیرا اکثر انسان‌های امروزی دارای مقادیری از دی‌ان‌های نئاندرتال‌ها هستند.

انتهای پیام



منبع

به گفته هم، آنها در این مدت نه تنها دیگر را ملاقات کرده اند، بلکه با هم آمیزش نیز داشته اند.

جاکوویچ می‌گوید: در حال حاضر ما باید به خاطر داشته باشیم که در اینجا عمیقاً مطرح می‌شود و به احتمال زیاد هیچ سناریویی برای ماهیت روابط آنها در زمانی که آنها در هر منطقه خاصی همستی داشته‌اند، وجود ندارد. در برخی موارد، آنها (نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند) احتمالاً با هم زندگی می‌کردند و کودکشان را بزرگ می‌کردند و در برخی موارد احتمالاً سعی می‌کردند از دوری‌ها استفاده کنند و در برخی موارد نیز ممکن است با هم درگیری‌ها داشته باشند.

از سوی دیگر تخمین خطی نوری، تاریخ حیوانات را بر اساس آخرین حضور آنها در فسیل‌ها پیش‌بینی می‌کند و با این فرض عمل می‌کند که هرگز نمی‌توان اولین یا آخرین نمونه را در یک گونه را پیدا کرد یا تاریخ‌گذاری کرد. این روش از تاریخ‌های آخرین رویدادهای شناخته‌شده استفاده می‌شود تا تخمین بزند که این چه مدت پیش از انقراض نهایی ممکن است وجود داشته باشد.

بخوان  گوگل سیاست حفظ حریم خصوصی خود را تغییر داد تا جمع آوری داده های Bard AI را منعکس کند، و ما وحشت زده شدیم

دانشمندان می‌گویند زمانی در برخی از مناطق فرانسه و اسپانیا انسانهای غارنشین به مدت بیش از 500 سال با انسانهای خردمند زندگی کرده‌اند و تبدیل شده‌اند.

شواهد باستان شناسی از این همزیستی

قبل از اینکه به رابطه‌ای که نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند ممکن است با یکدیگر بپردازند، این نکته مهم است که یافته‌های نویسندگان به زمان و مکان‌های دقیقی که این دو گونه ممکن است با هم زندگی داشته باشند، اشاره نمی‌کند. علاوه بر این، نتایج پیش‌بینی شده توسط مدل‌ها تنها به اندازه‌های داده‌شده وارد شده به آنها دقیق هستند.

داده‌های این دو روش نشان می‌دهند که نئاندرتال‌ها بین ۳۹ هزار و ۸۹۴ تا ۳۹ هزار و ۷۹۸ سال پیش قرض‌شده و مصنوعات آنها در فرانسه و اسپانیا برای یک دوره زمانی بین ۵۴۴۹ تا ۴۴۷۰ سال پیش بوده است.

از آنجایی که انسان‌های خردمند نیز حدود 42 هزار سال پیش در همان منطقه زندگی می‌کردند، سال‌ها محاسبه می‌کردند که هر دو گونه بین 1100 تا 2900 قبل از انقراض انسان‌های غارنشین با هم در اروپا زندگی می‌کردند.

دانشمندان بر این باورند که از تبادل ژن، ممکن است از رویدادهای هیجان انگیز دیگری نیز در این مدت اتفاق افتاده باشد.

این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

مطالعات در طول مطالعه خود دو مجموعه از مصنوعات را مورد بررسی قرار دادند. که از ۱۷ سایت باستان‌شناسی در شمال اسپانیا و فرانسه بازیابی شده بود. اصطلاح مصنوعات برای اشاره به اشیای باستانی ساخته شده توسط انسان در باستان شناسی استفاده می شود. تاریخ نگاری رادیوکربنی این آثار را نشان داد که مجموعه اول شامل ۲۸ مصنوعات متعلق به نئاندرتال‌ها و دوم شامل تعداد مساوی از اشیای ایجاد شده توسط انسان‌های خردمند است.

بخوان  با هوش مصنوعی جوان بمانید

به گفته نتایج، نتایج بر اساس قوی‌ترین، به روزترین و با کیفیت‌ترین داده‌ها به دست آمده است. با این حال، زمانی که شواهد از تاریخ‌نگاری رادیوکربنی، نمونه‌های بیشتر پیدا می‌شود، این مدل‌ها باید اصلاح شوند.

این یافته‌ها همچنین با بسیاری از مطالعات منتشر شده، وجود DNA نئاندرتال را در انسان‌های خردمند نشان می‌دهد، همسو هستند. اعتقاد بر این است که انسان خردمند و نئاندرتال بین ۱۴۰۰ تا ۲۹۰۰ سال پیش از انقراض گونه‌های باستانی با هم زندگی می‌کردند.

مدارک به دست آمده از دی‌ان‌های انسان خردمند، نشان می‌دهد که این حدود 200 هزار سال پیش از آفریقای سرچشمه گرفته‌شده است و حدود 50 هزار سال پیش، تغییرات زیادی در رفتار او پیدا می‌کند و در همان زمان، مهاجرت را آغاز می‌کند. انسان خردمند با دیگر انسان‌تباران، بچه‌دار شده‌اند و باعث می‌شود که پس از جمع‌آوری سه گونه دیگر از انسان‌تباران، دیان‌ان‌ای آنها همچنان در انسان خردمند، وجود داشته باشد. انسان خردمند، حامل دی‌ان‌ای انسان‌تبار دنیسووا، انسان نئاندرتال و گونه‌های دیگری است که هنوز شناسایی نشده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از باستان شناسان در دانشگاه لیدن (لیدن) در هلند شواهد شگفت انگیزی یافته است که نشان می دهد انسان مدرن (هوموساپینس) زمانی با گونه های منقرض شده انسان های باستانی به نام نئاندرتال ها (هومو نئاندرتالنسیس) همزیستی داشته است و هر چند ممکن است بیش از 500 نفر باشد. سال در برخی از مناطق فرانسه و اسپانیا با هم زندگی می کنند.

ارزش به معنای بیشتر قدمت آنها و آن گونه انسانی است که این مصنوعات به آن تعلق دارند، دو تکنیک پیشرفته و به طور خلاصه از پذیرفته شده به نام مدلسازی بیزی (Bayesian modeling) و تخمین خطی نوری (OLE) استفاده می کنند. اولی برای غلبه بر عدم دقت ذاتی تاریخ‌نگاری رادیوکربنی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، این مدل تخمین زده است که انسانهای امروزی در شمال اسپانیا بین ۴۲ هزار و ۶۵۳ تا ۴۲ هزار ۲۶۹ سال پیش زندگی می‌کردند.

بخوان  اپل بی سر و صدا در حال توسعه "Apple GPT" است

بر اساس اطلاعات موزه تاریخ طبیعی، نئاندرتال‌ها برای اولین بار تقریباً ۴۰۰ هزار سال پیش ظاهر شدند. جالب اینجاست که آنها تقریباً در همان زمان منقرض شده‌اند و انسان خردمند شروع به تبدیل شدن به غالب میان انسان‌ها در حدود 40 هزار سال پیش کرده است. بنابراین محتمل است که در یک مقطع زمانی، این دو گونه در مناطق بسیار یکسانی زندگی می کنند.

ایگور جاکوویچ نویسنده ارشد این مطالعه در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: در این دوره که احتمالاً نئاندرتال‌ها و هومو ساپینس‌ها در اروپا همزیستی کرده‌اند، تحولات اساسی در فرهنگ مادی رخ داده است. احتمالاً زمانی بوده است که به دلیل عوامل فزاینده بین این دو تبار انسانی که مدت‌ها از هم جدا مانده بودند، ایده‌ها و دانش‌های جدید به سرعت میان گروه‌های مختلف انسانی پخش شده است. آن زمان به احتمال زیاد زمان بسیار جالبی برای زندگی بوده است.

واکنش این دو گونه به ترکیب چگونه بوده است؟