هنرمندان مصنوعی به میدان می‌آیند؟

بسیاری از چیزهایی در گذشته خیالی بیش نبود که اکنون به صورت واقعی در زندگی بشر تجربه می‌شود. هوش مصنوعی از جمله اختراعات بشر پیچیده است که در عرصه‌های مختلف از جمله‌های هنرهای تجسمی خودنمایی کرده و آثار هنری خلق می‌کند که در حراج‌های بین‌المللی با قیمت‌های بالا به فروش رسیده است.

از آنجایی که جادوگر پیشی می‌گیرد، هوش مصنوعی نیز با انسان در رقابت است و آثار هنری که هوش مصنوعی را در کنار نقاشی‌هایی که انسان‌ها کشیده‌اند، در رقابت‌های بین‌المللی به رقابت می‌پردازند.

این اثر در سال ۲۰۱۸ در خانه حراج کریستیز در نیویورک به مبلغ ۴۳۲ هزار دلار به فروش رفت. این در حالی است که در ابتدا نمی‌شود با قیمتی بیش از ۱۰ هزار دلار به فروش برود.

او برنامه‌اش را گسترش داد تا انسان‌های ماندگار اشکال انتزاعی بکشد اما این طرح‌ها سیاه و سفید و بسیار ابتدایی بودند. کوهن آن‌ها را با دست خودش کامل کرد. آثار او درموزه های مختلف جهان از جمله موزه تیت در لندن به درآمدند.

جیسون آلن، هنرمندی است که جایزه نفر اول را در نمایشگاه ایالت کلرادو در آمریکا با خلق اثری با استفاده از هوش مصنوعی به دست آورد اما پیروزی او را خشمگین کرد زیرا معتقد بود که از خلاقیتش استفاده نکرده و تنها با دستور به هوش است. اثر مصنوعی را تولید کرده است.

پیشینه استفاده از هوش مصنوعی در هنرهای تجسمی به هارولد کوهن (۲۰۱۶ ـ ۱۹۲۸) ـ هنرمند بریتانیایی ـبازمی‌گردد. او یک کامپیوتری به نام (AARON) را ترکیب کرد که چند برنامه را ساخت که می‌توان برنامه‌ای را بدون کمک انسان اشکال هنری ایجاد کرد.

هنرمندان مصنوعی به میدان می‌آیند؟

هارولد کوهن

یکی از مشهورترین آثار هنری خلق شده توسط هوش مصنوعی پرتره (Edmond de Belamy) است. این تصویر مه آلود و مبهم مردی با لباس سیاه و یقه سفید است که توسط هوش مصنوعی به نام (La Famille de Belamy ) خلق شده است.

هنرمندان مصنوعی به میدان می‌آیند؟

پرتره (ادموند د بلامی)

هوش مصنوعی می‌تواند آثار هنری با هزینه‌های کمتری خلق کند، از این رو ممکن است از گالری‌ها و موزه‌های هنری متوسل به هنرمندان مصنوعی شوند! حالا خلاقیت، هوش و ابداع بشر در برابر غول باهوشی قرار گرفته است که برنامه‌ای تحت عنوان مهربانی و بخشش ندارد و فقط کار می‌کند! اکنون برای همه این سوال پیش آمده که در دنیای هوش مصنوعی باید قوانین اخلاقی هم وضع شود یا نه؟ اصلاً اگر هم قوانینی وضع شود آیا می‌توانم به پیروی از قوانین اخلاقی بشر وادار کنم؟

این واقعیت که در کنار هنرمندان به خلق آثار هنری می‌پردازد و با آنها رقابت می‌کند، موضوعی است که برخی را بیمناک و برخی دیگر را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های جزئی از زندگی هوش مصنوعی و قابلیت نفوذش در انسان‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این نظریه که ربات‌ها می‌توانند متوجه خاص خود را نسبت به موضوعات مختلف داشته باشند، توجه زیادی به علم و علم دارند. مردم را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام



منبع

برنامه‌های کاربردی طراحی شده‌اند که با استفاده از الگوهای ریاضی و الگوریتم‌های پیچیده می‌توانند قلم موی نقاشی را به تصویر بکشند که نقاش‌ها را به حرکت درآورده و تابلویی هنری بیافرینند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به (Midjourney)، (StyleGAN)و (Stable Diffusion)اشاره کرد. هرشخصی می‌تواند با وارد کردن کلماتی که بیانگر نوع تابلویی باشد که می‌خواهد باشد، نقاشی مورد نظرش را می‌توان انجام داد.

بخوان  امسال در بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان چه خبر است؟