هوش مصنوعی نه مصنوعی است و نه هوشمند 1 بیتی

شرکت کردن در جلسات، رقابتها، کنفرانسها و سایر موارد: با شرکت در این بخشها میتوان روزمه خود را فعالتر نشان داد و مدیران با با دیدن فعالیت فرد از استخدام آن مطمئنتر خواهند بود. France Telecom: بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه در فهرست برترین شرکتهای جهان جایگاه هفتاد و چهارم را به خودش اختصاص داده است. با وجود درگذشت مدیرعامل محبوب این شرکت در سال گذشته میلادی و پیشبینیهایی درباره احتمال سقوط این شرکت یا قطع وابستگیهای احساسی کاربرانش، حالا این شرکت همچنان روزهای اوج خودش را سپری میکند. بخش ششم: هوش مصنوعی یکی از مباحثی است که بحثهای فلسفی گوناگونی پیرامون آن وجود دارد.

پس از این برهه و با وقوع شکست در روشهای هوش مصنوعی مطرح، دورهای آغاز شد که از آن با عنوان «زمستان هوش مصنوعی» (AI winters) یاد میشود و طی آن سرمایهگذاری در این حوزه با کاهش شدید مواجه شد. از جمله مباحث مورد بررسی میتوان به جستوجو و بهینهسازی، منطق، روشهای احتمالاتی برای استدلال غیر قطعی، دستهبندها و روشهای یادگیری آماری، شبکههای عصبی مصنوعی، پیشخور و بازگشتی عمیق و ارزیابی پیشرفت اشاره کرد. اما ابطال فرضیه دستگاه نمادها به بحث فلسفی دقیقی نیازمند است سرل استدلالی را برای رد آن مطرح میكند كه به “استدلال اتاق چینی” (Chinese room argument) مشهور شده است. به بیان ساده تر پول مجازی و دیجیتال بیت کوین که این روزها بیشتر در میان کاربران بازی های ویدیویی رد و بدل می شود، به تدریج مورد توجه موسسات مالی قرار گرفته و آن ها بر روی این فناوری نیز سرمایه گذاری کرده و قصد دارند تا از نقل و انتقالات مالی که به این شکل صورت می گیرد، سود ببرند؛ در واقع این نوآوری (زنجیره قالب) به ثبت وقایع و بررسی راحت تر روندها به صورت زنجیره ای کمک می کند و در عین حال ابزار خوب و مطمئنی برای تراکنش های مالی بین المللی هم هست.

پس از فیس بوک، شبکه اجتماعی توییتر و کمپانی آمازون با 8 درصد در رتبه های بعدی غیرقابل اعتماد ترین کمپانی ها قرار گرفتند. سرمایه بازار آمازون هم در این دوره زمانی رشد ۳ هزار درصدی داشته است. در واقع از یک سو، فقط عده بسیار اندکی در انتخابات شرکت کردند و از سوی دیگر، شمارش آرا و اعلام نتیجه پیروز انتخابات توسط کمیسیون انتخابات پنج ماه به طول انجامید که در نهایت با اعلام پیروزی «اشرف غنی» با ۵۰.۶ درصدی آرا پایان یافت. این در حالی بود که رقابت دو شرکت HP و Dell برای خرید ۳PAR باعث شد تا قیمت سهام این شرکت با افزایش ۲۳۵ درصدی تا اواخر ماه سپتامبر به ۹۸/۳۲ دلار برسد تا به این ترتیب بیشترین میزان رشد در میان تمام ۲۵ شرکت موجود در فهرست سال گذشته فوربس را برای خودش رقم بزند.

در ادامه درباره هریک از این غول های مطرح تکنولوژی جهان بیشتر صحبت می کنیم. با استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات شناختی ، هدف نهایی این است که یک ماشین بتواند فرآیندهای انسانی را از طریق توانایی تفسیر تصاویر و گفتار شبیه سازی کند و سپس در پاسخ به صورت منسجم صحبت کند. هر دو این آموزش برنامه نویسی هستند و خیلی ریز هم در مورد تئوری الگوریتم صحبت میکنند. من از برنامه نویسی اولی اصلا خوشم نمیاد و اصلا خوب نمیگه ولی توضیحاتش برای اینکه هر الگوریتم چجوری کار میکنه خیلی قشنگه و بدون اینکه وارد ریاضیات بشه، به صورت سطح بالا توضیح میده که هر الگوریتم چجوری کار میکنه. هواپیماهای نظامی بدون سرنشین در سراسر جهان به عنوان یک دارایی ارزشمند نظامی ارزیابی میشوند. بر اساس نوع مجموعه داده و پروژه تعریف شده یکی از این روشهای یادگیری انتخاب میشوند و حل مسئله به وسیله آن پیش میرود. یادگیری عمیق با روشهای سنتی موجود متمایز است. وی در کتاب خود به نام Atlas of AI، از یک معدن لیتیوم، یک انبار آمازون و یک بایگانی جمجمه فرنولوژیک (علمی که با استفاده از اندازهگیری جمجمه انسان ویژگیهای شخصیتی، استعدادها و توانایی ذهنی را تعیین میکند) از قرن نوزدهم بازدید میکند تا منابع طبیعی، طبیعت انسان و علم اشتباه موجود در برخی نسخههای این فناوری را نشان دهد.

این موضوع که هوش مصنوعی قرار است جایگزین انسان شود، کاملاً یک افسانه به حساب میآید. ماشینهای حافظه محدود ماشینهایی هستند که علاوه بر داشتن قابلیتهای ماشینهای واکنشی، کاملاً قادر به یادگیری از دادههای تاریخی خود برای تصمیمگیریهای بعدی هستند. داشتن یک صفحه اجتماعی لینکدین به افراد در پیدا کردن شغلی مناسب کمک خواهد کرد. این زبان برنامه نویسی به دلیل داشتن سرعت بالا، ظرفیت محاسباتی قدرتمند و سینتکسی شبیه به اسکریپت نویسی در حال محبوب شدن میان برنامه نویسان است. در ادامه این بخش از مقاله «ساخت هوش مصنوعی» به بررسی انتخاب زبان برنامه نویسی، کتابخانهها و فریمورکهای مناسب برای ساخت هوش مصنوعی پرداخته شده است. پس از انتخاب نوع یادگیری برای پروژه، باید مدل هوش مصنوعی مناسب انتخاب یا طراحی شود. موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شبکه عصبی به برنامه امکان شکستن مساله به بخشهای کوچک و کوچکتر و بنابراین ساده و سادهتر شدن آن را میدهد. در بخشهای میانی و پایانی مقاله نیز به روند و مسیر یادگیری هوش مصنوعی و برنامه نویسی آن پرداخته شد. بیشتر بخشهای ساخت هوش مصنوعی با «یادگیری ماشین» (Machine Learning | ML) در ارتباط هستند.

بخوان  معمای اینترنت گران در ایران 1 بیتی

اشیا، مشخصهها، دستهها، روابط بین اشیا، موقعیتها، رویدادها، حالات، زمان، علتها و اثرات، دانش درباره دانش (دانستههای ما درباره آنچه دیگر افراد میدانند) و بسیاری از دیگر زمینههای کمتر مورد پژوهش قرار گرفته از جمله مواردی هستند که یک پایگاه دانش خرد جمعی شامل میشود. همچنین اسپویلر فعال دینامیکی هم یکی دیگر از موارد مهم در طراحی ظاهری است که در سرعتهای بالا فعال میشود و داون فورس بیشتری را تولید میکند. امروزه، استفاده از حوزههای مختلف هوش مصنوعی در زمینههای متفاوت یکی از مسائل روز دنیا به حساب میآید. بنابراین میتوان از این روش برای حل مسائل با سطح بیسابقهای از مهارت و دقت استفاده کرد. پدیده انفجار ترکیبی، به رشد نمایی زمان مورد نیاز جهت حل مساله، متناسب با بزرگ شدن آن اشاره دارد. از زمان ظهور هوش مصنوعی، اصول یادگیری ماشین، مفاهیم پایهای آن را تشکیل داده. پس از یادگیری هوش مصنوعی، در این بخش از پاسخ به سوال چگونه هوش مصنوعی یاد بگیریم، چند مرحله برای پیدا کردن شغل مناسب و متناسب با مهارتهای هوش مصنوعی فرد ارائه شده است.

با استفاده از کلان دادهها وظایف بسیاری در شرکتها انجام میشوند که یکی از روشهای اصلی مدیریت آنها استفاده از هوش مصنوعی است. از آنجایی که کار روی هوش مصنوعی به ذخیره تعداد زیادی داده نیاز دارد، با پیشرفت روشهای ذخیره اطلاعات و دادههای حجیم، کاربردهای هوش مصنوعی نیز افزایش یافته است. در همین راستا، یک تعریف سادهسازی شده نیز از مفهوم شبکه عصبی توسط گوگل ارائه شده است. بر اساس این تعریف، یک شبکه عصبی، مجموعهای از نورونهای نرمافزاری است که ساخته و به هم متصل شدهاند، این اتصالات امکان تبادل پیام با یکدیگر را برای نورونها فراهم میکند. همراه با مساله استدلال زیر-نمادین، انتظار میرود «هوش مصنوعی موقعیتی» (situated AI)، «هوش محاسباتی» (computational intelligence) یا «هوش مصنوعی آماری» (statistical AI) راهکارهایی برای ارائه این نوع دانش فراهم کنند. علاوه بر «یادگیری انتقالی» (transfer learning)، پیشرفت فرضیههای هوش مصنوعی عمومی میتواند شامل توسعه معماری انعکاسی شود که توانایی مشارکت در نظریه تصمیمگیری فرا استدلالی را فراهم میکند و کشف کند که چگونه میتوان یک پایگاه دانش جامع را از کل وب ساختار نیافته ایجاد کرد. زیرا گزینههای زیادی وجود دارد که پزشک میتواند از میان آنها انتخاب کند و این امر گزینش داروی صحیح برای یبماران را با چالش مواجه میسازد.

در دنیای فناوری امروزی هوش مصنوعی به یکی از روشهای مهم توسعه نرم افزار تبدیل شده است و همچنین، پتانسیل رشد بالایی دارد. روشهای هوش مصنوعی در یک زیرمجموعه بسیار گسترده قرار میگیرند که به آن «یادگیری ماشین» گفته میشود. نتیجهگیری کند. این موضوع در رابطه به شبکه غیرمتمرکز بلاکچین، نقش بسیار کلیدی خواهد داشت! میتوان گفت نخستین جرقه پیدایش مفهوم هوش ساختگی با تکامل شبکه عصبی در سال ۱۹۴۳ آغاز شد. گوگل برای آموزش یادگیری شبکه عصبی به علاقمندان این مبحث، ابزاری ارائه میکند که میتوان با استفاده از آن در مرورگر وب با یک شبکه عصبی بازی کرد و حالات گوناگون آن را مورد بررسی قرار داد.

قرار دادن پروژه خود در وب سایت گیتهاب: برخی از مدیران شرکتها برای استخدام افراد، علاقه دارند که نمونهای از کدها و پیادهسازی واقعی از آنها را ببینند. از زبان جاوا در صنعت استفاده بسیاری میشود، این زبان در اجرا و پیادهسازی برنامهها سریعتر از پایتون عمل میکند و برای پروژههای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مناسب است که به سرعت بالا برای انجام پردازشهای خود نیاز دارند. جولیا یک زبان برنامه نویسی مناسب برای برنامههای هوش مصنوعی است که به محاسبات عددی قدرتمند نیاز دارند. برنامهریزی حرکت، فرآیند شکستن یک وظیفه حرکتی به «بدویاتی» مانند حرکت مفاصل یک فرد است. با این حال، مفید بودن و توانایی شگفتانگیز این دستیار هوشمند برای رمزگشایی گفتار انسان از هر نقطه اتاق، آن را به یک محصول انقلابی تبدیل کرد که میتواند به ما در جستجوی اطلاعات در وب، خرید روزانه، برنامهریزی قرارها، تنظیم زنگ هشدارها و میلیونها کار دیگر کمک کند. برنامهریزی خودرو فاقد راننده برای این شرایط بهمنظور موفقیت آن امری حیاتی است. تا زمانی که در این شرایط سفارشات مردم سر به فلک می کشد امکان رسیدگی ارائه خدمات را داشته باشند. برخی از خودروهای خودران مجهز به فرمان یا پدال ترمز نیستند، بنابراین پژوهشهایی نیز وجود دارد که بر ساخت الگوریتمی که قادر به ایجاد یک محیط امن برای مسافر از طریق ایجاد آگاهی از سرعت و شرایط رانندگی در وسیله نقلیه باشد متمرکز شدهاند.

بخوان  فروش تاب باغی ویلایی در اصفهان

جمعآوری دادههایی مانند تعداد مشترکان تلفن همراه و تعداد خطوط تلفن ثابت از جمله عوامل مهم به منظور بهبود تحقیق و پژوهش در حوزهی ICT به شمار میروند. چنین دادههایی در ذات با جهان واقعی متفاوت هستند». تیم هوش مصنوعی اینتل در مطلب خود که در رابطه با هوش مصنوعی منتشر شده در رابطه با آموزش چنین میگوید: «آموزش، فرآیندی است که طی آن، سیستم الگوهای موجود در دادهها را کشف میکند. در طراحی چنین عاملهایی این گرایش وجود دارد که برای کاربران سادهلوح یک تصویر غیر واقعی از عامل هوشمند ارائه کنند. تعاریف متعددی برای بیان مفهوم و چیستی هوش مصنوعی وجود دارد. برای مثال، «دانشمندان داده» (Data Scientist) مدلهای هوش مصنوعی را پیادهسازی میکنند و الگوریتمهای مختلفی را برای پردازش دادههای گوناگون «ساختاریافته» (Structured) و «بدون ساختار» (Unstructured) مورد استفاده قرار میدهند. این زبان معمولاً برای پیادهسازی مدلهای یادگیری ماشین پیچیده با کدهای فشرده عملکرد مطلوبی را از خود نشان میدهد. بخش خصوصی و بخش دولتی معمولاً فقط به سه تا چهار ماه آینده فکر میکنند. توماس یانوکوفسکی، رییس بخش دیجیتال و رشد در یک پلتفرم تجارت رمز ارز در این باره می گوید: «کانادا معمولاً در فهرست های زیادی به خاطر دسترسی بسیار پرهزینه به اینترنت در رتبه اول قرار می گیرد در حالی که یکی از کم سرعت ترین اینترنت هاست».

پیشرفت سریع در رشتههای زیستشناسی مولکولی و همچنین تکنولوژی سلولهای بنیادی، ساخت گوشت را در آزمایشگاه ممکن کرده سایت 1biti است. خبر نویدبخش با رشد فناوری که به مدد مهندسی ژنتیک از «میکروب در آب گرم» گوشت تولید میشود و دقیقا خواص وکیفیت گوشت قرمز را دارد، چربی کل آن ۱۰ درصد است وحاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن میباشد، «میکروب پروتینی برای تولید گوشت»، در آینده نزدیک شاهد جهش عظیم جهانی در فناوری وتکنولوژی مواد غذایی خواهیم شد. از کشاورزی گرفته تا پزشکی و انرژی، هر روز خبر تازه ایرا می شنویم. کتابخوانهای الکترونیک هم در سال ۲۰۱۱ رشد چشمگیری داشتند و پیشتاز این عرصه٬ آمازون است که اواسط سال خبر از ارائه محصول جدیدش داد: Kindle Fire که با قیمت ۱۹۹ دلاری وسوسه خرید را در سر بسیاری از کاربران تکنولوژی میاندازد و مثل کیندلهای قبلی٬ صرفا به کار کتابخوانی نمیآید. از اواسط قرن بیستم تعداد زیادی از این شرکتها در این منطقه تاسیس شدند.

3. هوش مصنوعی زمان بیشتری را برای سازگاری با تغییرات جدید میطلبد، در حالی که انسان میتواند به راحتی با تغییرات سازگار شود. هیچچیز به شکلی که منطق مطلق میطلبد، درست یا غلط نیست». هوش مصنوعی در برگیرنده گستره وسیعی از مفاهیم مرتبط با علوم کامپیوتر است که از آن جمله میتوان به ادراک، منطق و یادگیری اشاره کرد. به همین منظور دانشمندان حیطهی علوم پزشکی در صدد این موضوع هستند تا راه حلهایی برای کاهش تقاضای عمل پیوند اعضا بیابند. به عبارت دیگر، میتوان گفت که مدل شرطی میشود و فقط برای دادههای آموزش به خوبی عمل میکند. پیش فرض رو بر این میذاره که تئوری رو بلدید و فقط برنامه نویسی یاد میده. بعد از بازی فقط با یک دکمه کلیک به برج پیزا میروید و حتی بسته شدن صدای در آنسانسور را میشنوید و سپس به کافیشاب رفته دست همسرتان را میگیرید و گرمای دستش را لمس میکنید و بسیار طبیعی حتی صدای پای گارسون را میشنوید! پروژههای تحقیقاتی که برای ساخت یک پایگاه دانش کامل از «دانش خرد جمعی» (commonsense knowledge) تلاش میکنند، نیازمند حجم وسیعی از مهندسی هستیشناسی سختگیرانه است (باید به صورت دستی ساخته شود) که در زمان کنونی مفهومی بسیار پیچیده محسوب میشود.

بخوان  پنج نجات‌بخش نکات در مورد تکنولوژی

با این وجود صحتی که ماشین به آن دست یافته همچنان از صحت خروجیهای انسانی بیشتر است. همانطور که در زندگی روزمره مشخص است، بیشتر سیستمهای جدید، سازمانها و حتی وسایل مورد استفاده بشر دارای سیستمهای هوش مصنوعی هستند و استفاده از آنها روز به روز در حال افزایش است. کتابخانه MLPACK: این کتابخانه دارای الگوریتمهای قابل گسترشی است که کاربران میتوانند از آنها در راهحلهای یادگیری ماشین خود استفاده کنند. یادگیری ماشین زیر مجموعهای از هوش مصنوعی است که به ساخت الگوریتمهای مبتنی بر یادگیری ارتباط دارد. «استدلال مبتنی بر مورد» (Case-Based Reasoning): رویکردهای الگوریتمی هستند که از نتایج گذشته برای حل مسائل فعلی استفاده میکنند. یادگیری عمیق: این رویکرد، تکنولوژی به حساب میآید که مبتنی بر مجموعه الگوریتمهای هوش مصنوعی و استفاده از شبکههای عصبی به عنوان زیر ساخت معماری خود است. در شکل زیر، یک ارائه پایهای از شبکههای عصبی انجام شده که در آن دایرهها نشانگر نورونها و جهتنماها نماد اتصالات هستند. مساله ساخت یا شبیهسازی هوشمندی، به زیر مسائلی تقسیم میشود؛ این زیرمسائل در بر گیرنده تهدیدها و فرصتهایی هستند که انتظار میرود یک سیستم هوشمند از خود نشان دهد. هوش مصنوعی به منظور شناسایی آسیب های زراعی توسط سنسورهای مخصوص در هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا تلفن های هوشمند مستقر شده است.

کتابخانههای «Apache Spark MLlib» و «ML»: این کتابخانهها وظایفی مرتبط با «خوشهبندی» (Clustering)، دستهبندی و یادگیری نظارتشده دارند. «منطق فازی» (Fuzzy Logic): سیستمهایی هستند که میتوانند دادهها را به جای الگوهای «باینری یا دودویی» (Binary) مبتنی بر مقادیر «حد میانه» (Middle-Ground) مانند «سیاه و سفید» یا «درست و غلط» دستهبندی کنند. عامل مبتنی بر دانش از سازِکار استنباطی برای استنباط جملات جدید استفاده میکند. در بخش بعدی از مقاله «چگونه هوش مصنوعی یاد بگیریم» به بررسی زبان جاوا برای برنامه نویسی هوش مصنوعی پرداخته شده است. در بخش بعدی از مقاله «چگونه هوش مصنوعی یاد بگیریم» به بررسی زبان برنامه نویسی R پرداخته شده است. در اولین بخش این مقاله از بررسی برنامه نویسی هوش مصنوعی و انواع زبانهای برنامه نویسی که در این حوزه مورد استفاده قرار میگیرند، ابتدا به چیستی هوش مصنوعی پرداخته میشود. اولین خرید بزرگ Tencent به دنیای بازی اختصاص داشت و آنها 92.78 درصد از سهام این شرکت را به قیمت 230 میلیون دلار خریداری کردند. از سوی دیگر با توجه به رواج برگزاری مراسم ختم و عروسی به صورت آنلاین، استارتآپها نیز به شدت رشد کردند. وب سایت آماری «Statista» پیشبینی کرده است، تا سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) بازار جهانی هوش مصنوعی به سودی ۱۲۶ میلیارد دلاری خواهد رسید، زیرا اکثر استارتآپها و شرکتها در حوزههای گوناگون از ساخت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینهسازی سیستمهای خود استفاده میکنند.

یک سیستم پردازش زبان طبیعی که به اندازه کافی قدرتمند باشد، قادر به فعالسازی رابط کاربری زبان طبیعی و کسب دانش بهطور مستقیم از منابع نوشته شده توسط انسان مانند متنهای خبری آنلاین منتشر شده توسط خبرگزاریها است. در آن زمان نیز، برای تامین مالی هزینه های مربوط به پیشرفت هوش مصنوعی، نیاز بود که دلایل منطقی برای سرمایه گذاری بر روی مفهوم آن و ضمانت نامه از افراد برجسته و معتبر داشته باشد تا منابع مالی مجاب شوند و بر روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند. نوشتن مطالبی درباره اطلاعات هوش مصنوعی خود: پس از یادگیری هوش مصنوعی، برنامه نویسی و ریاضی مورد نیاز آن، میتوان مطالبی درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تدوین کرد. دستهبندی برای تعیین اینکه یک نمونه متعلق به کدام دسته است مورد استفاده قرار میگیرد. الگوریتمهای دستهبندی پس از مشاهده نمونههای موجود در دستههای گوناگون در رابطه با وضعیت یک نمونه جدید تصمیمگیری میکنند.