واقعیت دریاچه‌های درخشان در قطب جنوبی مریخ + عکس

گفتنی است این سیگنال‌های مرموز که محققان تصور می‌کردند حاصل از وجود آب‌های مایع است، نخستین بار چند سال پیش طی جمع آوری داده بوسیله کاوشگر ماهواره‌ای «مارس اکسپرس» متعلق به آژانس فضایی اروپا جمع آوری شده بود. دانشمندان در آن زمان تکه از مواد بازتاب دهنده غیر عادی را که در زیر کلاهک یخی قطب جنوبی مریخ پنهان شده بود، مشاهده کرده بودند.



منبع

او البته با بیان اینکه وجود آب مایع را در زیرلایه‌های قطب جنوبی مریخ رد نمی‌کند، گفت: «هیچکدام از کار‌های مااحتمال وجود آب مایع را در آنجا رد نمی‌کند.» همچنین نتایج این تحقیقات در مجله «Nature Astronomy» وابسته به گروه انتشاراتی نیچر که پژوهش‌های مرتبط با ستاره شناسی، اخترفیزیک و علوم سیاره‌ای را چاپ می‌کند، منتشر شده است.

قطب جنوبی مریخ

بر همین اساس، تیمی از محققان به سرپرستی «دان لالیچ» ستاره شناس از «دانشگاه کرنل» (Cornell University) در آمریکا در مقاله‌ای در خصوص احتمال اینکه ممکن است بازتاب‌های مشاهده شده در زیرلایه‌های قطب جنوبی مریخ حاصل از بازتاب آب نباشد، اعلام کردند: ما نشان می‌دهیم بازتاب‌های مشابه می‌توانند در نتیجه تداخل لایه‌های نازک رخ دهند؛ بی آنکه نیازی به آب مایع و یا دیگر مواد نادر باشد. این دستاورد به همراه دیگر کار‌ها [و تحقیقاتی]که به تازگی انجام شده، مسأله یافتن آب مایع در زیرلایه‌های قطب جنوبی مریخ را زیر سوال می‌برد.

بر اساس این گزارش، تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیگنال‌های راداری درخشان که پیش از این به عنوان آب‌های موجود در زیرلایه‌های «سیاره سرخ» (مریخ) تشخیص داده شده بود، ممکن است توسط لایه بندی زمین شناسی تولید شده باشد. هرچند این یک نتیجه قطعی نیست، اما نشان می‌دهد که پیش از آنکه اعلام کنیم چه چیزی در زیر لایه‌های قطب جنوبی مریخ پنهان شده، به شواهدی قطعی نیاز داریم.

بخوان  Apple Vision Pro 2 دارای نمایشگرهای پیشرفته تر و روشن تر است

تصویر گرفته شده از سوی مدارگرد مارس اکسپرس از قطب جنوبی مریخ

پایگاه «ساینس آلرت» در گزارشی اعلام کرد آنچه دانشمندان پیشتر تصور داشتند که دریاچه‌های آب مایع در زیر یخ‌های قطب جنوبی مریخ پنهان شده است، ممکن است درست نباشد و این دریاچه‌های درخشان در واقع چیز دیگری باشند.