وضعیت علمی چین در دوره سوم تصدی شی جین پینگ

کیان می‌گوید که جامعه علمی چین به دلیل سیاست‌هایی است که بر آزادی دانشگاهی تأثیر می‌گذارد، نسبت به محیط پژوهشی بیشتر خوشبین به نظر نمی‌رسد.

تحلیل کیان همچنین نشان داد که حدود ۴۲ مقام با مدرک رسمی و تجربه کاری در دنیای علم برای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شده‌اند که یک نهاد سیاسی شامل رهبری عالی حزب است. این اعضا معمولاً در رأس نهادهای دولتی از جمله وزارتخانه‌های مرتبط با علم و آژانس‌های تحقیقات مالی قرار می‌گیرند.

فوتائو هوانگ، پژوهشگر آموزش عالی در دانشگاه هیروشیما در ژاپن می‌گوید: نگرانی وجود ندارد که چین با شرایط اقتصادی خود، سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه خود را تقویت کند.

کیان می‌افزاید که انتظار می‌رود چین نیز در هوافضا از جمله علوم فضایی، دفاعی، تغییرات آب‌وهوایی، انرژی پاک و کشاورزی و سایر زمینه‌ها را در اولویت قرار دهد.

ایالات متحده در اوایل ماه جاری‌ها را برای ساخت فناوری نیمه‌رساناها یا نیمه هادی‌های پیشرفته، همراه با تجهیزات و دانش ساخت آنها به چین اعمال کرد. این کنترل‌ها آخرین مورد از یک سلسله طولانی از مشکلات تحمیل شده توسط ایالات متحده برای تجارت و تجارت است که چین برای ایجاد اقتصاد نوآورانه خود در آن تکیه می‌کند.

برخی از تحلیلگران دنیایند که تنش‌های سیاسی میان ایالات متحده آمریکا و چین به علم نیز سرایت کرده است. در چند سال گذشته، تعداد کمتری از پژوهشگران واپستگی دوگانه به ایالات متحده و چین در مقالات خود اعلام شده و تعداد انتشارات مشترک محققان در دو کشور کاهش یافته است.

مارینا ژانگ که در دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا در زمینه نوآوری در چین مطالعه می‌کند، می‌گوید: برنامه پنج‌ساله این کشور بیش از هفت درصد از هر سال تحقیق و توسعه از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ را هدف قرار داده است. اگر این روند تا سال 2035 ادامه چین، افزایش تحقیق و توسعه می‌توان با کمک سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که اکنون به 2.7 درصد رسیده است، برابری کند.

پژوهشگران ادامه نظاره گر چگونه برنامه ریزی چین برای تخصیص بودجه خود خواهد بود. ژانگید که پول بیشتر صرف تحقیقات بنیادی شود و شرکت‌ها باید بیشتر از این سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهند که می‌توانند از سوی دولت تامین‌شده، به نتیجه برسند.

کونگ کائو، پژوهشگر سیاست علمی در دانشگاه ناتینگهام نینگبو در چین که مشتاق دیدار رو در رو با همکاران خارجی از کشور خود بود و شرکت مجدد در کنفرانس‌های بین‌المللی است، می‌گوید: دسترسی محدود به پروازها، هزینه‌های بالای بلیت و قرنطینه‌ها به این معناست. سفر به خارج از چین یا ورود خارجی به چین غیرممکن است.

بخوان  مایکروسافت تیمز در حال افزایش سرعت است، شما چیزهای خوش شانس

کوید صفر

کیان می‌گوید این ممکن است به این دلیل باشد که کوید صفر یک سیاست ثابت و پابرجا است، بنابراین شی جین پینگ نیازی به توضیح بیشتر در مورد آن نیست.

به گفته محققان، چین برای تقویت نیروی کار می‌تواند در کنار آموزش علمی، پژوهشگران بین‌المللی را جذب کند و چینی مستقر در خارج از کشور را جذب کند. سایمون می‌گوید استعدادهای خارجی موضوع حساسی است، بنابراین تلاش‌های محلی اولویت‌های خارجی می‌خواهند داشته باشند و در کشور بدون سر و صدا و بدون هیاهو انجام دهند. ایالات متحده در سال‌های اخیر به دلیل عدم اعلام روابط مالی با برنامه‌های جذب استعداد در چین مورد بررسی قرار گرفته است.

سرمایه گذاری علمی

محرک استعداد

چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۸ تریلیون یوان (۳۸۶ میلیارد دلار آمریکا) را برای تحقیق و توسعه (R&D) هزینه کرد که ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آن را می‌دهد. این کیفیت به عنوان “تحقیق و توسعه” شناخته می‌شود.

شی جین پینگ روز یکشنبه هفته گذشته برای سومین دوره به عنوان دبیرکل حزب کمونیست ابقا شد و کنوانسیون چهار دهه پیش را زیر پا گذاشت و تغییرات عمده‌ای را در رهبری ارشد حزب رخ داد و هیئت تصمیم گیری موسوم به پولتیبورو(Politburo) چند عضو با صلاحیت یا با. تجربه کار در علم و فناوری به خدمت گرفت، به طوری که شش عضو از ۲۵ عضو آن در حال حاضر دارای پیشینه علمی هستند. این در حالی است که فقط یک عضو با پیشینه علمی در پولتیبوروی قبلی وجود داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، شی جین پی رئیس جمهور چین در افتتاحیه کنگره حزب کمونیست که هر پنج سال یک بار بیست می‌شود، گفت که این کشور باید «علم و فناوری را به عنوان نیروی اولیه، استعداد را به عنوان منبع اولیه و نوآوری به عنوان محرک» معرفی کند. اصلی خود را در نظر بگیر.”

گران‌ها در چین می‌گویند محدودیت‌های سفر تحت سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را انجام می‌دهند که به میزان صفر در این کشور، توسعه و حفظ روابط با هم‌نوعان خود در خارج از کشور را برای آنها ایجاد کرده است.

بخوان  به روز رسانی ویندوز 11 نوار وظیفه را اصلاح می کند اما هنوز به اندازه کافی خوب نیست

اما کیان می‌گوید که دولت مرکزی به طور فزاینده‌ای در پویایی بازار مداخله کرده است و این موضوع احتمالاً ادامه خواهد داشت. در چنین فضایی، بخش عمده‌ای از احتمالاً احتمالاً به سوی پژوهشگران شرکت‌های دولتی، شرکت‌های فناوری پیشرو و دانشگاه‌های برتر سرازیر و کمتر به سمت پژوهشگران و شرکت‌های کوچکتر و دانشگاه‌ها خواهند رفت.

تحلیلگران می‌گویند که سرمایه‌گذاری شگفت‌انگیز چین روی توسعه علمی به نظر ادامه خواهد داشت.

دنیس سایمون که در دانشگاه دوک در دوره کارولینای شمالی روی علم و نوآوری چین مطالعه می‌کند، می‌گوید: اگر نمی‌توان چیزی را بخرید، باید آن را بسازید.

در گزارش کنگره آمده است که با این وجود، چین قصد دارد علم و فناوری و همکاری با سایر کشورها را گسترش دهد. سایت می‌گوید که این امر می‌تواند باعث شود چین از همکاری با ایالات متحده آمریکا برای مناطق دیگر مانند اروپا، استرالیا یا کانادا ایجاد شود و روابط علمی خود را با کشورهای دیگر گسترش دهد.

بر اساس تحلیل جینگ کیان، رئیس مرکز تحلیل چین در موسسه سیاست جامعه آسیا در شهر نیویورک، مهم علم و فناوری در تعداد دفعات استفاده از این کلمات در گزارش مکتوب کنگره منعکس می‌شود که ۴۴ بار مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که کلمات و فناوری در گزارش سال ۲۰۱۷، ۱۷ بار، در سال ۲۰۱۲، ۱۶ بار و در سال ۲۰۰۷، ۱۵ بار استفاده شده است.

جاه‌طلبی‌ها و اتکای چین به علم و فناوری در بیستمین کنگره بسیار مهم حزب کمونیست در پکن که هفته گذشته برگزار شد، در کانون توجه قرار گرفت.

شی جین پینگ در سخنرانی خود بر مهماتکایی در علم و فناوری خود تاکید کرد. پژوهشگران می‌گویند این اولویت می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع مهم استراتژیک مانند تولید نیمه‌رسانا، اقتصاد دیجیتال، محاسبات کوانتومی و زیست‌پزشکی تبدیل شود.

نیچر با تحلیلگران علم سیاست در مورد سخنرانی افتتاحیه شی جین پینگ گفتگو کرده است. وی در این نشست یک گزارش مکتوب که دستور کار حزب را تا سال ۲۰۲۷ و پس از آن تعیین می‌کند، قرائت و ارائه کرد.

با این حال، عدم رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری می تواند به این معنی باشد که کسب و کارها برای افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه کارتری خواهد بود.

بخوان  کتابی را که می‌بینید استشمام کنید!

شی جین پینگ در سخنرانی اخیر خود اشاره کرد که چین در حال حاضر «بزرگترین گروه از پژوهش و توسعه در جهان» را دارد. وی گفت که برای تقویت نوآوری، سرمایه‌گذاری در نیروی کار ماهر کشور ادامه خواهد یافت.

وی می‌افزاید که البته این می‌تواند نشان دهد که شی جین پینگ می‌خواهد قبولی خود را نشان دهد و تغییر دهد.

جیکوب فلدگویس که در مرکز امنیت و فناوری نوظهور دانشگاه جورج تاون، واشنگتن، علم و فناوری را در چین مطالعه می‌کند، می‌گوید: مطالعات نشان داده‌اند که می‌گوید برای آموزش‌های پژوهشگران چینی در حوزه‌هایی که دارای ویژگی‌های مصنوعی هستند، هنوز یک کیفیت شکاف وجود دارد. به عنوان مثال، پژوهشگران چینی نسبت به پژوهشگران در ایالات متحده، مقالات بیشتر در حوزه تولید مصنوعی مصنوعی می‌شوند، اما مقالات ایالات متحده دو برابر کشورهای جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

از پژوهشگران می‌گویند این امکان وجود دارد که چین پس از حزب، برخی از محدودیت‌ها را لغو کنند، اما برخی دیگر می‌گویند تا زمانی که نهادی در این کشور قانون‌گذاری کند، یعنی خلق ملی در اوایل سال آینده ایجاد شود، این محدودیت‌ها از بین نخواهند رفت. .

قبل از کنگره حزب کمونیست، تحلیلگران نظرات متضادی در مورد اینکه آیا این محدودیت‌ها می‌توانند به زودی کاهش یا خیر ارائه کنند. شی جین پینگ نیز فقط یک بار در طول سخنرانی خود به کوید صفر اشاره کرد، آن هم برای اینکه به موضوع آن اشاره کند.

نیمه رساها و خوداتکایی

انتهای پیام



منبع

سایت می‌گوید در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، پژوهشگران آمریکایی و چینی احتمالاً به ادامه می‌دهند، اما این ارتباط به هیچ عنوان نزدیک به سطحی نیست که در دوران شکوفایی همکاری‌های دوجانبه از دهه ۱۹۹۰ تا اواسط دهه ۲۰۱۰ مشاهده شده است. وی می‌افزاید که بیشتر چین بر پرورش استعدادهای داخلی می‌تواند همراه با فشار بیشتر برای نشان دادن نتایج باشد. دیگر به سرعت برای چین مطلوب نیست که عملکرد نوآوری خود را بهبود بخشد. چیزی که اکنون یک نیاز ملی برای این کشور است.

به گفته ژانگ، اشاره این گزارش به نقش اصلی بخش تجاری در تخصیص سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه، دلگرم کننده است. او میگوید: نوآوری به تنوع نیاز دارد، نوآوری به استقلال نیاز دارد و نوآوری به تحمل شکست نیاز دارد.